لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

انتقاد شدید رسانه‌های مصر از ايران


رسانه های مصر در دو هفته اخير لحن انتقادهای خود را از جمهوری اسلامی ايران شدت بخشيده و مدعی شده اند که دستور حمله راکتی اخير از خاک مصر را ايران به حماس داده است، و همزمان تاکيد کرده اند که «مصر بايد مناسبات خود با حماس را قطع کند و با اين سازمان تسويه حساب جدی نماید.»

انگيزه حملات بسيار تند و نسبتا کم سابقه رسانه های مصر بطور همزمان عليه ايران و حماس، حملات راکتی است که روز دوم اوت از شبه جزيره سينای عليه بندر اسرائيلی ايلات صورت گرفت اما شماری از راکت ها، به جای اسرائيل، کشور اردن را نيز هدف قرارداد.

در حمله راکتی دوم اوت، سه فروند از هفت راکتی که از منطقه «تابا» در شبه جزيره سينای، در جوار اسرائيل شليک شد، در آب های ساحلی يا فضای باز ايلات فرود آمد و تلفات و جراحتی نداشت اما چهار راکتی که بر فراز ايلات عبور کرد و بندرعقبه اردن را مورد اصابت قرار داد، به کشته شدن يک اردنی و زخمی شدن پنج نفر ديگر منجر شد که جراحت يکی از آنها بسيار وخيم بود. اردن رسما تاکيد کرد که حملات راکتی از مصر انجام شده است.

راکت های گراد ۱۲۲ ميليمتری در برابر هتل اينترکنتيننتال در بندر عقبه و در هشتصد متری کاخ ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن هاشمی فرود آمده بود.

اين دومين حمله راکتی انجام شده در چند ماه اخير از طريق خاک مصر بود که با هدف نشانه رفتن اسرائيل شليک می شد اما بيش از اسرائيل، به اردن خسارت زده و مردم اردن را به خطر انداخته است.

مصر در روز دوم اوت ابتدا تکذيب کرده بود که از خاک آن کشور راکتی شليک شده است اما با گذشت چند روز مصر اين امر را تاييد کرد و به عوامل درگير درحملات نسبت به «سو استفاده از خاک مصر» هشدار شديدی داد.

حمله راکتی تنها چند ساعت پس از ديدار بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل که به قاهره رفته و با حسنی مبارک، رئيس جمهوری مصر ديدار کرده بود، رخ داد.

روز بيست و دوم آوريل امسال نيز حملات مشابهی از مصر انجام شد که برخی از راکت ها به آب های ساحل دريای سرخ دربخش اسرائيلی و دو راکت نيز به ساحل اردن رسيد.

اما رسانه های مهم مصر اين بار حماس و ايران را بشدت مورد انتقاد قرارداده و نوشته اند که حماس «عامل دست نشانده ايران» است و مرتکب «يک خطای نابخشودنی» شده و «بايد به سختی مجازات شود.»

روزنامه الجمهوريه در مقاله خود در روزهای پنجم، ششم و هفتم اوت، به قلم محمد علی ابراهيم، سردبير و رئيس هيئت تحريريه اين روزنامه، حماس را «مشتی قاتل و آدم کش» ناميده و نوشته است که «اگرمردم فلسطينی غزه اين افراد را به عنوان رهبر خود قبول دارند، اين اختيار آنهاست اما مصر با گستاخی کسانی که در راستای اجرای دستورات تهران به حاکميت، امنيت و منافع مصر تعدی می‌کنند، کنار نخواهد آمد.»

سردبير الجمهوريه افزوده است «اگرکسی مصر را به انداختن به طوفان دريا تهديد کند، ما او را در خون غرق می‌کنيم».

همين سردبير الجمهوريه تاکيد کرده است که مصر «همواره يار فلسطينی‌ها» بوده و اخيرا نيز گذرگاه الرفح را بروی غزه بازنگاه داشته و «هيچ دليلی ندارد که حماس از خاک مصر برای حمله راکتی به اسرائيل سو استفاده کند و مصر را به درگيری با اسرائيل بکشاند.»

سردبير الجمهوريه تاکيد کرده است که «ايران می‌خواهد که نزاع خود با اسرائيل را به سراسر خاورميانه بکشاند و منطقه را به کام آتش بيندازد.»

روزنامه الاهرام نيز درسرمقاله خود به قلم اسامه سرايا، سردبير اين پرتيراژترين روزنامه مصری نوشته است که «زمان تسويه حسابی جدی با حماس» فرا رسيده است.

سردبير الاهرام در مقاله روز ششم اوت می‌نويسد که «حماس حق ندارد که پای مصر را به درگيری خود با اسرائيل بکشاند». سردبيرالاهرام حماس را افرادی که «شعارهای جمهوری اسلامی ايران را تکرار می‌کنند و از پول‌های قاچاقی ايران بهره می‌گيرند» توصيف کرده است.

سران حماس تاييد کرده بودند که با حملات راکتی روز دوم اوت با اسرائيل مرتبط نبوده‌اند. اما برخی مقالاتی که در روزنامه «فلسطين» ، ارگان رسمی دولت حماس در غزه منتشر شده است، از اين حمله حمايت کرده و نوشته است که «می‌توان از خارج از اراضی تاريخی فلسطين نيز دشمن را در تنگنا گذاشت و سرزمين‌های همجوار، برای چنين عملياتی می تواند مورد استفاده قرار گيرد.»

مقامات جنبش فتح در تشکيلات خود گردان فلسطينی نيز که رقيب دولت حماس هستند، گفته‌اند که يک گروه از نيروهای شاخه نظامی حماس به فرماندهی رائد العطار، از تونل‌های غزه با مصر به شبه جزيره مصری سينای رخنه کرده و از آنجا حمله راکتی را انجام داده‌اند اما احمد الجعبری، فرمانده اصلی شاخه نظامی حماس در جريان اين امر نبوده است.»

خالد مشعل، رئيس دفترسياسی حماس در روزهای اخير با فرستادن پيام به دولت اردن، نوشت «اسير تبليغات اسرائيلی- مصری نشويد». اردن مناسبات خوبی با حماس ندارد و از سال‌ها قبل، اردن خالد مشعل را از ورود به اردن منع کرده است.

حملات بسيار تند رسانه‌های مصر، بويژه رسانه های همسو با دولت قاهره عليه ايران و حماس در حالی است که هيئت چهارنفره نمايندگان عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی ايران ازهفته اول ژوئن، درخواست خود را برای سفر به غزه از طريق مصر اعلام کرده بودند.

XS
SM
MD
LG