لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

پرواز ۳۷۰؛ نخست‌وزیر مالزی به نظارت عملیات جست‌وجو می‌رود


نجیب رزاق
نجیب رزاق
در حالی‌که هنوز هیچ قطعه‌ای از هواپیمای ناپدیدشده مالزی به دست نیامده و عمر جعبه سیاه آن نیز به زودی به پایان می‌رسد، نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی، روز چهارشنبه ۱۳ فروردین، برای نظارت نزدیک بر عملیات جست‌وجو به استرالیا می‌رود.

هشام‌الدین حسین، وزیر موقت حمل‌ونقل مالزی به خبرنگاران گفته است هدف از این سفر «نظارت دست اول بر عملیات و تشکر از کسانی است که از کشورهای گوناگون در آن حضور دارند».

به گزارش روزنامه استار مالزی، تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا، روز دوشنبه تازه‌ترین گزارش خود را در مورد جست‌وجوها که مرکز عملیاتی آن جزیره پرث در جنوب غربی آن کشور است، به آقای رزاق ارائه کرده است.

از سه هفته پیش که پرواز ۳۷۰ بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی ناپدید شده، سرنخ‌هایی در مورد مسیر احتمالی پرواز آن به دست آمده و نخست‌وزیر مالزی در عین حال اعلام کرده که هواپیما در اقیانوس هند سقوط کرده است.

با همه اینها هنوز نه قطعه‌ای از آن به دست آمده و نه جعبه سیاه آن، که برای یافتن دلیل ناپدید شدن هواپیما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، پیدا شده است.

باتری جعبه سیاه تا ۳۰ روز می‌تواند به سطح دریا سیگنال با پینگ بفرستد. البته باتری ممکن است بر اثر انفجار یا ضربه صدمه دیده و عمرش کوتاه‌تر نیز شده باشد. با همه اینها یافتن جعبه سیاه، حتی اگر پینگی به سطح دریا نفرستد غیرممکن نیست، هرچند ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها به درازا بکشد.
دولت چین از خانواده‌های مسافران خواسته تا واقعیت را پذیرفته و قبول کنند که بستگان آنها «هرگز باز نخواهند گشت».
دولت چین از خانواده‌های مسافران خواسته تا واقعیت را پذیرفته و قبول کنند که بستگان آنها «هرگز باز نخواهند گشت».


هشام‌الدین حسین، که همزمان وزیر دفاع مالزی هست نیز برای شرکت در اجلاس آسه‌ان به هاوایی سفر می‌کند؛ جایی که با چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا دیدار کرده و به گفته خود درخواست همکاری نظامی جزئی‌تری در «این مرحله پیچیده عملیات» ارائه خواهد کرد.

پرواز ۳۷۰ از کوالالامپور به بیجینگ، حامل ۲۳۹ نفر بود و دو سوم مسافران آن را شهروندان چین تشکیل می‌دادند.

برخی از اعضای خانواده‌های مسافران چینی این هواپیما طی روزهای گذشته انتقادهای زیادی را علیه دولت مالزی مطرح کرده و کوالالامپور را به «پنهان کردن حقایق» متهم کرده‌اند.

دولت مالزی این موضوع را رد کرده است. همزمان ناپدید شدن این هواپیما به یکی از اسرارآمیزترین سوانح هوایی تاریخ تبدیل شده است.

دولت چین که رسانه‌های وابسته به آن نیز طی روزهای گذشته انتقاداتی را علیه مالزی مطرح کرده بودند، دوشنبه از خانواده‌های مسافران خواست تا واقعیت را پذیرفته و قبول کنند که بستگان آنها «هرگز باز نخواهند گشت».
XS
SM
MD
LG