لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

پاکستان خواستار بسته شدن مرز اين کشور با افغانستان شد


سربازان ارتش پاکستان در وزیرستان جنوبی
سربازان ارتش پاکستان در وزیرستان جنوبی
در حاليکه هليکوپترهای جنگی ارتش پاکستان مواضع شورشيان در وزيرستان جنوبی در نزديکی مرز افغانستان را مورد حمله قرار دادند، دولت پاکستان سه شنبه از نيروهای ناتو درخواست کرد به منظور جلوگيری از فرار طالبان به خاک افغانستان، مرزهای آن کشور را با پاکستان ببندد.

شنبه شب ارتش پاکستان موفق شد برای مدت کوتاهی يکی از مناطق کليدی که محل تولد حکمت الله محسود رهبر طالبان پاکستان است به تصرف خود درآورد اما شبه نظاميان موفق به بازپسگيری آن شدند.

پس از حملات انتحاری در هفته های اخير در پاکستان که منجر به کشته شدن ۱۵۰ نفر شد ارتش اين کشور حملات گسترده ای را به منطقه آشوب زده وزيرستان جنوبی مرکز تروريست ها را آغاز کرده است.

روز سه شنبه نیز شش نفر بر اثر دو حمله انتحاری در دانشگاه اسلامی بين المللی شهر اسلام آباد پايتخت کشور پاکستان کشته شدند.

به نوشته برخی از رسانه ها به نظر می رسد اين عمليات ارتش پاکستان نوعی آزمايش برای ارزيابی توان نظامی اين کشور در کنترل و سرکوب شبه نظاميان طالبان که در هفته های اخير مراکز نظامی اين کشور را مورد حمله قرار داده اند، باشد.

ايالات متحده و متحدانش در افغانستان اين عمليات گسترده ارتش پاکستان را از نزديک دنبال می کنند.

در همين حال به نوشته برخی از روزنامه های پاکستان، نيروهای ناتو، برخلاف درخواست دولت پاکستان، پست های مرزی وزيرستان جنوبی را به حال خود رها کرده اند که اين کار، امکان رفت و آمد طالبان افغان به داخل کشور را افزايش خواهد داد.

بنا به گفته ارتش، از حمله روز شنبه تا کنون، ۹۰ نظامی و ۱۳ سرباز کشته شده اند، اما هنوز هيچ نهاد رسمی اين تلفات را تاييد نکرده است.

گزارشگران خارجی اجازه نزديک شدن به منطقه ی جنگی را ندارند و ديدار از منطقه برای گزارشگران پاکستانی هم با خطر همراه است. بسياری از رسانه های پاکستانی وابسته به وزيرستان جنوبی نيز منطقه را ترک کرده اند.

تا کنون بيش از صد هزار نفر از ساکنين وزيرستان جنوبی، منطقه را ترک کرده اند.
XS
SM
MD
LG