لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

رونمايی از زيردريايی جديد ايران «به رنگ فيروزه ای»


نيروی دريايی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، هشتم آذر، در گزارشی زنده که از صدا و سيما پخش شد زيردريايی جديدی را به نمايش گذاشت. نکته جالب درباره اين زيردريايی جديد که در نظر اول توجه هر بيننده ای را جلب می کند رنگ خاص اين شناور زيرسطحی جنگی است.

برخلاف ادوات نظامی که معمولاً تلاش می شود به رنگ محيط طراحی شوند و قدرت استتارپذيری بالايی داشته باشند، سازندگان اين زيردريايی نيروی دريايی جمهوری اسلامی محصول خود را به رنگ فيروزه ای روشن رنگ آميزی کرده اند.

روزنامه «ديلی ميل» با طرح اين پرسش که «اساساً به چه دليلی يک ارتش چنين وسيله نظامی ای را به رنگی طراحی می کند که به راحتی شناسايی شود؟» دليل اين رنگ آميزی عجيب را «اشتباه طراحان در انتخاب رنگ» عنوان کرده است. گويا مهندسان سازنده «سينا-۷» بر اين باور بوده اند که با استفاده از اين رنگ سازه فوق در آب های اقيانوس استتار خواهد شد.

زيردريايی سينا-۷ مأموريت خود را به طور رسمی در بندرعباس ايران و در نزديکی تنگه هرمز آغاز کرد. تهران اعلام کرده است که سينا-۷ به همراه دو شناور زير سطحی «کلاس غدير»، در نوع خود نخستين وسايل نقليه جنگی دريايی «توليد بومی» ايران به شمار می روند.

حبيب الله سياری، فرمانده نيروی دريايی ايران، در جريان پخش زنده رونمايی از زيردريايی جديد گفت: «از آغاز انقلاب اسلامی ما آموختيم که بدون دريافت کمک از ديگر کشورها بر روی پای خود بايستيم و نيازهای خود را رفع کنيم.»

فرمانده نيروی دريايی جمهوری اسلامی در ادامه سخنان خود تأکيد کرد که «به لطف انقلاب اسلامی، ايران دانش فنی ساخت زيردريايی را به دست آورده است. هيچ کس باور نمی کرد که ما به چنان نقطه ای برسيم که بتوانيم چنين تجهيزاتی را توليد کنيم که توانايی حمل بالگرد و موشک را به دريای عمان و اقيانوس ها داشته باشند... ساخت ناو و زيردريايی کار بسيار دشواری است.»

سينا-۷ توانايی شليک موشک های ضد ناو را دارا بوده و - آنگونه که دولت ايران اعلام کرده است،- از اجزای اصلی راهبرد جديد دفاعی ارتش به شمار می رود.

در جريان اين برنامه دو فروند هواناو تعمير شده بازمانده از دوران پيش از انقلاب نيز به معرض نمايش در آمد.
XS
SM
MD
LG