لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

اوباما طرح مسکو را برای سوریه «بالقوه مثبت» نامید


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه ۱۸ شهریور گفت، طرح روسیه برای نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه، «بالقوه مثبت» است و افزود آن را جدی می‌گیرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال هشدار داد که این نباید تاکتیکی زمانی برای دمشق باشد.

باراک اوباما روز گذشته در ادامه بیان نظرات خود در مورد طرح حمله به سوریه و نیز برای برخوردار شدن از حمایت کنگره آمریکا در مورد آن‪،‬ با شش تن از مجریان تلویزیونی در آمریکا گفت‌وگو می‌کرد.

این گفت‌وگوی کم‌نظیر تلویزیونی به شکل همزمان با شش شبکه آمریکایی انجام می‌شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال که طرح مسکو را «بالقوه مثبت» نامیده، اما تاکید کرده است که بدون تهدید نظامی، احتمال کمی وجود داشت که بتوان به نقطه فعلی رسید.

اوباما می‌گوید از جان کری، وزیر خارجه آن کشور، خواسته است تا در این مورد با مسکو همکاری کند تا معلوم شود آیا می‌توان طرح روسیه را برای نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه عملی کرد یا نه. او در ضمن می‌گوید این ادامه گفت‌وگوهایی‌ست که او برای مدتی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، داشته است.

اوباما تاکید کرده است اگر بتوان در این مورد به راه‌حلی رسید، «با همه وجود» آن را می‌پذیرد.

در طرح مسکو، از حکومت سوریه خواسته شده است تا تمام سلاح‌های شیمیایی خود را تحت نظارت بین‌المللی قرار دهد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه پس از دیدار با همتای سوری خود، ولید معلم، گفت که روسیه طرفدار استقرار سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت کنترل جامعه بین‌المللی است، با این شرط که این اقدام از دخالت نظامی در این کشور جلوگیری کند.

ولید معلم نیز اعلام کرده است که دولت سوریه از طرح مسکو حمایت می‌کند.

در همین روز جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز گفته بود که دمشق اگر می‌خواهد جلوی حمله آمریکا را بگیرد باید تا هفته آینده تمام سلاح‌های خود را در اختیار جامعه جهانی قرار دهد.

همزمان هری رید، رهبر اکثریت دمکرات در سنای آمریکا نیز اعلام کرده است که رای‌گیری در مورد طرح رئیس‌جمهوری آمریکا برای اقدام نظامی در سوریه به پس از سخنرانی او موکول می‌شود.

سناتور رید می‌گوید، «می‌خواهد مطمئن شود که رئیس‌جمهوری پیش از رای‌گیری در این مورد نظر خود را به مردم آمریکا و سنای آن کشور گفته است».

روز سه‌شنبه باراک اوباما با سناتورهای آمریکایی دیدار می‌کند و شب همین روز نیز در این مورد یک سخنرانی همگانی خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG