لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵

شهادت «عکاس رسمی» ارتش سوریه علیه حکومت اسد


روز چهارشنبه یک عضو پیشین ارتش سوریه که از کشور خود گریخته و به آمریکا پناهنده شده، در برابر اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان این کشور حضور یافت و آنچه را که «مدارک و شواهد جنایت‌های رژیم بشار اسد» نامیده، به قانونگذاران آمریکایی ارایه کرده است.

این شخص که عکاس رسمی ارتش سوریه بوده، بیش از پنجاه هزار عکس از صحنه‌های اعدام‌شدگانی را که آثار شکنجه بربدنشان بوده، با همکاری تیمی از خبرنگاران عکاس، از سوریه خارج کرده تا آن‌ها را در اختیار سازمان ملل متحد، دولت‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر قرار دهد.

نام این عضو پیشین ارتش بشار اسد در سوریه اعلام نشده و روز پنجشنبه، در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، او با نام مستعار «سزار» معرفی شد، چهره او نیز به نحوی پوشیده شده بود که جز دو چشم، چیزی دیده نمی‌شد. کلاهی هم برسر داشت که موهای او را هم، پنهان کرده بود. صدای «سزار» نیز در جریان این نشست، شینده نشد و سخنان و پاسخ‌های او به پرسش‌های نمایندگان توسط یک مترجم جوان بیان می‌شد. این همه برای آن بود که هویت این شخص فاش نشود، چرا که او در مورد سرنوشت اعضای خانواده خود در سوریه، بیمناک است.

این عضو پیشین ارتش سوریه در آغاز توضیح داد که بسیاری از عکس‌ها، برای پزشکی قانونی و از جانب دولت تهیه و گردآوری شده و در تهیه آن‌ها، خبرنگاران عکاس و عکاسان دیگر که در خدمت دولت هستند سهیم بوده‌اند.

از جمله تصاویری که در تالار بزرگ کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در معرض دید عمومی گذاشته شده بود، عکس‌هایی از قربانیان اعدام‌های دسته جمعی دیده می‌شد که برروی بدن آن‌ها شماره‌هایی نوشته شده بود. نشانه‌ای از نام اعدام شدگان دیده نمی‌شد؛ ولی آثار شکنجه بر بدن آنان به خوبی مشخص بود.

«سزار» گفته است: عکس‌ها، مربوط به یازده هزار تن از مخالفان رژیم بشار اسد است که طی دو سال از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ میلادی به تدریج تهیه شده‌اند. او اضافه کرد که اگرچه در دوران کاری‌اش از صحنه‌های فراوانی مانند قربانیان تصادفات و حوادث مرگبار، عکس گرفته، ولی این مجموعه، آنچنان صحنه‌های دلخراشی را ترسیم می‌کنند که او پیش از آن، هر گز در زندگی خود چنین صحنه‌هایی را شاهد نبوده است.

به گفته «سزار» بیش از ده هزار اعدام مخالفان حکومت اسد در سوریه، ثبت و ضبط شده و البته اعدام‌های دیگری هم در گوشه و کنار کشور صورت گرفته که در این آمار گنجانده نشده‌اند.

عکس‌ها بازگو کننده ابعادی از خشونت‌های حکومت سوریه علیه شهروندان خود است.

در نشست روز پنجشنبه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، تاکید شد که اصالت این عکس‌ها از جانب یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی تایید شده و هم اکنون نیز، کار‌شناسان اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا، سرگرم بررسی اصالت این تصاویر هستند.

با نشست روز پنجشنبه در کنگره آمریکا، جنگ داخلی سوریه که تحت‌الشعاع بحران‌های دیگر خاورمیانه و اروپا قرار گرفته، بار دیگر توجه رسانه‌ها را به خود معطوف کرد.

در همین حال مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه لایحه‌ای را برای تشکیل فوری دادگاه رسیدگی به جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت در سوریه پیشنهاد کرد.

این لایحه، که به تصویب تمامی اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا رسیده، با تاکید برضرورت تحقیق در مورد «جنایت‌هایی» که در سوریه که از سوی مقام‌های دولتی و یا گروه‌های دیگر مرتکب شده، از رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد تا بی‌درنگ، از طریق سازمان ملل، تمام تلاش‌های خود را برای برپایی یک دادگاه مستقل به کار گیرد تا از این طریق به آنها رسیدگی شود.

در لایحه پیشنهادی که به طور مشترک از سوی نمایندگان جمهوریخواه و دمکرات تهیه شده، در عین حال از دولت اوباما خواسته شده تا تمامی طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه را به پذیرش یک آتش‌بس فوری و آغاز گفت‌وگو برای پایان دادن به کشتار‌ها و خونریزی‌ها فراخواند.

XS
SM
MD
LG