لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

مقام ارشد روس: تا ایران شکایتش را پس نگیرد اس ۳۰۰ را نمی‌دهیم


سامانه اس-۳۰۰ (در تصویر پشت سر مردی که عکس رئیس‌جمهوری و نخست وزیر روسیه را در دست دارد)
سامانه اس-۳۰۰ (در تصویر پشت سر مردی که عکس رئیس‌جمهوری و نخست وزیر روسیه را در دست دارد)

در پی انتشار گزارش‌هایی در مورد اختلاف میان ایران و روسیه در مورد نحوه دریافت سامانه دفاعی اس ۳۰۰، اکنون یک مقام ارشد روسیه تاکید کرده است، تا زمانی که تهران شکایت خود علیه مسکو را پس نگیرد، اقدامی در زمینه انتقال این سامانه انجام نخواهد شد.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» روز نهم شهریور این گفته‌ها را از یک مقام ارشد دولت روسیه درجمع خبرنگاران نقل کرده است.

طرح شکایت به قراردادی باز می‌گردد که در سال ۲۰۰۷ میلادی میان ایران و روسیه برای دریافت سامانه دفاعی اس ۳۰۰ بسته شد. قراردادی که ارزش آن ۸۰۰ میلیون دلار است و اجرای آن به دنبال تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران متوقف شد.

در پی آن تهران در سال ۲۰۱۱ میلادی شکایتی را در دیوان داوری ژنو طرح کرد.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، پیش از آنکه ایران و شش قدرت جهانی به توافق اتمی برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک دست یابند، به تعلیق پیشین برای تحویل سامانه دفاعی پایان داد.

با این همه این سیستم دفاع موشکی هنوز به ایران تحویل داده نشده است.

به تازگی یک مقام دولتی ایران به مسکو سفر کرد که بخشی از دیدارها و گفت‌وگوهای او با مقام‌های روس به سامانه دفاعی مربوط می‌شد.

در همان زمان خبرگزاری روسی «تاس» از قول یک مقام سازمان صنایع نظامی روسیه نقل کرده بود، اختلافات بر سر این است که ایران خواستار تحویل گرفتن اولین بخش از سامانه، برای گذشتن از شکایتی‌ست که علیه مسکو مطرح کرده، در حالی‌که روسیه خواستار پس‌گرفتن شکایت و سپس اقدامات بعدی‌ست.

اکنون نیز مقام ارشد دولت روسیه بر خواست مسکو تاکید کرده و می‌گوید «نیاز اصلی، پس گرفتن شکایت [از دیوان داوری ژنو] است. آنها (ایران) هنوز این شکایت را پس نگرفته‌اند، ما هم منتظریم.»

در مرداد ماه امسال وزیر دفاع ایران گفته بود تا آذر ماه پیش رو، ایران سامانه اس ۳۰۰ را از روسیه تحویل خواهد گرفت.

مقام‌های ایرانی قبل‌تر دریافت سامانه دفاعی دیگری، حتی پیشرفته‌تر از اس ۳۰۰ را رد کرده‌ بودند.

XS
SM
MD
LG