لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

بازتاب محاکمه آتنا فرقدانی، نقاش ایرانی، در رسانه‌های جهان


برخی رسانه‌های جهانی آغاز محاکمه آتنا فَرقَدانی، فعال و هنرمند ایرانی، را که از جمله متهم به «توهین» به نمایندگان مجلس «از طریق نقاشی» است، بازتاب داده‌اند.

خانم فرقدانی که روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد به دادگاه احضار شده بود، احضاريه‌ای در روز ۱۷ دی ماه دريافت کرده بود. در آن زمان از او خواسته شده بود فوراً خود را به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی معرفی کند.

همان وقت محمد نوری‌زاد، فعال سياسی منتقد حکومت ايران، خبر از «ضرب و شتم» او در برابر چشمان خانواده‌اش و انتقال او به زندان قرچک ورامین داده بود.

او در دومین روز آذر ماه سال ۱۳۹۳ ویدئویی در یوتیوب منتشر کرده و در مورد رخدادهای زمان بازداشت‌ پیشین خود، سخن گفته بود.

این موضوع خود، بنا بر گزارش‌ها، به احضار او به دادگاه انجامید.

روند محاکمه خانم فرقدانی، برای نمونه در مورد یک صحنه نقاشی که در آن، «نمایندگان مجلس ایران» را، به شکل جانوران ترسیم کرده است، هم در فضای مجازی و هم در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب پیدا کرده است.

در شبکه اجتماعی فیس‌بوک صفحه‌ای برای آزادی آتنا فرقدانی ایجاد شده است

واشینگتن‌پست، گاردین، پابلیک ریدیو اینترنشنال و شبکه جهانی بی‌بی‌سی، و نیز رسانه‌ها و شبکه‌های شهروندی مانند گلوبال‌وویس، به بازتاب خبر محاکمه او در ۱۹ ماه مه پرداختند.

این موضوع در توئیتر نیز بازتاب پیدا کرد و نقاشی او در این شبکه نیز بازنشر شد.

به گزارش روزنامه گاردین او در عین حال متهم است که علیه قوانین ضد پیشگیری بارداری برای زنان، آنچه رهبر جمهوری اسلامی از هواداران آن به شمار می‌رود، موضع گرفته است. بنا بر برخی گفته‌ها، نقاشی او نیز در اعتراض به قوانینی که آزادی انتخاب زنان را محدود می‌کند، کشیده شده است.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید او به دلیل کشیدن نقاشی‌ای که رهبران جمهوری اسلامی را به نقد می‌کشد، با خطر زندان روبه‌رو است

او با اتهام‌هایی دیگر مانند تبلیغ علیه نظام یا توهین به رهبر جمهوری اسلامی نیز روبه‌رو است.

XS
SM
MD
LG