لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

اعتراض به ابزار « تشخيص صورت» فيس بوک


مارک زاکربرگ، بنیادگذار فیس بوک
مارک زاکربرگ، بنیادگذار فیس بوک
ابزار جديد «تشخیص صورت» فيس بوک به نام « صورت نما» در ميان قانونگذاران آمريکا و کشورهای اتحاديه اروپا با واکنش اعتراضی روبرو شده و گروه های معتبر دفاع از حريم خصوصی شهروندان قصد دارند عليه راه اندازی اين ابزار شکايت کنند.

به نوشته روزنامه « لس آنجلس تايمز» نهادی به نام «مرکز رعايت حريم خصوصی در رسانه های الکترونيک» که دفتر آن در شهر واشنگتن است روز چهارشنبه اعلام کرد در اعتراض به اين ابزار جديد فيس بوک به کميسيون فدرال امور تجاری آمريکا شکايت خواهد کرد.

ابزار « صورت نمای» فيس بوک يک امکان جديد برای کاربران اين شبکه اجتماعی است که عدم استفاده از آن داوطلبانه است و به مراجعان به فيس بوک امکان می دهد که با سرعت چهره واقعی هر کاربری را در ميان عکس های بايگانی شده در اين شبکه شناسايی کنند.

در واکنش به اين اعتراض ها فيس بوک اعلام کرده که به زودی اين ابزار جديد را از سرتاسر شبکه خود برخواهد چيد . اين ابزار جديد اولين بار در ماه دسامبر سال گذشته به صورت آزمايشی به امکانات شبکه فيس بوک افزوده شد.
يکی از طراحان شبکه فيس بود در يادداشتی که در وب لاگ اين شبکه منتشر شده اشاره می کند که اين ابزار جستجو گر برای تشخيص عکس افراد از ميان عکس های بايگانی شده فقط برای راحت تر کردن مراجعات کاربران است.

هر کاربر فيس بوک می تواند از افزودن نام خود به عکس های منتشر شده خودداری کند و اصطلاحا از پيوستن به اين سرويس جديد امتناع کند.
روزنامه لس آنجلس يادآوری می کند که مشکل در روش فيس بوک است که در اين مورد نيز نه دادن اختيار به مشترکان برای پيوستن ، بلکه عموميت دادن اين ابزار و سپس دادن امکان برای خروج از آن است.

تعدادی از نمايندگان مجالس قانونگذاری دقيقا به همين روش اعتراض دارند که چرا فيس بوک خودسرانه و بدون کسب اجازه کاربران ابتدا اطلاعات آن را در اين ابزار جديد می گنجاند و سپس به آنها اختيار می دهد که از آن خارج شوند.

يکی از نهادهای مدافع حريم خصوصی در اتحاديه اروپا نيز روز چهارشنبه اعلام کرد که امکان شکايت قضايی از فيس بوک را بررسی می کنند. از نظر اين نهاد نيز انتشار عکس و مشخصات افراد در سطح اين شبکه بدون کسب اجازه از کاربران مغاير اصول قانونی در حفاظت از حريم خصوصی است و فيس بوک بايد يک بار برای هميشه اين ايراد در روش کار خود را بپذيرد و از تکرار آن بپرهيزد.

فيس بوک در تازه ترين واکنش خود پذيرفته است که قبل از شامل نمودن اطلاعات کاربران ابتدا بايد از آنها اجازه می گرفت . در عين حال تاکيد می کند که اين ابزار از ماه دسامبر به شکل آزمايشی راه اندازی شد و هدف فيس بوک اين بوده که براساس واکنش های کاربران آن را تکميل و اصلاح کند.
XS
SM
MD
LG