لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

«رازهای نظامی اسرائیل به اشتباه فاش شد»


عکسی از تارنمای کنست.
عکسی از تارنمای کنست.
تارنمای کنست، پارلمان اسرائيل، برای دومين بار در يک سال اخير، «به اشتباه» رازهای نظامی مهمی را افشا کرد. افزون بر مباحثات داخلی ارتش با کنست برای تاييد بودجه امور نظامی، اسامی برخی از نيروهای موساد و شباک نيز برملا شده است.

هرچند قانون اسرائيل در دهه گذشته امکان داد که نام رئيس موساد (سازمان اطلاعات خارجی) و رئيس شباک (سرويس امنيت داخلی) اعلام شود، اما هنوزهويت بسياری از نيروهای اين دو سازمان محرمانه است - هرچند که اکنون معلوم شده که اسامی برخی از نيروهای مهم اين دو سازمان مدتی بروی تارنمای کنست در معرض ديد همگان بوده است.

کنست اکثر مباحثات کميسيون ها و کميته های فرعی مختلف و صورت جلسه نشست های علنی خود را در تارنمای پارلمان قرار می دهد اما از آنجا که برخی از اين نشست ها مربوط به «مسائل حساس امنيتی و نظامی» است، طی روندی، بايد برنحوه قراردادن مسائل «حساس» در تارنمای کنست نظارت صورت گيرد.

به گزارش روزنامه اسرائيلی هاآرتص، چندی پيش جزئيات برخی از جنگ افزارهای جديدی که صنايع نظامی و امنيتی ارتش اسرائيل قصد توليد آنرا دارند و برای آن درخواست بودجه شده بود، «به اشتباه» بروی تارنمای کنست قرارگرفت.

نيروهای وزارت دفاع اسرائيل گفته بودند که «فورا» متوجه اين امر شدند، و با مراجعه به کنست، خواهان حذف سريع اين اطلاعات شدند اما به گفته آنان، نه تنها کنست سرعت لازم را نشان نداد بلکه حتی پس از «اقدامات» کنست هم هنوز دسترسی به اين آگاهی ها برای کاربران اينترنت فراهم بود.

به گزارش هاآرتص، هنگامی که در مورد پيشين اين دسترسی برای مدتی ديگر ادامه داشت، اين روزنامه قصد انتشار گزارشی دراين رابطه را داشت اما وزارت دفاع به اين روزنامه التماس کرد که از انتشار هرگونه جزئيات، يا حتی گزارش کلی خودداری کند زيرا «حکومت های دشمن می توانند بيشترين بهره برداری ها را به عمل آورند.»

مسوولان کنست گفته بودند که از اين ماجرا «درس عبرت لازم را گرفته اند و اقدامات مورد نياز انجام شده است.»

اما راديوی ارتش اسرائيل اين هفته گزارش داد که اين اشتباهات نه تنها تکرار شده بلکه سخن از اطلاعات کاملا حساسی است که درروزهای اخير درتارنمای کنست افشا شده بود.

مباحثات يک کميسيون فرعی کنست مورد توجه ويژه قرارگرفته است. معلوم شده که تمامی بحث های اين کميته فرعی بدون کم و کاست درتارنمای کنست بوده است. در جريان بحث ها اسامی نيروهای مهم موساد و شباک مطرح بوده است.

مسوولان کنست گفته اند که روسای کميسيون ها و کميته های فرعی بايد هنگام ارائه صورت جلسه نشست ها به بخش وب سايت کنست، ميزان حساسيت امنيتی نشست ها را اطلاع دهند تا اقدامات لازم هنگام انتشارگزارش ها صورت گيرد.

در همین حال گيورا فورادس، سخنگوی کميسيون داخلی کنست که سخنگوی کميته فرعی امور امنيتی نيز هست، می گويد که «يقينا تمامی نشست های کميته فرعی امنيتی با حساسيت زياد تلقی می شود و منتشرنمی گردد، و اوراق صورت جلسه های آن تنها درگاو صندوق کنست گذاشته می شود، و فقط اعضای اين کميته حق دارند که دوباره به آن اوراق دسترسی داشته باشند و نه حتی نمايندگان ديگر کنست».

در طول ۶۲ سال موجوديت کنست، نمايندگان عرب نتوانسته اند که عضو کميسيون امورخارجی و امنيت ملی کنست شوند. زيرا نمايندگان يهودی نگران بوده اند که نمايندگان عرب رازهای مهم اسرائيل را در اختيار کشورهای عرب يا سازمان های مخالف اسرائيل بگذارند.
XS
SM
MD
LG