لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

روحانی سرشناس سعودی ساخت آدم برفی را «حرام» اعلام کرد


یک روحانی سرشناس سعودی در پاسخ به استفتایی حکم بر «حرام بودن ساخت آدم برفی» داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شیخ محمد صالح المنجِد، از روحانیان برجسته سعودی، در پاسخ به سؤال یک کاربر بر روی یک سایت مذهبی حکم حرام بودن ساختن آدم برفی را اعلام کرد.

در پی بارش برف در شمال عربستان کاربر فوق از شیخ منجد پرسیده بود که آیا جایز است که «پدران برای فرزندان خود آدم برفی بسازند؟»

روحانی سعودی در پاسخ نوشت: «ساختن مجسمه از برف جایز نیست، حتی اگر برای بازی و تفریح باشد.»

شیخ المنجد سپس با نقل قول از «متون اسلامی» و «علمای دین» افزوده است که «درست کردن آدم برفی در حکم ترسیم چهره و تراشیدن پیکر انسان است»، عملی که تحت قرائت سختگیرانه سنی‌مذهب کشور سعودی گناه تلقی می‌شود؛ «خدای عزوجل به مردم اجازه داده که از هرآنچه که روح ندارد، بسازند، درخت، کشتی، میوه و ساختمان و غیره از این زمره‌اند.»

فتوای این روحانی سعودی خیلی زود در دنیای مجازی سر و صدا به پا کرد و کاربران عرب‌زبان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی -از جمله توئیتر- علیه المنجِد بسیج کرد.

یک کاربر در واکنش به حکم حرمت ساخت آدم برفی نوشت:‌ «از همه چیز می‌ترسند که ایمان‌شان از دست برود...ذهن‌های بیمار.»

کاربر دیگری نیز عکس یک مرد دشداشه‌پوش را منتشر کرد که دست در دست یک «عروس برفی» گذاشته: «دلیل ممنوعیت ساخت آدم‌برفی ترس از فتنه است».

کاربر سومی نیز در واکنش به حکم این روحانی دو گروه را مایه «بلای مملکت» دانست: «مردمی که برای هر چیزی در زندگیشان دنبال فتوا هستند، و روحانیونی که به وسیله فتواهایشان در همه ابعاد زندگی مردم دخالت می‌کنند».

به رغم سیل مخالفت‌ها، شماری از کاربران نیز به حمایت از شیخ المنجد برخاستند. یکی از طرفداران این روحانی سعودی نوشته است: «خداوند نگاهبان این علمای دین باشد که با تیزبینی مسائلی را می‌بینند که از مخیله شیطان هم نمی‌گذرد.»

به نوشته روزنامه آمریکایی «دیلی نیوز»، در همین حال گروهی از کاربران اینترنتی با انتشار عکس‌هایی از خود در حال برف‌بازی به ابراز مخالفت با حکم المنجد پرداخته‌اند.

دمای هوا در عربستان سعودی به طور میانگین تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد و حتی بیشتر است و بارش برف نیز در این کشور پدیده‌ نادری است، اما در روز‌های اخیر هوای سرد منطقه «تبوک» عربستان را فراگرفته است.

XS
SM
MD
LG