لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

گزارشی تازه از «پرداخت پول» برای برگزاری جام جهانی در قطر


بار دیگر برگزاری جام جهانی در قطر تحت‌الشعاع اتهامی‌هایی تازه قرار گرفته است (در تصویر جام طلایی جهانی در دوحه)
بار دیگر برگزاری جام جهانی در قطر تحت‌الشعاع اتهامی‌هایی تازه قرار گرفته است (در تصویر جام طلایی جهانی در دوحه)
روزنامه بریتانیایی ساندی‌تایمز گزارش تازه‌ای منتشر کرده است که بر اساس آن یک مقام ارشد فدراسیون فوتبال قطر «پنج میلیون دلار» به برخی افراد عالی‌رتبه بین‌المللی این ورزش «پرداخت کرده» تا قطر میزبان برگزاری جام جهانی در سال ۲۰۲۲ شود.

تازه‌ترین گزارش بار دیگر توجهات را به آنچه پیشتر نیز درباره «پرداخت رشوه» برای میزبانی جام جهانی در قطر مطرح شده بود، جلب می‌کند.

به ویژه که در حال حاضر نیز فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، مشغول بررسی اتهامات منتشر شده در این مورد است.

ساندی‌تایمز می‌گوید «بر اساس میلیون‌ها ایمیل و مدارک دیگر»، محمد بن همام، عضو اجرایی فیفا، که تا سال ۲۰۱۱ در این مقام بود و علاوه بر این تا همان سال رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز بود، مبالغی را به مقام‌های گوناگون پرداخت کرده است.

بر اساس مدارکی که ساندی‌تایمز از آنها می‌گوید بن همام، ۲۰۰ هزار دلار به حساب‌هایی واریز کرده که تحت کنترل روسای ۳۰ شورای فوتبال در کشورهای آفریقایی بود. هدف؛ جلب حمایت آنها از میزبای قطر بوده است.

او در عین حال -بر اساس این گزارش- ۶/ ۱ میلیون دلار به حساب‌های جک وارنر، معاون پیشین فیفا واریز کرده است. ۴۵۰ هزار دلار از این مبلغ، پیش از رای‌گیری برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ واریز شده است.

وارنر از جمله ۲۲ نفری بود، که از برگزاری جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه و ۲۰۲۲ در قطر حمایت کرده بود.

در آذر ماه سال ۱۳۸۹ این هر دو کشور میزبان برگزاری جام جهانی شدند.

رقیبان قطر در آن زمان، استرالیا، ایالات متحده آمریکا، ژاپن و کره جنوبی بودند.

رقبای روسیه برای سال ۲۰۱۸ نیز بریتانیا، بلژیک-هلند، اسپانیا-پرتغال، (به طور مشترک) بودند.

جک وارنر در سال ۲۰۱۱ استعفا کرد. خود بن همام نیز در پی اتهام‌های مطرح شده علیه او، پست‌های خود را در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا از دست داد.

هم فیفا و هم کشور قطر اکنون نیز به خاطر اتهام‌های مطرح شده در مورد پرداخت رشوه تحت فشار هستند. علاوه بر این برگزاری جام جهانی در فصل گرمای شدید در قطر و امکان جابه‌جایی آن برای اولین بار به زمستان (در نیمه شمالی)، از دیگر مسائلی است که مطرح شده و انتقادهایی را در پی داشته است.

قرار است در همین سال میلادی گزارشی از مایکل گارسیا، یک حقوق‌دان عالی‌رتبه آمریکایی، برای فیفا، در همین مورد تکمیل شود.

او قرار بود روز دوشنبه در عمان با مقام‌های کمیته اجرایی «قطر ۲۰۲۲» دیدار کند، اما زمان این دیدار در سایه گزارش تازه منتشر شده، ممکن است تغییر کند.

برگزاری جام جهانی در قطر تنها تحت‌الشعاع اتهام‌های پرداخت رشوه نیست؛ در آبان ماه سال ۱۳۹۲ سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی به شدت از این امیرنشین انتقاد کرده بود که کارفرمایان با کارگران خارجی، که مشغول آماده کردن آن برای جام جهانی هستند، «مثل حیوانات» برخورد می‌کنند.

در همان سال کنفدراسیون اتحادیه جهانی تجاری نیز در بیانیه‌ای گفته بود، با وضعیت کاری در قطر، تا زمان برگزاری جام جهانی «چهار هزار کارگر جان خود را در هنگام کار در سازه‌های مربوط به آن از دست خواهند داد».
XS
SM
MD
LG