لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

پنتاگون: آمریکا با حوثی‌ها در یمن ارتباط برقرار کرده است


جان کیربی
جان کیربی

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید مقام‌های آن کشور با جناح‌های مختلف در یمن، از جمله حوثی ها، ارتباط برقرار کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری یمن، دوم بهم ماه، تحت فشار شورشیان شیعه‌مذهب حوثی در آن کشور از سمت خود استعفا کرد. در پی این رخدادها، بار دیگر نگرانی‌ها از اوضاع شکننده یمن و نیز قدرت گرفتن القاعده در شبه‌جزیره عربی و ادامه نبردها با آن بالا گرفت.

جان کیربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، ۷ بهمن به خبرنگاران گفت «با در نظر گرفتن وضعیت نامشخص سیاسی [در یمن]، مقام‌های دولتی آمریکا با احزاب گوناگونی در یمن، در مورد وضعیت بسیار لغزان و پیچیده سیاسی، در ارتباط هستند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی پنتاگون می‌گوید «حوثی‌ها، به عنوان بخشی از این رخدادها، دلایل خود را برای سخن گفتن با متحدان بین‌المللی و جامعه جهانی دارند». سخنگوی پنتاگون افزود «دولت آمریکا در این مذاکرات شرکت دارد». او جزئیاتی در این مورد ارائه نکرد.

البته آقای کیربی تاکید کرده است که میان مقام‌های آمریکایی و شورشیان حوثی توافقی برای مبادله اطلاعات درباره القاعده صورت نگرفته است.

ایالات متحده طی سال‌های گذشته درگیر نبرد با القاعده یمن بوده است و در این مورد با عربستان سعودی، از متحدان کلیدی خود در منطقه غرب آسیا، نیز در ارتباط است.

واشینگتن در عین حال تاکید کرده است که به نبردها با اسلام‌گرایان افراطی در شبه‌جزیره عربستان ادامه خواهد داد. بنا بر گزارش‌ها در تازه‌ترین دست از این حملات، پهپادهای آن کشور سه مظنون به عضویت در القاعده را در روز دوشنبه کشتند.

با این همه مقام‌های ایالات متحده نگران هستند که شرایط نامشخص سیاسی در صنعا، بر جریان مبارزه‌ها و تلاش‌های آنها تاثیر بگذارد.

به عقیده گروهی از تحلیل‌گران از نظر ايالات متحده، يمن در مرکز ثقل مبارزه با نیروهای القاعده قرار دارد و طی سال‌های اخير توجه فراوانی به آن شده است. [بیشتر بخوانید: حوثی‌ها در یمن]

گزارش‌ها و تحلیل‌های گوناگونی در مورد نزدیکی شورشیان شیعه‌مذهب حوثی و تهران نیز منتشر شده است. از سوی دیگر پس از استعفای رئیس‌جمهوری یمن، سخنگوی کاخ سفید گفت که «مشخص نیست» که آیا ایران بر شورشیان حوثی اعمال نفوذ می‌کند یا نه.

XS
SM
MD
LG