لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

برای نخستین بار در جهان «تجارت ماری‌جوانا» در اروگوئه آزاد شد


در زمان بررسی این قانون در سنا، گروهی از شهروندان هوادار آن در اطراف ساختمان کنگره اروگوئه به حمایت از آن پرداختند
در زمان بررسی این قانون در سنا، گروهی از شهروندان هوادار آن در اطراف ساختمان کنگره اروگوئه به حمایت از آن پرداختند
اروگوئه در جنوب شرقی آمریکای لاتین به عنوان نخستین کشور جهان٬ «تولید، فروش و کشیدن» ماری‌جوانا را آزاد کرد.

این موضوع که از آن به‌عنوان تجربه اجتماعی جدیدی برای کنترل تجارتی که به طور گسترده در دست قاچاقچیان است یاد می‌شود، روز سه‌شنبه در سنای آن کشور تصویب شد.

در زمان بررسی این قانون در سنا، گروهی از شهروندان هوادار آن در اطراف ساختمان کنگره اروگوئه به حمایت از آن پرداختند؛ آنها در حالی‌که نشانه‌ها و بادکنک‌های سبز رنگ و پرچم کشور جامائیکا را همراه داشتند و برخی نیز مشغول کشیدن ماری‌جوانا بودند، دور ساختمان جمع شده بودند.

به گزارش رویترز بر اساس قانون جدید افراد بالای ۱۸ سال که مقیم اروگوئه هستند و نامشان در سازمانی دولتی ثبت و مقدار مصرفشان رصد می‌شود، می‌توانند از داروخانه‌های مجاز تا حداکثر ۴۰ گرم ماری‌جوانا بخرند.

هر شهروند اروگوئه‌ای نیز مجاز است هر سال تا حداکثر شش گیاه شاه‌دانه را در خانه خود پرورش دهد یا حداگثر ۴۸۰ گرم ماری‌جوانا در خانه نگه دارد. کلوب‌های ویژه‌ای که بین ۱۵ تا ۴۵ عضو دارند نیز می‌توانند تا ۹۹ نهال شاه‌دانه را پرورش دهند.

این قانون قرار است تا ۱۲۰ روز دیگر جنبه اجرائی پیدا کند؛ زمانی که لازم است تا ساز و کارهای ویژه دولت خود را برای ثابت نگه داشتن بها، نظارت بر استاندارهای پرورش گیاه شاه‌دانه و نیز رصد کردن مصرف‌کنندگان، آماده کنند.

سناتور اروگوئه‌ای لوتسیا توپولانسکی، به خبرگزاری رویترز گفته است که دولت آن کشور به این طریق تجربه و آزمونی جدید را آغاز می‌کند که بر تندرستی همگانی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر استوار است.

اروگوئه هر چند نخستین کشوری‌ست که چنین تجربه‌ای را برای مبارزه با قاچاقچیان آغاز می‌کند، اما در آمریکای لاتین این موضوع مدتی‌ست که در میان کشورهای دیگر نیز مطرح شده است. موضوعی که برخی سیاست‌مداران در بحران فزاینده قاچاق و قاچاقچیان مواد مخدر از آن به عنوان راه‌حلی برای کنترل آن و کاهش خشونت‌های گسترده ناشی از آن نام می‌برند.

قاچاق مواد مخدر و خشونت‌های مربوط به آن در آمریکای لاتین از مهم‌ترین معضلات و مشکلات اجتماعی‌ست.

بنا بر آمار، به‌دلیل خشونت‌های ناشی از قاچاق، کشورهای آمریکای لاتین و دریای کارائیب صاحب بالاترین نرخ جنایت هستند، به‌طوری‌که شمار مرگ به دلیل قتل افراد از این بابت نزدیک به ۳۳ نفر در هر صدهزار نفر می‌رسد.

به جز اروگوئه، رهبران و برخی سیاستمداران کشورهایی مانند کلمبیا، مکزیک یا گواتمالا نیز خواسته‌اند تا قانون‌گذاران برای آزاد‌سازی، رصد و قاونمند کردن تولید، تجارت و استفاده محدود از مواد مخدر سبک به بحث بنشینند.

پیشتر در برخی کشورها «استفاده» محدود از برخی مواد مخدر یا «خرید» آن در مکان‌های ویژه آزاد شده بود. کشورهایی مانند هلند، اسرائیل یا کانادا قوانینی دارند که اجازه پرورش شاه‌دانه برای «مصارف درمانی» را می‌دهد اما هیچ کشوری پیش از اروگوئه اجازه تولید آن را برای «مصرف تفریحی» نداده بود.
XS
SM
MD
LG