لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

پوتین: نمی‌خواهم موضوع اسنودن به روابط با آمریکا صدمه بزند


موضوع اسنودن بر روابط آمریکا و روسیه تاثیر گذاشته است
موضوع اسنودن بر روابط آمریکا و روسیه تاثیر گذاشته است
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ۲۴ تیرماه گفت ادوارد اسنودن، کارمند پیمانکاری پیشین سازمان امنیت ملی آمریکا، روسیه را هر چه زودتر ترک می‌کند و نمی‌خواهد این موضوع به روابط با آمریکا صدمه بزند، ولی تاکید کرد که او در روسیه «گیر» افتاده است.

آقای پوتین به خبرنگاران گفته است تنها دلیلی که باعث شده اسنودن در فرودگاه شرمتیوو در مسکو بماند، این است که ایالات متحده جلوی رسیدن او به مقصدهایش در آمریکای لاتین را گرفته است.

پوتین می‌گوید درباره آینده اسنودن بی‌اطلاع است.

ادوارد اسنودن، کسی که اسنادی را در مورد شنود و ردیابی گسترده اطلاعات شهروندی به دست دولت آمریکا منتشر کرد، به هنگ‌کنگ گریخته بود. پس از آن نیز به روسیه رفت و بنا بر گزارش‌ها قصد سفر به مقصدی را در آمریکای لاتین داشت. اما از ترس بازداشتش در فرودگاه دومی در میان راه روسیه و کشور مقصد، در بخش ترانزیت فرودگاه مسکو باقی ماند.

ادوارد اسنودن از روسیه نیز درخواست پناهندگی کرده است. واشینگتن در مورد اعطای پناهندگی به مسکو هشدار داده بود. اما مقام‌های روس روز گذشته گفتند درخواستی از او برای پناهندگی دریافت نکرده‌اند.

اسنودن، خود، روز جمعه در ديدار با شماری از فعالان حقوق بشر و وکلای مدافع در فرودگاه بين‌المللی مسکو گفته بود که می‌خواهد از روسيه پناهندگی موقت بگیرد تا بتواند به ونزوئلا،‌ بوليوی يا نيکاراگوئه برود. این سه کشور تنها کشورهایی هستند که در حال حاضر پذیرفته‌اند میزبان او باشند. اما پرواز مستقیمی میان روسیه و آنها وجود ندارد.

اسنودن از ۲۱ کشور جهان درخواست پناهندگی کرده بود، که بیشتر آنها بی‌پاسخ مانده است.

مدارکی که اسنودن آنها را فاش کرده، نشان می‌دهند که سازمان امنیت ملی آمریکا اطلاعات شهروندان خود را ردیابی و رصد می‌کند. این کار را در مورد اعضای اتحادیه اروپا نیز انجام داده است که با واکنش شدید آنها روبه‌رو شد. کشورهای دیگری در آمریکای لاتین، از جمله برزیل، نیز از واشینگتن خواسته‌اند در مورد رصد اطلاعات شهروندان خود توضیح دهد.
XS
SM
MD
LG