لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۴

رویای مارتین لوتر کینگ؛ پنجاه سال بعد


روز شنبه، دوم شهریور، هزاران نفر در شهر واشینگتن گردهم آمدند تا پنجاهمین سالگرد سخنرانی تاریخی مارتین لوتر کینگ جونیور، با مطلع معروف «رویایی دارم»، را گرامی دارند.

در مراسم امسال تجمع کنندگان با طرح سه موضوع اصلی اشتغال، حق رأی و خشونت‌های مسلحانه خواستار «به حقیقت پیوستن رؤیای مارتین لوتر کینگ» شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اَل شارپتون، از رهبران جنبش حقوق مدنی آمریکا در مراسم امسال در برابر انبوه جمعیت -غالباً سیاهپوست- حاضر در نزدیکی بنای یادبود لینکلن گفت: «ما به آمریکایی نوین باور داریم. اینک زمان آن فرا رسیده که برای آمریکایی نو راهپیمایی کنیم.»

شارپتون و دیگر سخنرانان ضمن تجلیل از کینگ و رهبران جنبش حقوق مدنی در ایالات متحده آمریکا، پیشرفت حاصل در پنج دهه گذشته در احقاق حقوق سیاهپوستان - از جمله انتخاب شدن باراک اوباما به عنوان نخستین رئيس جمهوری سیاهپوست این کشور - را ناشی از تلاش‌های این رهبران دانست.

به رغم این دستاوردها، شلیک به تریوان مارتین، نوجوانی غیرمسلح، در ایالت فلوریدا در سال گذشته، به علاوه تصمیم اخیر دادگاه عالی مبنی بر لغو بخشی از قانون حق رأی، حاکی از آن است که راه کینگ و کسانی مانند او هنوز به پایان نرسیده است.

شارپتون با اشاره به این موارد در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: «کینگ ۵۰ سال پیش امکان رأی آوردن اوباما را به چشم می‌دید. دنیای ما را رؤیاپردازانی می‌سازند که برپایه رویای شان واقعیت ها را تغییر می‌دهند. آنچه ما باید انجام دهیم آن است که باری دیگر به جوانان خود رویا ارزانی داریم.»

در قسمتی دیگر از مراسم، مارتین لوتر کینگ سوم، پسر بزرگ مارتین لوتر فقید، گفت: «به هیچ کس اجازه نخواهیم داد که در برابرمان مانع تراشی کند. آنقدر به راهپیمایی خود ادامه خواهیم داد تا به سرزمین آزادی برسیم.» وی در ادامه رو به جمعیت افزود: «می دانم که بابا از آن بالا با لبخند به ما نگاه می کند و می داند که حضور امروز شما در اینجا تضمینی است بر به واقعیت پیوستن رؤیای او.»

سازمان دهندگان این مراسم پیشتر اعلام کرده بودند که انتظار دارند حدود صدهراز نفر در تجمع و راهپیمایی امسال شرکت کنند. در نهایت نیز کل فضای دو طرف بنای یادبود لینکلن از انبوه جمعیت پر شد.

مارتین لوتر کینگ یکی از شش سازمان‌دهنده راهپیمایی تاریخی سال ۱۹۶۳ میلادی بود که در آن زمان حدود ۲۵۰ هزار نفر را به بنای یادبود لینکلن کشاند. این رهبر حقوق سیاهپوستان سخنرانی معروف «رویایی دارم» خود را از بالای پله های همین بنا برای حاضران ایراد کرد.

اما به رغم دستاوردهای بزرگ سیاسی و آموزشی، کماکان حدود نیمی از پرسش شوندگان در یک نظرسنجی در آمریکا می گویند معتقدند که راه درازی تا رسیدن به جامعه «کور رنگ» مد نظر مارتین لوتر کینگ در باقی مانده است.

مارتین لوتر کینگ در سال ۱۹۶۴ برنده جایزه صلح نوبل شد. او در چهارم آوریل سال ۱۹۶۸ (۱۵ فروردین ۱۳۴۷) در سن ۳۹ سالگی ترور شد.

قرار است به همین مناسبت باراک اوباما نیز روز چهارشنبه در یک مراسم دیگر در بنای یادبود لینکلن سخنرانی کند.

XS
SM
MD
LG