لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

اوباما با دالایی لاما در کاخ سفید دیدار می‌کند


دالایی لاما، رهبر معنوی تبت در سراسر جهان از هواداران بسیاری برخوردار است، دولت چین او را به «استقلال‌خواهی» متهم می‌کند
دالایی لاما، رهبر معنوی تبت در سراسر جهان از هواداران بسیاری برخوردار است، دولت چین او را به «استقلال‌خواهی» متهم می‌کند
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه دوم اسفند ماه میزبان دالایی لاما، رهبر معنوی بوداییان تبتی خواهد بود، آنچه واکنش «قاطعانه مخالف» دولت چین را همراه داشته است.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دیدار در «مپ‌روم»، اتاقی که معمولا رئیس‌جمهوری آمریکا در آن به دیدار رهبران جهان و شخصیت‌های برجسته می‌رود، صورت می‌گیرد.

وزارت خارجه چین از دولت آمریکا خواسته است نگرانی بیجینگ (پکن) را جدی گرفته و این دیدار را «فورا لغو کند».

پیشتر نیز دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر معنوی تبت، منطقه‌ای که اکنون در کنترل چین است، با واکنش‌های بیجینگ (پکن) روبه‌رو شده بود.

در سال ۲۰۱۱ پیش از انجام دیداری مشابه، مقام‌های چین از آمریکا خواسته بودند از آن صرف‌نظر کند. خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوا، در آن زمان با اعلام حساسیت «موضوع استقلال چین»، مخالفت شدید دولت خود را «با هر گونه دیدار مقام خارجی با دالایی لاما در هر شکل ممکن» اعلام کرده بود.

از سال ۲۰۱۱ تا کنون دیدار دیگری بین دالایی لاما و رئیس‌جمهوری آمریکا صورت نگرفته بود و گفت‌وگوهای سال ۲۰۱۱ نیز پشت درهای بسته و بدون حضور رسانه‌ها انجام شده بود.

بیجینگ، رهبر معنوی بوداییان تبتی را متهم به استقلال‌طلبی برای این منطقه کوهستانی در غرب کشور خود کرده است. دالایی لاما می‌گوید نه استقلال که به دنبال خودمختاری بیشتر برای این منطقه است.

دالایی لاما اکنون در آمریکا به سر می‌برد و کیتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، با رد حمایت دولت خود از «استقلال تبت»، گفته است این دیدار با راهبی «که یک رهبر مذهبی و فرهنگی مورد احترام جهانی است» صورت می‌گیرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در عین حال حمایت و نگرانی دولت آمریکا از موضوع حقوق بشر در منطقه تبت چین را ابراز کرده است.

دالایی لاما در سال ۱۹۵۹ و در پی قیام تبتی‌ها علیه دولت مرکزی چین، که نهایتا شکست خورد، منطقه تبت را به مقصد هند ترک کرد، جایی که از آن پس مرکز اصلی حضور او بوده است.

گروهی از تبتی‌ها هوادار استقلال بیشتر در کنترل منطقه تبت و نیز آزادی عمل بیشتر در امور دینی خود هستند. ده‌ها تن از آنها در اعتراض به دولت چین -به روشی که در میانشان معمول است- طی سال‌های گذشته خودسوزی کرده‌اند.

باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ میلادی و زمانی که دالایی لاما به واشینگتن رفته بود، به دیدار او نرفت، موضوعی که اعتراض‌هایی را در ایالات متحده سبب شد.
XS
SM
MD
LG