لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۱

لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل استعفا کرد


آويگدور ليبرمن، وزيرخارجه دولت اسرائيل، بعدازظهر جمعه بيست و چهارم آذر، چهاردهم دسامبر، از مقام خود کناره گيری کرد.

آقای ليبرمن کمتر از يک شبانه روز پس از آن از وزارت خارجه استعفا کرد که قوه قضائيه اسرائيل اعلام کرد که تصميم گرفته است که اين سياستمدار را در ارتباط با اتهامات فساد، به پای ميز محاکمه بکشاند.

ارشدترين مقام قضايی اسرائيل شامگاه پنجشنبه گفته بود که بخشی از اتهامات فسادی که در طول يک دهه و نيم اخير در مورد ليبرمن مطرح بوده است، مشمول «مرور زمان» شده هرچند که به مفهوم پاک شدن کامل او از اين اتهامات نيست اما اين سياستمدار بايد بخاطر بخش ديگری از اتهام ها دادگاهی شود.

ليبرمن در نخستين واکنش خود گفته بود از اين امر «استقبال» می کند و خواهان يک محاکمه سريع است و چند ساعت بعد نيز کناره گيری خود را از پست وزارت خارجه اعلام و تاکيد کرد که می خواهد ابتداء خود را از اتهامات پاک کند و سپس به دولت بازگردد.

ليبرمن بارها در سال های گذشته «قول» داده بود که در صورت تصميم نهايی دستگاه قضايی به محاکمه اش، از پست های دولتی کنار رود تا از خود در دادگاه دفاع کند.

ليبرمن، زاده روسيه، از زمانی که پانزده سال پيش حزب راستگرای «اسرائيل بيتينو» را تشکيل داد و با رای مهاجرين روسی توانست به بخش مهمی از ائتلاف های دولت های اين کشور در دهه گذشته مبدل شود، با موجی از اتهامات فساد روبرو گرديد اما خود همواره تاکيد داشت که رقيبان سياسی اش اين اتهامات را از روی انگيزه های سياسی مطرح می کنند.

اسرائيل به محاکمه بلندپايگان سياسی خود مشهور است؛ موشه کاتساو رييس جمهوری پيشين ايرانی زاده پس از محاکمه ای جنجالی و چند ساله، اکنون يک سال است که در پشت ميله های زندان است تا حکم هفت سال حبس را سپری کند.

اهود اولمرت نخست وزير پيشين نيز که در چهارسال گذشته در دادگاه های اين کشور بوده است، به تازگی از بخش مهمی از اتهامات مبری شد اما شمار ديگری از وزيران پيشين اين کشور، مانند وزير قبلی دارايی بر اثر اتهامات فساد، هم اکنون در زندان کشور خود هستند.

اسرائيل محاکمه بلندپايگان سياسی کنونی و گذشته اش را نقطه قوت و مايه افتخار برای دموکراسی اين کشور می داند.

دوازده سال تحقيق در مورد اتهامات فساد به ليبرمن طولانی ترين پرونده ای است که دستگاه قضايی اسرائيل تا کنون عليه يکی از سياستمداران اين کشور در دست داشته است.

تصميم نهاد قضايی به محاکمه آويگدور ليبرمن در حالی است که نظرسنجی های همين روزها در اين کشور نشان می دهد که از محبوبيت حزب راستگرای او در ميان افکار عمومی و بويژه در بين روس های مقيم اسرائيل کاسته نشده است.

براساس نظرسنجی ها، ائتلافی که«اسرائيل بيتينو» دو ماه پيش با حزب حاکم «ليکود» انجام داد، هنوز ممکن است ۳۷ تا ۳۹ کرسی از ميان ۱۲۰ کرسی کنست را در انتخابات اين کشور بدست آورد و بخش جدی از دولت بعدی باشد.

انتخابات اسرائيل ۳۹ روز ديگر، سوم بهمن برگزار می شود و ليبرمن به رسانه های کشورش گفته بود که اطمينان دارد که همچنان پای ثابت دولت می ماند و مايل است که مقام وزارت خارجه را حفظ کند.

احزاب ميانه و چپ اسرائيل نظر قوه قضاييه به محاکمه ليبرمن را با خرسندی زياد پذيرا شدند و رهبران آنها گفتند که حال در تبليغات انتخاباتی می توان آسان تر نتانياهو و يار سياسی اش ليبرمن را مورد انتقاد قرار داد.

ليبرمن عصر جمعه به هنگام اعلام کناره گيری ابراز اميدواری کرد که تا روز انتخابات، محاکمه اش به پايان رسيده و حکم «بيگناهی اش» صادر شده باشد تا بتواند به مصاف سياسی بازگردد.

بنيامين نتانياهو با پذيرش استعفای ليبرمن، در پيامی به او گفت اميدوارست که «بی گناهی خود را ثابت کنيد و برای احراز مقامی بلندمرتبه به دولت بازگرديد».

ليبرمن در حالی استعفا کرد که چند روز پيش معاون خود، دانی آيالون را از حزبش بيرون انداخت و آندو با يکديگر دستخوش اختلاف جدی شدند.

به گزارش رسانه های اسرائيل، آيالون از مدت ها قبل به سياستمداران خارجی گفته بود که تعيين کننده اصلی سياست خارجی اسرائيل من هستم زيرا ليبرمن بزودی محاکمه خواهد شد. ليبرمن با شنيدن خبر اين سخنان معاون خود، او را از حزب کنار گذاشت.

بنا به ارزيابی رسانه های اسرائيل، حال با کناره گيری ليبرمن، به نظر می رسد که نتانياهو خود مدتی به طور موقت سرپرستی وزارت خارجه را در دست بگيرد تا سرنوشت اين وزارتخانه در دولتی که بعد از انتخابات تشکيل می شود، تعيين شود. همه شواهد نشان می دهد که نخست وزير بعدی نيز نتانياهو است.
XS
SM
MD
LG