لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۳

شرایط جسمی آریل شارون بدتر شده است


پزشکان اسرائیلی یازدهم دی ماه از بدتر شدن حال آریل شارون، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، خبر دادند. او از سال ۲۰۰۶ میلادی در اغماست.

رادیو اسرائیل به نقل از مقام‌های بیمارستانی می‌گوید نخست‌وزیر پیشین آن کشور اخیرا با نارسایی کبدی نیز روبه‌رو شده است.

سکته‌ و خونریزی مغزی در چهارم ژانویه سال ۲۰۰۶ آقای شارون را به اغما فرو برد. در آن زمان پنج سال بود که این سیاستمدار اسرائیلی ریاست دولت را برعهده داشت و در میانه کارزار انتخاباتی جدید بود.

در همان کارزار پیش‌بینی می‌شد که او بار دیگر در صدر حزب کادیما، به مقام نخست‌وزیری برسد.

اریل شارون پس از چند سال در بیمارستان، در سال ۱۳۸۹ به خانه‌اش در مزرعه‌ای در نزدیکی شهر بئرشبع فرستاده شده بود. جایی که طی چند سال گذشته عملا در زندگی نباتی به سر برده است.

خانواده او طی این هشت سال اجازه نداده‌اند هیچ تصویری از نخست‌وزیر پیشین اسرائیل منتشر شود.

بنا بر نظرسنجی‌ها اریل شارون در کارزار انتخاباتی‌ای که در میانه آن سکته مغزی کرد، از محبوبیت زیادی در میان شهروندان اسرائیلی برخوردار بود.

او که ژنرال پیشین ارتش نیز بود با جدایی از حزب لیکود، حزب کادیما را بنیان نهاد.

آقای شارون، زاده فوریه سال ۱۹۲۸، از خانواده‌ای یهودیست که ساکن منطقه‌ای بودند که سابقا در لهستان قرار داشت و امروز بخشی از بلاروس است.

اعضای خانواده او سپس به فلسطین مهاجرت کردند. او از سال ۱۹۴۲ وارد «هاگانا» سازمان زیرزمینی شبه‌نظامی یهودی شد و پس از آن نیز عضوی عالی‌رتبه از نیروی دفاعی اسرائیل (ارتش آن کشور) بود.

کمیسیون ویژه‌ای که در اسرائیل برای تحقیق درباره کشتار صبرا و شتیلا به دست مسیحیان افراطی در زمان جنگ داخلی لبنان تشکیل شد، آقای شارون را به طور «غیرمستقیم مسئول» دانست.

از سوی دیگر، او کسی بود که در سال ۲۰۰۵ دستور داد نیروهای اسرائیلی به کنترل ۳۸ ساله خود بر نوار غزه پایان دهند و از آنجا خارج شوند.
XS
SM
MD
LG