لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

دانشمند ایرانی تبار که به نبرد با ابولا رفت


دکتر پردیس ثابتی
دکتر پردیس ثابتی

مجله تایم در سال ۲۰۱۴ میلادی، «مبارزان با ابولا» را شخصیت‌های سال خود معرفی کرد.

دانشمندان، محققان، پزشکان و امدادگرانی که زندگی خود را به خطر انداخته‌اند تا به نبرد با یکی از بدترین و کشنده‌ترین بیماری‌های معاصر بپردازند؛ ویروس ابولا که هنوز درمان مشخصی نیز ندارد.

در میان این افراد نام پردیس ثابتی، دانشمند ایرانی‌تبار، استاديار زيست‌شناسی در دانشگاه هاروارد نیز وجود دارد.

دکتر ثابتی، ۳۸ ساله، متولد تهران است و سرپرست اقدامات و رشته تلاش‌هایی است که هدف آنها خواندن ژنوم انسان و کروموزوم‌های موجود در ویروس ابولا را بر عهده دارد.

مجله تایم از زبان برخی از کسانی که به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۴ معرفی کرده، به فعالیت‌هایشان پرداخته است.

از جمله در این میان خانم ثابتی نیز مختصری از آنچه او را به نبرد با این ویروس کشنده کشاند، می‌گوید.

دکتر ثابتی می‌گوید اولین بار فیلم «فاجعه» (اوت‌بریک) -۱۹۹۵، کارگردان: وولفگانگ پترسون- او را به فکر ابولا انداخت و بعد کتاب «محل واقعه» -۱۹۹۴، ریچار پرستون.

او می‌گوید «این از آن چیزهایی‌ست که می‌گویی: اوه، چه فاجعه‌ای! -یا- اوه! من هم می‌خوام این کار رو بکنم!»

دکتر ثابتی می‌گوید همراه دوستانش در انیستیتو برود (ام‌آی‌تی و هاروارد)، برای مدتی طولانی به این موضوع فکر می‌کردند، که باید چرخه‌ای از ویروس ابولا در غرب آفریقا وجود داشته باشد. و دلیل آن هم وجود گله‌های بزرگ شامپانزه در آنجا بود و ابولا به طور عمومی در جاهایی سرایت می‌کرد که شامپانزه‌های زیادی وجود داشتند. در آن زمان تنها غرب آفریقا شامپانزه داشت ولی ابولا نداشت.

به گفته دکتر ثابتی، گروه آنها فکر کرد احتمالا در مورد تشخیص ویروس اشتباهاتی در آنجا می‌شود و مثلا این ویروس را به جای مالاریا با حصبه می‌گیرند و به همین دلیل نیز ابولا چرخه شیوع خود را برای سال‌ها حفظ کرده است.

آنها از نزدیک اخبار مربوط به بیماری را دنبال کردند. در نهایت نیز با بیمارستان دولتی که‌نه‌ما در گینه آغاز به همکاری تحقیقاتی کرده‌اند.

پردیس ثابتی سپس از فعالیت‌های تحقیقاتی خود و گروهش در مورد ابولا و تشخیص آن و نیز خوانش ژنوم ویروس سخن می‌گوید؛ آنچه کمک می‌کند تا محققان بدانند از اساس با چه چیزی طرف هستند.

او می‌گوید همچنان مسئله‌ای حیاتی ثبت توالی ویروس در زمان تحول آن است. (ويروس ابولا می‌تواند در زمان تغيير، به سرعت دگرگون شود، و دانشمندان ممکن است راهی بیابند تا شاهد جهش آن در جهت‌های خطرناک باشند)

خانم ثابتی در مورد جمع‌آوری نمونه‌ها و فعالیت‌های گروهش توضیخاتی به اختصار بیان کرده است.

دکتر ثابتی و گروه او مدت‌هاست در حال تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات در مورد ابولا هستند، آنچه در نهایت می‌تواند به یافتن روش درمان این بیماری کشنده کمک کند.

به گفته پردیس ثابتی «ما فقط در کنار هم خواهیم توانست این ویروس را از پای درآوریم».

XS
SM
MD
LG