لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

ارتش سوریه کنترل نقطه‌ای در نزدیکی مرز ترکیه را بازپس گرفت


از تصاویری که خبرگزاری رسمی سوریه منتشر کرده است، کلیسایی در کسب را نشان می‌دهد
از تصاویری که خبرگزاری رسمی سوریه منتشر کرده است، کلیسایی در کسب را نشان می‌دهد
ارتش سوریه می‌گوید نیروهایش کنترل منطقه «کسب»، نقطه‌ای استراتژیک در مرز ترکیه، را در دست گرفته و شورشیان مخالف حکومت اسد را از آن رانده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید بازپس گرفتن «کسب» از دست مخالفان اسد، که در میان آنها برخی از هوادران القاعده نیز حضور داشتند، موفقیتی استراتژیک و نمادین است.

خبرگزاری رسمی سوریه می‌گوید نیروهای دولتی «ثبات و امنیت را [به کسب] بازگردانده‌اند» و تیم‌های فنی مشغول پاک‌سازی آن از مواد منفجره و مین هستند.

کسب در یکی از شمالی‌ترین نقاط سوریه در فاصله‌ای نزدیک به ترکیه، در حومه لاذقیه و کناره دریای مدیترانه قرار دارد.

عمده ساکنان آن را شهروندان ارمنی سوریه تشکیل می‌دهند که بنا بر گزارش‌ها با ورود شورشیان از آن گریخته بودند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است می‌گوید شورشیان از روز شنبه ۲۴ خرداد شروع به عقب‌نشینی از این شهر کردند. نیروهای دولت نیز پس از درگیری با آن دسته از مخالفان که باقی مانده بودند، کنترل آن را در دست گرفت.

خبرگزاری رویترز از قول این سازمان نقل کرده است که در میان شورشیان در کسب، گروهی از نیروهای جبهه نصرت (شاخه‌ای از القاعده در سوریه) حضور داشتند و نیروهای دولتی سوریه را نیز شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان همراهی می‌کرده‌اند.

هنوز شمار قربانیان این درگیری‌های تازه مشخص نیست.

کناره دریای مدیترانه به صورت تاریخی محل سکونت علویان سوریه، از پایگاه‌های حکومت بشار اسد و خواستگاه این خانواده به شمار می‌رود.

شورشیان در ماه میلادی مارس، سه ماه پیش، کنترل کسب را در دست گرفته بودند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید دولت سوریه، ترکیه را متهم کرده بود که به شورشیان برای در دست گرفتن کنترل کسب یاری رسانده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در عین حال از قول رامی عبدالرحمان، رئیس سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، نوشته است که نیروهای هوایی ارتش سوریه، که معمولا به اسلام‌گرایان افراطی با آن شدت که به دیگر گروه‌های شورشی، حمله نمی‌کرد، طی روزهای ۲۴ و ۲۵ خرداد، به تجهیزات آنها در منطقه‌ای در مرز عراق حمله کرده است.

یکی از مناطقی که به آن حمله شده، شداده، در مرز سوریه و عراق، از نقاط اصلی نقل و انتقال تجهیزات و نیرو برای این دسته از مخالفان اسد به شمار می‌رود.
XS
SM
MD
LG