لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

پرسش و پاسخ توئيتری اوباما؛۱۷۰ هزار سئوال، ۱۸ پاسخ


باراک اوباما ، چهارشنبه، ششم ژوئيه، در اولين جلسه پرسش و پاسخ خود که به صورت زنده از طريق شبکه توئيتر پخش می شد شرکت کرد. سئوالات اين گفتگو از پيش توسط کاربران برای صفحه ويژه ای که به اين منظور راه اندازی شده بود ارسال شده بودند.

او در بخش هايی از سخنان خود هشدار داد که عدم موافقت مجالس قانونگذاری آمريکا با افزايش سقف بدهی دولت می تواند پيامدهای خطرناکی برای اين کشور در برداشته باشد. وی همچنين از ادامه کمکهای خارجی آمريکا دفاع کرد.
گزارش ريچارد سولاش گزارشگر راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی:
باراک اوباما رييس جمهور آمريکا با شرکت در اين نشست پرسش و پاسخ که از طريق شبکه توئيتر پخش شد قابليت های خود و توانايی های مشاوران اش در استفاده از رسانه های ديجيتال و شبکه های اجتماعی برای تماس با مخاطبان را به خوبی نشان داد.
اين جلسه که با دقت بسيار و به خوبی تنظيم و برنامه ريزی شده بود در يکی از سالن های کاخ سفيد برگزار و به طور زنده روی شبکه توئيتر پخش شد. در اين جلسه باراک اوباما از ميان ۱۷۰ هزار سئوالی که از سوی کاربران ارسال شده بود به ۱۸ سئوال پاسخ داد که از قبل در اختيار رييس جمهور قرار داده شده بود.
در آغاز جلسه آقای اوباما لپ تاپ خود را روشن کرده و در پيام خود روی شبکه توئيتر گفت :« من امروز در يک اقدام تاريخی و به عنوان اولين رئيس جمهور آمريکا به طور زنده و با استفاده از شبکه توئيتر با شما تماس می گيرم.»
وی در يک پيامک کوتاه که به خوبی در محدوديت ۱۴۰ کارکتر برای پيامک های توئيتر جا گرفت، از مردم آمريکا پرسيد :« برای کاهش حجم کسری بودجه، شما چه بخش از هزينه های دولتی را قطع و چه بخشی از سرمايه گذاريها را حفظ خواهيد کرد؟»
پس از امضا پيامک خود با دو حرف بی او، «bo»، او به شوخی از تسلط خود در استفاده از شبکه توئيتر تمجيد کرده و گفت :«چی فکر می کنيد؟ بد نبود نه ! خيلی ممنون!» و جمعيت حاضر با کف زدن وی را تشويق کردند.
اين اولين و تنها پيامکی بود که باراک اوباما در طول جلسه يک ساعته پرسش و پاسخ ارسال کرد. وی سپس به سئوالات کاربران در مورد مسائلی مثل اشتغال و اقتصاد آمريکا به صورت شفاهی پاسخ داد. پس از مدت کوتاهی او به موضوع مهم و عاجل مربوط به افزايش سقف بدهی های ملی آمريکا رسيد، موضوعی که به زودی مجالس قانونگذاری آمريکا بايد در آن مورد تصميم بگيرند.
اگر در روز دوم ماه اوت مجالس قانونگذاری آمريکا طرح رياست جمهوری برای افزايش سقف بدهی های ملی کشور را که هم اکنون در مرز ۱۴ تريليون و سيصد ميليارد دلار است ، تصويب نکنند دولت امکان استقراض بيتشر را نخواهد داشت و بنابراين ناگزير می شود که بخشی از پرداخت ها و هزينه های خود را قطع کند.
بين احزاب دمکرات و جمهوری خواه بر سر پيشگيری از کسری بودجه بيشتر و يا افزودن بر ميزان استقراض و بنابراين تامين منابع مالی ضروری برای طرحهای اقتصادی دولت نبرد شديدی در جريان است. حزب دمکرات طرفدار افزايش ماليات بر درآمد لايه های بسيار ثروتمند است در حاليکه حزب جمهوری خواه خواستار کاستن از هزينه های دولت از جمله در عرصه خدمات اجتماعی و رفاه عمومی است.
باراک اوباما در جلسه پرسش و پاسخ خود که از طريق شبکه توئيتر به صورت زنده پخش می شد هشدار داد که عدم دستيابی به يک توافق در اين مورد پيامدهای بسيار جدی خواهد داشت.
آقای اوباما گفت:« در يک چنين حالتی احتمالا بازار جهانی سرمايه خواهد گفت که از اين پس اعتماد و اعتبار آمريکا ديگر ارزشی ندارد. بنابراين درجه اعتبار مالی آمريکا تنزل خواهد يافت، نرخ بهره به شدت افزايش يافته و اين عوامل می تواند به يک رکود اقتصادی ديگر و حتی شرايط بدتر از آن منجر شود.»
باراک اوباما فردا ( هفتم ماه ژوئيه) با مقامات ارشد دو حزب دمکرات و جمهوری خواه برای ادامه مذاکرات در اين زمينه در کاخ سفيد ديدار خواهد کرد.
رئيس جمهور آمريکا در پاسخ به سئوالات ديگری که از نقاط مختلف آمريکا توسط شبکه توئيتر ارسال شده بودند از طرح مشوق های اقتصادی و تزريق پول به اقتصاد آمريکا در سال ۲۰۰۹ دفاع کرد و گفت که اين کار درستی بوده است. ولی در عين حال اذعان داشت که او ابعاد بزرگ رکود اقتصادی سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ را به خوبی ارزيابی نکرده بود.
يکی از مشترکان شبکه توئيتر که به احتمال زياد اين سخنان باراک اوباما را نخواهد پذيرفت جان بوئنر رييس مجلس نمايندگان از حزب جمهوری خواه بود که توانسته بود سئوال خود را به دست رئيس جمهور برساند. اين سياستمدار جمهوری خواه در پيامک خود از باراک اوباما پرسيد :« پس از يک ولخرجی بی سابقه وافزايش سرسام آور کسری بودجه، فرصت های شغلی که شما وعده داده بوديد کجا هستند؟»
به نظر می رسد که در اين مورد مشخص تکنولوژی به کمک باراک اوباما آمد و با توجه به اشتباه املايی که در پيامک جان بوئنر وجود داشت باراک اوباما قبل از پاسخ به سئوال وی به شوخی گفت :« جان بايد فن تايپ کردن خود را بهتر کند.» سپس او ارقام و شواهدی را در مورد افزايش فرصت های شغلی در بخش خصوصی يادآوری کرد.
در ادامه اين جلسه و همراه با صحبت های رئيس جمهور در پاسخ به سئوالاتی در مورد آموزش ، منابع انرژی قابل بازيافت و حتی برنامه های فضايی آمريکا، يکی از پيامک های دريافت شده قرائت شد که به دولت آمريکا توصيه می کرد از دادن کمک مالی به کشورهايی نظير پاکستان که آن را به هدر می دهند، خودداری شود.
تعدادی از نمايندگان مجالس قانونگذاری آمريکا نيز پس از کشف مخفيگاه اسامه بن لادن در جوار يک پادگان نظامی در پاکستان، خواستار قطع کامل و يا کاهش يک ميليارد دلار از کمک های مالی آمريکا به پاکستان شده اند.
اما باراک اوباما در پاسخ به اين درخواست گفت که کمکهای مالی آمريکا به کشورهايی که محل رشد گروههای تروريستی هستند يک ضرورت است.
باراک اوباما گفت :« گاهی به اغراق چنين وانمود می شود که گويا ما ۲۵ درصد از بودجه فدرال کشور را صرف کمکهای خارجی می کنيم.

