لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

نتانیاهو خواستار کاهش اختلافات میان یهودیان در پی توافق اتمی شد


نخست وزیر اسرائیل در حال سخنرانی در فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی
نخست وزیر اسرائیل در حال سخنرانی در فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی

نخست وزیر اسرائیل که برای دیدار با رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه آمریکا به واشینگتن رفته، به یهودیان آمریکا گفته است، زمان «التیام بخشیدن به زخم‌های» ناشی از شکاف سال گذشته میان یهودیان بر سر برنامه اتمی ایران فرا رسیده است.

به گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو سه شنبه نوزدهم آبان در سخنرانی در فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی گفت یکی از سال‌های پرچالش پشت سر گذاشته شده ولی اکنون اتحاد میان یهودیان بیشترین اهمیت را دارد و شکاف یاد شده، دیگر یک موضوع مربوط به گذشته است.

نتانیاهو این سخنان را یک روز پس از دیدار با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، بیان کرد.

دیدار دوشنبه رهبران در روز هجدهم آبان در کاخ سفید نیز به منزله تلاشی برای پشت سر گذاشتن اختلافات عمیق دولت‌های اسرائیل و آمریکا بر سر توافق با ایران تلقی شده بود.

نتانیاهو در برابر خبرنگاران در کنار اوباما به مخالفت خود با توافق اتمی با ایران هیچ اشاره‌ای نکرد.

در همین حال، آقای اوباما به اختصار گفت «اختلاف نظر ما بر سر توافق ایران امر پنهانی نبود ولی آنچه که دو کشور بر سر آن اتحاد نظر دارند جلوگیری از دستیابی ایران به توان نظامی اتمی و نیز اقدامات ایران در بی‌ثبات کردن منطقه است».

اسرائیل در دوران بهبود مناسبات با آمریکا، در انتظار افزایش کمک‌های نظامی آمریکایی به ارتش خود، «به‌خاطر افزایش مخاطرات»، پس از رفع تحریم‌های ایران است.

اختلاف‌های یک سال گذشته نتانیاهو با اوباما بر سر ایران، بر یهودیان آمریکا و تشکل‌های پرقدرت آن‌ها نیز اثرات عمیقی گذاشته بود.

شماری از سناتورهای برجسته دموکرات در کنگره آمریکا نیز، هم‌راستا با نخست‌وزیر اسرائیل، علیه توافق اتمی با ایران موضع‌گیری کرده و در برابر دولتی که خود حامی آن بودند، ایستادند.

اما نتانیاهو در سخنرانی سه شنبه در واشینگتن با اشاره به شکاف میان یهودیان آمریکا بر سر حمایت از موضع گیری اسرائیل در مورد ایران، یا ایستادگیشان در کنار دولت آمریکا، گفت، فارغ از این اختلاف‌ها، اکنون حفظ اتحاد یهودیان مهم‌ترین اصل است.

نخست وزیر اسرائیل در این سخنرانی از «تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل» قدردانی کرد و گفت «آقای رئیس‌جمهوری سپاسگزاریم».

آقای اوباما در دیدار با نتانیاهو گفته بود، اسرائیل برای آمریکا در اولویت قرار دارد. دو رهبر به مدت دو ساعت و نیم، چهل و پنج دقیقه بیشتر از وقتی که از قبل تعیین شده بود، در باره مسائل منطقه از جمله داعش و حزب‌الله لبنان و روابط دو جانبه گفت‌و‌گو کرده بودند.

مسائل داخلی یهودیان

نتانیاهو در سخنرانی سه شنبه در برابر اعضای فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی، شامل یهودیان ایالات متحده و کانادا، به مسائل داخلی یهودیان نیز اشاره کرد.

بخشی از یهودیان آمریکای شمالی، مرام زندگی لیبرالی دارند و از محدودیت‌های زندگی اورتودکسی یهودیت دوری می‌کنند.

اما نتانیاهو به آن‌ها گفت اسرائیل خانه‌ای است هم برای یهودیان رفرمیست و هم برای یهودیان اورتودکس، و در این راستا کارگروهی از وزیران او مامور رسیدگی به اختلافات شده است.

از سوی دیگر، رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که اظهارات نتانیاهو موجب ناخشنودی احزاب اولترا اورتودکس در ائتلاف دولت او شده که یهودیت رفرمیستی را محکوم می‌کنند و آن را از یهودیت واقعی به‌دور می‌دانند.

وزیران و احزاب یهودیت توراتی به رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند، از نتانیاهو پس از بازگشت او به اسرائیل «بازخواست» خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG