لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۵

۱۱۶ شاعر خارجی: آقای خامنه‌ای حکم دو شاعر ایرانی را لغو کنید


خانم اختصاری و آقای موسوی
خانم اختصاری و آقای موسوی

۱۱۶ شاعر و نویسنده غیر ایرانی در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی از او خواسته‌اند که برای آزادی فاطمه اختصاری و مهدی موسوی، دو شاعر ایرانی که به زندان و شلاق محکوم شده‌اند، اقدام کند.

وب‌سایت مرکز «پن» (انجمن قلم) در ایالات متحده، نامه‌ سرگشاده این ۱۱۶ نفر را منتشر کرده است که از آیت‌الله علی خامنه‌ای خواسته‌اند از قدرت خود برای صدور فرمان عفو این دو شاعر ایرانی بهره گیرد.

آنها می‌گویند «عمیقا از حکم غیر انسانی صادر شده برای خانم اختصاری و آقای موسوی، به خاطر بیان عقیده از طریق آفرینش اثری هنری، نگران هستیم».

به گفته این شاعران سابقه آقای خامنه‌ای در سرودن شعر و تاریخ غنی ادبیات در ایران، خود در خدمت اقدام برای آزادی این دو نفر قرار می‌گیرد.

شاعران نوشته‌اند «از شما (آیت‌الله خامنه‌ای) می‌خواهیم اجازه ندهید با این رفتار بی‌رحمانه و توجیه‌نکردنی، بر این میراث خدشه‌ای وارد شود».

فاطمه اختصاری و مهدی موسوی، در دادگاه انقلاب ایران به ۹ ساله و بیش از ۱۱ سال زندان و ۹۹ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

احکام این دو شاعر ایران در پی وارد شدن اتهاماتی مانند «توهین به مقدسات» یا «تبلیغ علیه نظامی» و «روبوسی» صادر شده است.

امیر رئیسیان، وکیل این دو شاعر، اتهام‌های واردشده به آنها را رد کرده است.

احکام سنگین صادرشده علیه خانم اختصاری و آقای موسوی پیش از این نیز با واکنش‌ مراکز و نهادهای بین‌المللی روبه‌رو شده بود.

این دو شاعر از چهره‌های مشهور در «غزل پست‌مدرن» در ایران به شمار می‌روند.

برخی رسانه‌های ایالات متحده، مانند نیویورک‌تایمز که نامه شاعران را بازتاب داده‌اند، می‌گویند بسیاری از فعالان حقوق بشر، حملات و فشارهای اخیر قضایی در ایران را، کشمکشی داخلی می‌دانند. کشمکشی که هدف از آن فشار آوردن بر دولت و جلوگیری از باز شدن فضای سیاسی و اجتماعی‌ست.

طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته احکام قضایی مختلفی علیه چهره‌های فرهنگی، هنری و روزنامه‌نگاران صادر شده است.

کیوان کریمی، مستندساز، جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن‌پست در ایران، آتنا فرقدانی، کارتونیست و نقاش، آتنا دائمی، فعال حقوق کودکان یا مصطفی عزیزی، نویسنده و تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی از جمله کسانی هستند که با احکامی سنگین روبه‌رو شده‌اند.

XS
SM
MD
LG