لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

شکایت زرتشتیان هند از «توهین» 'اسنوپ داگ' به فروهر


تصویر از بخشی از ویدئو گرفته شده و اسنوپ داگ را نشان می‌دهد که بر سریری زیر نماد فروهر نشسته است
تصویر از بخشی از ویدئو گرفته شده و اسنوپ داگ را نشان می‌دهد که بر سریری زیر نماد فروهر نشسته است

گروهی از پارسیان هند، زرتشتیان ساکن شبه‌قاره، از ویدئوکلیپ ساخته شده توسط «اسنوپ داگ» رپر آمریکایی و آمیتیس، خواننده ایرانی‌تبار، به دلیی آنچه «بی‌احترامی» به نماد فروهر نامیده‌اند، ناخرسند هستند و از این بابت به دادگاه شکایت کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، انجمن اقلیت زرتشتیان پارسی ساکن هند در کلکته، از اسنوپ داگ و آمیتیس مقدم، خواننده ایرانی‌تبار، و ویدئوی تهیه‌شده اقامه دعوی کرده‌اند.

روزنامه «لوس‌آنجلس تایمز» گزارش داده است که اقلیت تقریبا ۷۰ هزار نفری پارسی در هند، از نحوه استفاده از نمادهای زرتشتی و باستانی و نیز نماد فروهر در این ویدئو ناخرسند هستند و خواستار حذف آن از یوتیوب و پخش نکردن آن به صورت عمومی شده‌اند.

این ویدئو که از نماد فروهر نیز در آن استفاده شده -به گفته شاشنک بنگالی، خبرنگار لوس‌آنجلس‌تایمز در گفت‌وگو با هافینگتون‌پست- برای پارسیان یک توهین به شمار می‌رود چرا که «نمادهای مقدس در آن تحقیر شده‌اند».

در بخش‌هایی از این ویدئو که روی شبکه اجتماعی یوتیوب نیز منتشر شده خوانندگان زیر نمادی از فروهر نشسته یا خوابیده‌اند، نیمه‌برهنه می‌رقصند و در کنار نماد فروهر قلیان (یا کانابیس) می‌کشند.

به گفته شاشنک بنگالی، پارسیان یک اقلیت بسیار کوچک هستند و به همین دلیل نیز از ویدئو و خوانندگان شکایت کرده‌اند؛ «آنها، وقتی به نمادهای دینی آنها به این شکل توهین می‌شود، نمی‌توانند خاموش بنشینند».

نشریه فارین‌پالیسی، دیگر نشریه‌ای که در این مورد گزارشی منتشر کرده نیز می‌گوید داریوش جمشید باپوجی، رئیس انجمن زرتشتیان پارسی هند در کلکته، پس از دریافت ایمیل‌هایی در مورد این ویدئو آن را دیده و تصمیم گرفته علیه آن به دادگاه عالی کلکته شکایت کند.

آقای باپوجی به این نشریه گفته انجمن پارسیان زرتشتی خواستار حذف این ویدئو و پوزش‌خواهی از پخش آن است.

او در عین حال افزوده است جامعه پارسیان اهمیتی به این نمی‌دهد که مردم لطیفه تعریف کنند یا به آنها بخندند؛ «ما خودمان کمی شوخ‌وشنگ هستیم، اما این موضوع دیگر به دین ما مربوط نمی‌شود».

اسنوپ داگ هنوز واکنشی به شکایت‌های مطرح شده نشان نداده است.

دادگاه اولیه ۱۷ ژوئیه برپا می‌شود.

XS
SM
MD
LG