لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

کشف گونه جديدی از ميمون؛ با چشمانی شبيه انسان


لسولا، گونه جدیدی از میمون
لسولا، گونه جدیدی از میمون
دانشمندان مدعی اند که گونه جديدی از ميمون را که در جنگلهای دورافتاده جمهوری دمکراتيک کنگو زندگی می کند کشف کرده اند. اين نوع ميمون برای شکارچيان محلی شناخته شده بوده ولی کسی در جهان خارج از وجود اين نوع ميمون اطلاعی نداشته است.

شبکه خبری سی ان ان براساس مطلبی که از مراجع علمی در اواخر هفته گذشته منتشر شده است، می نويسد که اين اولين مورد از کشف يک گونه جديد ميمون طی بيست و هشت سال گذشته است. در شرايطی که بخش اعظم کره زمين به اشکال مختلف شناسايی شده و حتی عکس ها و اطلاعات آن به شکل ديجيتال بايگانی شده است کشف يک گونه جديد ميمون توسط پژوهشگران آمريکايی بيشتر به کشفيات قرن بيستم شباهت دارد.

« جان هارت » مسئول اين هيئت علمی می گويد :« ما انتظار نداشتم که يک گونه حيوانی جديد را کشف کنيم. اما اين بخش از جنگلهای « لومامی » در کنگو از نظر تحقيقات زيست شناسی نسبتا ناشناخته باقی مانده است.»

تعدادی از اعضای اين گروه به طور اتفاقی و هنگام گذر از يکی از روستاهايی که در اعماق جنگل واقع شده متوجه شدند که يک ميمون بسيار عجيبی از يک ستون يکی از خانه های روستايی آويزان است. اين بچه ميمون حيوان خانگی دختر رييس مدرسه محل بود.

ظاهرا مادر اين بچه ميمون توسط شکارچيان محل شکار شده است. صاحبان ميمون گفتند که از نوع ميمون هايی است که در اين بخش از کنگو زندگی می کنند و افراد محلی آن را « لسولا» می نامند.

ميمون های « لسولا » با انواع ديگری که در بخش های شرقی کنگو زندگی می کنند شباهت فراوانی دارند ولی پس دقت و انجام بررسی های کامل معلوم شد که اين يک گونه کاملا متفاوت است. چشمان اين نوع ميمون تقريبا شبيه به انسان ها بسيار بزرگ و خيره کننده است، صورت آنها صورتی رنگ و پوزه آنها طلايی است.

مطالعات و بررسی های مربوط به تشخيص ويژگی های اين ميمون و نتيجه گيری در مورد متمايز بودن آن از ساير گونه های ثبت شده حدود سه سال طول کشيد.

در اين مدت هيئت علمی که در منطقه مستقر شده بود با جمع آوری انواع و اقسام اطلاعات از جمله ضبط صدا ،جمع آوری فضولات و حتی بخشهايی از بافت بدن اين نوع ميمون و ارسال آنها به آزمايشگاههای پيشرفته در آمريکا توانست ثابت کند که ميمون « لسولا » از گونه ديگری که به « صورت جغدی » معروف است کاملا جدا است.
XS
SM
MD
LG