لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

روحانی: راه‌حل سوریه در گرو دولتی قدرتمند است، نه آینده افراد


رئیس‌جمهوری ایران در گفت‌وگویی با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی، می‌گوید راه‌حل بحران سوریه، تشکیل یک دولت قدرتمند است، و نه فقط تمرکز کردن بر آینده یک شخص.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، ۲۰ آبان‌ماه در گفت‌وگویی با شکبه ۲ فرانسه گفته «مسئله اشخاص در میان نیست، مسئله امنیت و ثبات مطرح است».

گفته‌های رئیس‌جمهوری ایران تاکیدی مجدد است بر آنچه پیشتر نیز به شکلی از سوی خود او یا برخی مقام‌های دولت بیان شده است، هر چند ایران از سوی دیگر می‌گوید سیاستش در قبال دمشق تغییرناپذیر است.

آقای روحانی در مهر ماه گذشته در نشست همگانی سازمان ملل گفته بود ایران در سوریه «از حکومت اکثریت» دفاع می‌کند و حاضر است به برقراری صلح در آن کشور کمک کند.

اکنون نیز او بدون آنکه مستقیما از شخص بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، نامی ببرد، می‌گوید «تلاش‌های همه ما باید بر نابودی تروریسم در سوریه استوار باشد، بر این هدف که صلح و ثبات به این کشور بازگردد».

رئیس‌جمهوری ایران افزوده است در مورد آینده سوریه، خود مردم آن تصمیم خواهند گرفت.

تهران در کنار مسکو از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌رود. گروهی از نیروهای نظامی ایران در سوریه در کنار نیروهای ارتش آن کشور و شبه‌نظامیان متحد بشار اسد حضور دارند. مقام‌های ایرانی می‌گویند این افراد «مستشار» هستند. بیش از ۴۵ نفر از آنها تنها طی روزهای گذشته و با شدت گرفتن درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و حامیانش از یک سو و گروهی از شورشیان از سوی دیگر، کشته شدند.

سخنان تازه حسن روحانی در آستانه دور تازه‌ای از مذاکرات بین‌المللی برای پیدا کردن راه‌حل بحران سوریه مطرح شده است.

ایران برای نخستین بار به این مذاکرات دعوت شد و در نشست اولیه تازه‌ترین دور گفت‌وگوها شرکت کرد.

با این همه یک مقام ارشد وزارت خارجه این کشور روز چهارشنبه گفت تهران هنوز تصمیم قطعی برای شرکت در نشست بعدی وین در خصوص بحران سوریه نگرفته است.

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی-آفریقایی وزارت خارجه، می‌گوید حضور ایران بستگی به پاسخ ایالات متحده در مورد « تحرکاتی دارد که برخی از طرف‌های شرکت کننده در این مذاکرات یک جانبه و بدون مشورت اتخاذ کرده‌اند».

نزدیک به ۲۰ کشور جهان در تازه‌ترین دو از تلاش‌ها برای پایان دادن به بحران سوریه گرد هم می‌آیند.

حسن روحانی به شبکه ۲ تلویزیون فرانسه، می‌گوید «اول از همه باید تروریسم را در سوریه نابود کرد. این مسئله در اولویت است… ما باید برای بازگشت مردم به خانه‌هایشان، امنیت ایجاد کنیم».

مصاحبه رئیس‌جمهوری ایران چند روز پیش از سفر او به فرانسه انجام شده است.

پاریس از مهم‌ترین مخالفان اروپایی بشار اسد است و فرانسه گاه مواضع بسیار تندی در رابطه با او مطرح کرده است.

جنگ داخلی سوریه در پنجمین سال خود قرار دارد؛ با بیش از ۲۵۰ هزار کشته، میلیون‌ها آواره و پناهجو و کشوری که دولت و گروه‌های مخالف او، از گروه‌های مخالف غیرافراطی تا افراطیون، بخش‌های مختلفی را در کنترل خود دارند.

XS
SM
MD
LG