لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

وزیران خارجه ایران و ۵+۱، دوشنبه پشت میز مذاکرات اتمی


هیئت مذاکره‌کننده اتمی ایران؛ محمد جواد ظریف صبح یک‌شنبه با ۶ وزیر دیگر دیداری گروهی خواهد داشت
هیئت مذاکره‌کننده اتمی ایران؛ محمد جواد ظریف صبح یک‌شنبه با ۶ وزیر دیگر دیداری گروهی خواهد داشت

پس از دیدارهای محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با فرانک والتر اشتانمایر، وزیر خارجه آلمان، وانگی یی، وزیر خارجه چین و در نهایت فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه وزیران خارجه ۷ کشور در لوزان سوئیس پشت میز مذاکره می‌روند.

وزیر خارجه بریتانیا، آخرین کسی بود که در ساعات پایانی روز یک‌شنبه ۹ فروردین در لوزان با آقای ظریف دیدار کرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، در پایان این دیدار در خبری گفت قرار است نشست ایران و ۵+۱ در سطح وزیران خارجه در هتل بوریواژ (لوزان، سوئیس) برگزار شود.

خبرگزاری رویترز از فرانک والتر اشتانمایر، وزیر خارجه آلمان، نقل کرده که روز یک‌شنبه در میان خبرنگاران گفته «پیشرفت‌ها و پسرفت‌هایی در ساعات گذشته وجود داشته است».

او افزوده «این احتمال را که بحران‌هایی در ادامه مذاکرات رخ دهد را، رد نمی‌کنم».

خبرگزاری فرانسه از قول دیپلمات‌های غربی گفته است توافقی احتمالی میان طرف‌ها صورت گرفته است؛ هر چند آنها محتاطانه در این مورد اظهار نظر کرده و تاکید کرده‌اند هنوز هیچ توافق کاملی صورت نگرفته است.

یک دیپلمات غربی به این خبرگزاری گفته است ایران «کم و بیش» با کاهش شمار سانتریفیوژهای خود به دو سوم شمار موجود (یعنی ۶ هزار از ۲۰ هزار) و انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج موافقت کرده است.

با این همه این موضوع را عباس عراقچی، از مذاکره‌کنندگان ارشد ایران، رد کرده است.

هانا کاویانی، خبرگزاری اعزامی رادیو فردا به لوزان، می‌گوید آقای عراقچی در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران، گفته است، تهران برنامه‌ای برای انتقال اوارنیوم غنی شده به خارج ندارد. اما او افزوده است برای این مسئله راه‌حل‌های دیگری وجود دارد.

آقای عراقچی روز یک شنبه گفت: «برای خيلی موضوعات راه‌حل پيدا شده است و تنها برای دو، سه موضوع هنوز راه‌حل نداريم.»

به گفته معاون وزیر خارجه ایران «در موضوع برنامه هسته‌ای و اعتمادسازی، بحث ظرفيت غنی‌سازی ايران مطرح است. همچنين ذخاير هسته‌ای، مواد غنی‌شده ايران و نحوه نظارت بر آنها، تاسيسات هسته‌ای ما در نطنز و فردو و همينطور راکتور تحقيقاتی آب سنگين اراک، که درباره آنها بايد راه حل هايی پيدا شود که ماهيت صلح‌آميز بودن آنها تاييد و اطمينان کافی به دست آيد».

حضور وزیران خارجه در لوزان

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، که خود از روز پنج‌شنبه گذشته در حال گفت‌وگو با محمد جواد ظریف است، برنامه ترک لوزان را لغو کرده است. آقای کری قرار بود در مراسم بزرگداشت ادوارد کندی، سناتور پیشین آمریکا، شرکت کند.

وزیران خارجه بریتانیا و فرانسه نیز برنامه‌های سفری دیگر خود را عقب انداخته‌اند تا در لوزان حضور داشته باشند.

حضور وزیران خارجه کشورهای طرف مذاکره با ایران، خود بر برخی خوش‌بینی‌های محتاطانه، در مورد احتمال رسیدن به توافق میان ایران و آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان افزوده است.

وزیر خارجه بریتانیا که روز یک‌شنبه با وزیر خارجه ایران در لوزان دیدار کرد، پیشتر به خبرنگاران گفته بود در صورتی که «هرگونه چشم‌اندازی از پیشرفت» در گفت‌وگوها دیده شود، «با اولین پرواز» به سوئیس خواهد رفت.

توئیتر وزیر خارجه بریتانیا: مذاکرات سخت با ظریف در مورد مسائل باقی‌مانده؛ ولی تلاش سخت برای رسیدن به توافق

مخالفان

طرف‌های گفت‌وگو تاکید کرده‌اند که رسیدن به توافقی سیاسی را تا پایان ماه مارس دنبال می‌کنند. هرچند که مهلت تعیین شده در توافق موقت تا پایان ماه ژوئن است؛ ولی این زمانی‌ست که آنها می‌خواهند در مورد جزئیات توافق جامع به گفت‌وگو بنشینند.

در نتیجه در دو روز پایانی ماه مارس بر حساسیت مذاکرات افزوده شده است.

از طرفی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در سخنانی در رادیوی دولتی آن کشور، در روز یک‌شنبه به شدت به مذاکرات و توافق احتمالی تاخت و گفت توافقی در حال نگارش است که «همه نگرانی‌های اسرائيل را تاييد می‌کند».

در روزهای پایانی ماه مارس، روزنامه وال‌استریت‌جورنال، می‌گوید کاخ سفید بر شدت تلاش‌های خود برای متقاعد کردن افکار عمومی و قانونگذاران آن کشور برای حمایت از توافق (احتمالی) افزوده است.

منابعی در واشینگتن به این روزنامه گفته‌اند، مقام‌های رسمی طی روزهای گذشته در تلاش بوده‌اند تا دمکرات‌های بدبین در مورد توافق اتمی را متقاعد کنند.

اکثریت در هر دو مجلس نمایندگان وسنای کنگره آمریکا با جمهوری‌خواهان مخالف باراک اوباما است.

نخست‌وزیر اسرائیل که تلاش‌هایی را برای جلوگیری از توافق انجام داده، روز یک‌شنبه گفت سناتور هری ريد، رهبر اکثريت جمهوری‌خواهان در کنگره، قول داده است «که کنگره از يک توافق بد هسته‌ای ميان ايران و قدرت‌های جهانی جلوگيری کند».

جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان، نیز در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است «من نمی‌فهمم چرا باید توافقی را با گروهی از آدم‌ها امضا کنیم که به عقیده من هیچ تمایلی برای اینکه پای حرف خود بایستند، ندارند».

در عین حال وال‌استریت‌جورنال می‌گوید دولت باراک اوباما اینگونه مطرح می‌کند که جمهوری‌خواهان در تلاش هستند تا روند سیاسی برای رسیدن به هرگونه توافقی با ایران را متوقف کنند.

در عین حال کسانی مانند فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، نیز هشدار داده‌اند که شکست احتمالی مذاکرات اتمی جاری با ایران، به معنای ایجاد خاورمیانه‌ای «به طور اساسی» بی‌ثبات‌تر و درگیر شدن کشورهای آن در رقابتی تسلیحاتی خواهد بود.

درهر صورت این احتمال مطرح شده که نوعی رای‌گیری در کنگره بر سر توافق احتمالی با ایران صورت خواهد گرفت؛ کریس مورفی، سناتور دمکرات، از جمله کسانی‌ست که چنین احتمالی را مطرح کرده است.

XS
SM
MD
LG