ولی حقيقت اين است که مبلغ بسيار ناچيزی که ما به شکل کمکهای خارجی می پردازيم تاثيرات فراوانی دارد. به اعتقاد من برای آمريکا به عنوان کشوری که می خواهد در جهان نقش رهبری را ايفا کند، کشوری که می خواهد صاحب نفوذ باشد و به ثبات و امنيت در کشورهای زادگاه تروريسم کمک کند دادن اين پول يک سرمايه گذاری بسيار کوچکی است که منافغ زيادی برای ما دارد و بنابراين کاری درست و هوشمندانه است . اين سياستی است که آمريکا حتی در دوران اقتصادی دشوار نظير امروز نيز بايد آنرا ادامه دهد.
مقامات دفتر رياست جمهوری آمريکا می گويند که شرکت باراک اوباما در يک جلسه زنده پرسش و پاسخ روی شبکه توئيتر نشان می دهد که دولت فعلی آمريکا با استفاده از راههای جديد می کوشد ارتباط خود را با مردم نزديک تر کند. در ماه آوريل نيز باراک اوباما در يک جلسه پرسش و پاسخ مشابهی که توسط شبکه اجتماعی فيس بوک پخش شد شرکت کرد. در گذشته باراک اوباما به سئوالاتی که از طريق شبکه يوتيوب مطرح شده بودند پاسخ داده است.
مشاوران جوان باراک اوباما که در زمينه بهره برداری از شبکه های ارتباطی جديد مهارت فراوانی دارند، يک چنين روشهايی را از سال ۲۰۰۸ و آغاز کارزار انتخاباتی باراک اوباما به کار گرفتند که در شناساندن چهره و پيشبرد تبليغات وی نقش موثری ايفا کرد.
در بخش پايانی جلسه پرسش و پاسخ، کاربران شبکه توئيتر با سرعت به سخنان باراک اوباما واکنش نشان دادند. اين واکنش ها بسيار متنوع بود. برخی از کاربران آن را يک نمايش زيرکانه توصيف کرده و برخی ديگر با انتخاب بهترين جملات و يا قسمت های اين گفتگو، اين مطالب را برای حلقه دوستان خود مخابره کردند.
يکی از کاربران در پيامک خود نوشته بود اگر رئيس جمهور واقعا می خواهد با حرف دل مردم آمريکا آشنا شود بايد جلسات بيشتری نظير اين را برپا کند، شايد هزار جلسه ديگر نيز کافی نباشد.
XS
SM
MD
LG