لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

ارتش عراق «محاصره مرکز بیجی را شکست»


نبردها برای بازپس‌گیری کامل بیجی، بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق، هفته‌هاست ادامه دارد
نبردها برای بازپس‌گیری کامل بیجی، بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق، هفته‌هاست ادامه دارد

در حالی‌که گزارش‌هایی حاکی از زخمی شدن ابوبکر بغدادی، رهبر «حکومت اسلامی» منتشر شده، یک مقام ارتش عراق از شکسته شدن محاصره بیجی، شهری که بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق در آن قرار دارد، و ورود نیروهای دولتی به مرکز آن خبر داده است.

خبرگزاری رویترز از قول یک شاهد و یک سرهنگ ارتش عراق می‌گوید نیروهای دولتی توانسته‌اند مرکز بیجی را از اسلام‌گرایان افراطی پس بگیرند.

هنوز مقام‌های دیگری بازپس‌گیری کامل مرکز این شهر را تائید نکرده‌اند.

در دیگر سو بنا بر گزارش‌های دولت عراق و منابع مرتبط با آن، ابوبکر بغدادی،‌ رهبر گروه «حکومت اسلامی»، در جریان حملات هوایی شب جمعه به وسیله ائتلاف آمریکا، به شهر «قائم» در غرب آن کشور، زخمی شده است.

با این همه ایالات متحده می‌گوید هنوز اطلاعاتی که ثابت کند بغدادی هدف واقع شده است در اختیار ندارد.

شبکه خبری فاکس از قول مقام‌های وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید آنها در مورد اطلاعات مربوط به زخمی شدن بغدادی تردید دارند.

در عین حال روز یک‌شنبه پیامی در توئیتر از سوی ابومحمد عدنانی، سخنگوی «حکومت اسلامی» منتشر شده بود که برای بازگشت فوری بغدادی به سلامتی طلب دعا می‌کرد.

نیروهای وفادار به ابوبکر بغدادی که خود را «خلیفه» مسلمانان نامیده، پنج ماه پیش بخش‌های مهمی از شمال عراق را به کنترل خود درآوردند.

بیجی نیز طی این زمان به محاصره افراد او درآمده بود و برای پس گرفتن کنترل مرکز این بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق، نبردهایی میان نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در جریان بوده است.

سرهنگ ارتش عراق که با خبرگزاری رویترز گفت‌وگو کرده می‌گوید نیروهای آن کشور از جنوب و غرب آن به شهر وارد شده‌اند.

نیروهای حکومت اسلامی برای جلوگیری از پیشرفت نیروهای دولتی در جاده منتهی به مرکز شهر بمب گذاشته و در آن تک‌تیرانداز مستقر کرده بودند.

به گفته مقام ارتش عراق ۱۲ شبه‌نظامی در جریان نبرد اخیر کشته شده‌اند.

یکی از ساکنان بیجی نیز در تماسی تلفنی با رویترز گفته بر شدت حملات از زمانی که -برای اولین بار طی این مدت- نیروهای ارتش به مرکز شهر رسیده‌اند، افزوده شده است.

گزارش‌ها در مورد پیشرفت ارتش عراق در بیجی در حالی منتشر شده است که شب جمعه ژنرال فیصل مالک، از فرماندهان پلیس عراق، در حمله یک خودروی بمب‌گذاری شده کشته شد.

پالایشگاه بیجی، پیش از تصرف شهر به دست نیروهای حکومت اسلامی، روزانه بالغ بر ۱۷۵ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد. تولید روزانه عراق ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه برآورد می‌شود.

XS
SM
MD
LG