لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

بنا بر یک نظرسنجی اکثر آمریکایی‌ها حامی توافق اتمی هستند


کری و ظریف در روز توافق اتمی در وین
کری و ظریف در روز توافق اتمی در وین

بنا بر یک نظرسنجی تازه که روزنامه واشینگتن‌پست و شبکه خبری ای‌بی‌سی در ایالات متحده تهیه کرده‌اند، اکثریت شهروندان آن کشور، از توافق جامع اتمی با ایران حمایت می‌کنند.

همزمان عمده آنها اطمینان ندارند که این توافق جلوی «مسلح شدن ایران به سلاح اتمی» را بگیرد.

مذاکرات اتمی ۲۳ تیر ماه با وجود مخالفت‌های داخلی گروهی از سیاست‌مداران عمدتا جمهوری‌خواه در آمریکا و نیز کسانی مانند نخست‌وزیر اسرائیل، به فرجام رسید.

تهران همواره تاکید کرده است که برنامه اتمی‌اش مقاصد صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

نظرسنجی انجام‌شده از سوی روزنامه واشینگتن‌پست و شبکه ای‌بی‌سی، که ۲۹ تیر ماه منتشر شده، حاکی‌ست ۵۶ درصد حامی توافق و ۳۷ درصد مخالف آن هستند. ۷ درصد نیز نظری نداشته‌اند.

نظرسنجی مشابهی پس از تفاهم لوزان در ۱۳ فروردین ماه، حاکی از حمایت ۵۹ درصدی شهروندان بود که کمی بیشتر از آمار فعلی‌ست.

اما در همین حال، در پاسخ به این پرسش که «تا چه حد اطمینان دارید، این توافق جلوی دستیابی ایران را به سلاح هسته‌ای می‌گیرد؟» ۴۲ درصد گفته‌اند به هیچ‌وجه و ۲۲ درصد می‌گویند «نه چندان». در حالی‌که ۳۵ درصد می‌گویند «خیلی» یا «به‌شکلی». یک درصد نظری نداشته‌اند.

در عین حال اکثر شهروندان (۵۲ در مقابل ۳۵ درصد) منتقد باراک اوباما در نحوه مدیریت سیاسی ایران هستند.

به نوشته روزنامه واشینگتن‌پست، نظرسنجی تازه نشان می‌دهد مردم آمریکا در حالی‌که از تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از «مسلح شدن ایران به سلاح هسته‌ای» حمایت می‌کنند، اما به طور عمیقی به ایران بی‌اعتماد هستند؛ در حالی‌که ۵۶ درصد از توافق حمایت می‌کنند، اما ۶۴ درصد معتقدند توافق جلوی ایران را نخواهد گرفت.

در عین حال این نظرسنجی نشان بر خلاف خود نمایندگان جمهوری‌خواه که به طور گسترده‌ای مخالف توافق هستند، اما ۴۱ درصد از حامیان آن‌ها از توافق حمایت می‌کنند. آنچه، خود، آمار کلی شهروندان هوادار توافق را بالا برده است. حتی یک‌سوم حامیان محافظه‌کار حزب جمهوری‌خواه نیز از توافق جامع ۲۳ تیر ماه در وین حمایت می‌کنند.

در میان حامیان دمکرات‌ها، توافق از حمایت اکثریت بالای ۶۹ درصدی برخوردار است.

XS
SM
MD
LG