لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

آمریکا اقدام مالکی در کناره‌گیری از نخست‌وزیری را ستود


کاخ سفید آمریکا اقدام نوری مالکی در کناره‌گیری از مقام نخست‌وزیری و پشتیبانی از دولت جدید را ستود و آن را «گامی اساسی رو به جلو» توصیف کرد.

نوری المالکی، که دو دوره نخست وزیر عراق بود، روز پنجشنبه ۲۳ مرداد با پذیرش شکست خود برای دست‌یابی دیگر بار به این پست گفت که از نخست‌وزیری حیدر عبادی پشتیبانی می‌کند.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که یک روز پیش از آن مالکی بار دیگر از تصمیم فواد معصوم، رئیس‌جمهوری آن کشور، در انتخاب آقای عبادی، انتقاد کرده و گفته بود منتظر رای دادگاه عالی قانون اساسی در این مورد می‌ماند.

سخنگوی آقای مالکی گفت، او روز پنج‌شنبه شکایت خود از رئیس‌جمهوری را پس گرفته است.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در بیانیه‌ای گفته است «ما تصمیم نخست‌وزیر مالکی را برای حمایت از نخست‌وزیر منتخب، حیدر العبادی، در تلاشش برای تشکیل دولتی جدید در راستای قانون اساسی عراق، ستایش می‌کنیم».

به گفته خانم رایس «امرز عراقی‌ها گام اساسی دیگری به سوی اتحاد کشورشان برداشتند».

اقدام پیشین مالکی در اعتراض و نپذیرفتن نخست‌وزیر جدید، نگرانی‌هایی عمیق را در کشور بحران‌زده عراق که اکنون نیز صحنه درگیری‌های شدید با نیروهای افراطی دولت خودخوانده اسلامی (داعش) است، سبب شده بود.

مشاور امنیت ملی آمریکا، تعهد رهبران سیاسی عراق را برای همکاری با عبادی برای تشکیل دولتی جدید «تحولی دلگرم‌کننده» توصیف کرده است که «امید است عراق را در مسیری جدید قرار داده، مردمش را علیه تهدیدهای دولت اسلامی عراق و شام، متحد کند».

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز در بیانیه‌ای جداگانه، اقدام نوری مالکی را حرکتی «مهم و تصمیمی شرافت‌مندانه» عنوان کرد.

آقای کری نیز گفته است این تصمیم فضا را برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در عراق هموار می‌کند.

پیشتر معرفی حیدر عبادی به عنوان نخست‌وزیر عراق، با استقبال ایالات متحده، تهران و کشورهایی دیگر منطقه مانند عربستان سعودی روبه‌رو شده بود.

آقای عبادی نیز مانند آقای مالکی از اعضای ارشد حزب «الدعوه» (دعوت اسلامی) عراق است. ابراهیم جعفری، نخست‌وزیر دولت انتقالی عراق نیز از اعضای عالی‌رتبه «دعوت اسلامی» بود.

XS
SM
MD
LG