لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۲

حمایت دو سناتور دیگر از توافق ایران؛ شمار حامیان به ۳۳ نفر رسید


سناتور کونز
سناتور کونز

سناتور باب کیسی و سناتور کریس کونس، به حامیان توافق هسته‌ای در سنای ایالات متحده پیوسته‌اند.

شمار سناتورهای حامی توافق با این حساب به ۳۳ نفر می‌رسد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای وتوی احتمالی رای مخالف سنای آمریکا به توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی، به ۳۴ رای موافق نیاز دارد.

در آن صورت شمار مخالفان توافق در سنا که اکثریت در آن در دست جمهوری‌خواهان است، به دو سوم نمی‌رسد و رئیس‌جمهوری می‌تواند از حق قانونی خود برای وتوی احتمالی استفاده کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید این دو رای اخیر، از دو سناتور «کلیدی» در روز دهم شهریور ماه، «حمایتی اساسی» را برای توافق فراهم می‌کند و رئیس‌جمهوری آمریکا را در مرز پیروزی بر سر آن قرار می‌دهد.

به گفته این روزنامه به ویژه حمایت سناتور کونز می‌تواند از اهمیت زیادی در تصمیم‌گیری دیگر سناتورهای دمکراتی که هنوز مصمم نیستند، برخوردار باشد؛ او از اعضای مهم کمیته روابط خارجی سنا است و پیشتر نگرانی عمیق خود را از توافق احتمالی با ایران ابراز کرده بود.

سناتور کیسی نیز به خبرنگاران گفته است هنوز در مورد توافق با ایران، عمیقا با احتیاط روبه‌رو می‌شود، اما در نهایت به این نتیجه رسیده که حمایت از آن به سود امنیت ملی آمریکا است.

خبرگزاری رویترز نیز می‌گوید سناتور کیسی و سناتور کونز، هر دو از سناتورهای بسیار سخت‌گیر در قبال ایران به شمار می‌روند که اکنون از توافق اتمی حمایت کرده‌اند.

حامیان توافق به یک رای دیگر برای قانونی کردن حق استفاده از وتوی رئیس‌جمهوری علیه اکثریت احتمالی مخالفت‌ها نیاز دارند.

اما بنا بر گزارش‌ها آنها در تلاش هستند که شمار موافقان را به ۴۱ نفر برسانند تا به این صورت توافق به اجرا درآید و نیازی هم به وتوی رئیس‌جمهوری نباشد.

در میان سناتورهای دمکرات، در حال حاضر تنها دو نفر، چاک شومر و باب منندز، مخالفت علنی خود را با توافق ایران ابراز کرده‌اند.

در مجلس نمایندگان حامیان به مجموع ۱۴۶ رای نیاز دارند. در این مجلس نیز بیش از ۹۰ نفر از دمکرات‌ها، در میان آنها گروهی از نمایندگان ارشد، حمایت خود را از توافق اعلام کرده‌اند.

توافق هسته‌ای قرار است در روز ۱۷ سپتامبر، دو هفته دیگر، به رای گذاشته شود.

XS
SM
MD
LG