لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

عراقچی در مجلس: ایران و ۵+۱ مصمم به نگارش توافق نهایی‌ هستند


عراقچی (نفر اول از راست) می‌گوید آمریکا مصمم است تا ۲۰ ژوئیه به توافق نهایی برسد (تصویر: گفت‌وگوهای اتمی در سال گذشته میلادی در ژنو که به توافق موقت منجر شد)
عراقچی (نفر اول از راست) می‌گوید آمریکا مصمم است تا ۲۰ ژوئیه به توافق نهایی برسد (تصویر: گفت‌وگوهای اتمی در سال گذشته میلادی در ژنو که به توافق موقت منجر شد)
حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، پس از دیدار این کمیسیون با عباس عراقچی، از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده در مورد برنامه اتمی، از قول او نقل کرده است که تهران و طرف‌های مذاکره «مصمم» به آغاز نگارش توافق نهایی هستند.

این نماینده مجلس ایران، ۲۵ خرداد ماه، در گفت‌وگویی با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از قول آقای عراقچی در مورد مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا گفته است « ما ابتدا تردید داشتیم که طرف مقابل مصمم به دستیابی به توافق تا ۳۰ تیر باشد اما در مذاکره ژنو که قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا مسئول تیم آمریکایی بود، آمریکایی‌ها اعلام کردند که مصمم هستند در وقت شش ماهه یعنی ۲۰ ژوئیه توافق نهایی انجام شود.»

عباس عراقچی، ۲۰ خرداد ماه، پس از گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای که با مقام‌های آمریکایی داشت، گفته بود «گفت‌و‌گوها فشرده و سخت بود و در فضای مثبتی صورت گرفت.» او در عین حال در آن زمان تاکید کرده بود که «اختلافات هنوز به قوت خود باقی است و مشورت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.»

از سوی دیگر ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز همان موقع گفته بود «می‌دانیم که زمان زیادی باقی نمانده است. به همین خاطر هم گفته‌ایم که روند دیپلماسی شدت خواهد گرفت. باید دست به انتخاب های دشواری زد و تمرکز ما روی مهلت ۲۹ تیر است.»

آقای نقوی حسینی بعد از ظهر روز یک‌شنبه از قول مقام ارشد وزارت خارجه ایران نقل کرد که آمریکا «شرایط بعد از ۲۰ ژوئیه را به نفع مذاکرات نمی‌داند».

۲۰ ژوئیه تاریخی است که توافق موقت میان ایران و ۵+۱ به پایان می‌رسد و تا آن موقع طرف‌ها قصد دارند به توافقی جامع برسند. اما طی این زمان برخی خبرها در مورد احتمال ادامه گفت‌وگوها در صورت نرسیدن به توافق قطعی در تاریخ اعلام شده، منتشر شده‌اند.

عضو عالی‌رتبه ایران در گفت‌وگوهای اتمی، در عین حال به اعضای کمیسون مجلس گفته است که «اعلام کرده‌ایم بحث پیرامون سیستم دفاعی کشور یا موشک‌های دوربرد خط قرمز ما است و قابل مذاکره نیست و در این ارتباط مذاکره نمی‌کنیم.»

از سوی دیگر لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، پیشتر گفته بود که اختلاف اساسی ۱+۵ با ایران بر سر «تعداد سانتریفیوژهای» ایران است؛ در حالی که گروه ۱+۵ می‌گوید ایران می‌تواند چند صد سانتریفیوژ داشته باشد، تهران خواستار صدها سانتریفیوژ است.

سخگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، از قول عراقچی افزوده است که ایران خواهان لغو «تمامی تحریم‌ها» بعد از توافق نهایی است؛ «برخی تحریم‌های دولت و کنگره آمریکا که باید در گفت‌وگوی دو جانبه حل شود در غیر این صورت دلایلی بر ادامه مذاکره وجود ندارد».

مقام‌های ایرانی و نمایندگان شش کشور طرف گفت‌وگو، دور تازه دیدارهای خود را از روز دوشنبه ۲۶ خرداد در وین، پایتخت اتریش آغاز می‌کنند.

ایران طی این زمان علاوه بر آمریکا مذاکراتی دوجانبه را با کشورهای فرانسه، روسیه و عصر یک‌شنبه با آلمان، انجام داده است.

ﭘﻨﺠﻤﯿﻦ دور ﻣﺬاﮐﺮات هسته ای اﯾﺮان و ﮔﺮوه ۵+١ تا ۳۰ خرداد ادامه خواهد داشت.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ریاست گروه ایرانی را برعهده خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG