لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

مجید سعیدی برنده دوم جایزه عکس سال یونیسف شد


کودکی در افغانستان، عکس از مجید سعیدی
کودکی در افغانستان، عکس از مجید سعیدی
مجيد سعيدی عکاس خبری ايرانی با مجموعه عکس های خود از يک کودک معلول افغان موفق شده است، جايزه دوم عکس سال يونيسف ۲۰۱۰ را از آن خود کند.

اکرم پسر افغان، هشت سال دارد. او کارش جستجو در زباله هاست و در آوردن اندکی پول برای امرار معاش، آنهم در پاکستان.

او دو دستش را از بازو بر اثر برق گرفتگی ازدست داده و دو دست مصنوعی دارد. و اين دست های مصنوعی، همبازی مينا، خواهرکوچکش. و اين لحظه شکار دوربين يک عکاس ايرانی شده است.

اکرم با پا مشق می نويسد. اکرم فوتبال بازی می کند. با زائده يی که از دستش باقی مانده بازی می کند، شادی می کند و کودکی ديگر بر دست های مصنوعی او بوسه می زند.

مجيد سعيدی، عکاس سرشناس ايرانی برای اين عکس و مجموعه عکس های اکرم، جايزه دوم عکس سال يونيسف را از آن خود کرده است.

او که هم اکنون مقيم افغانستان است، تا کنون جوايز بسياری از جمله هفت بار جايزه بهترين عکاسان سال در ايران در دهه ۷۰ خورشيدی، چهار بار جايزه طلای آساهی شيمبون ژاپن، جايزه بهترين عکس بين المللی آمريکا و جوايز ديگری را دريافت کرده است.

مجيد سعيدی در گفت و گو با راديو فردا در پاسخ به اين سوال که اين عکسها را کجا و چگونه گرفته است؟

چنين می گويد: «من زمانی داشتم در کابل برای کار می کردم که به طور اتفاقی در عکس های کسانی که به نوعی در جنگ دست و پايشان را از دست داده اند. در صليب سرخ با عکس پسر بچه ايی برخوردم که دو دستش به شکل بدی قطع شده بود.

اين پسر بچه در اين عکس مشغول تمرين با دست هايش بود. پيگير شدم تا ببينم وضعيت اين پسر بچه چگونه است؟

تصميم گرفتم روی زندگی اين پسر بچه هشت ساله کار کنم که بر اثر جنگ های داخلی افغانستان همراه با خانواده اش به پاکستان مهاجرت کرده بودند. و در آنجا به شکل بدی روزگار می گذراندند.

البته الان هم خوب زندگی نمی کنند. اين پسر بچه به همراه ساير اعضا خانواده اش در آنجا مشغول جمع آوری زباله می شدند تا چرخ زندگيشان را بچرخانند که بر اثر يک اتفاق و برق گرفتگی شديد، اين پسرک هر دو دستش را از دست می دهد.»

هر ساله يونيسف- صندوق کودکان سازمان ملل متحد- با برگزاری مسابقه، جوايزی را به عکاسانی که از زندگی کودکان در سرتا سر دنيا عکس می گيرند، اهدا می کند.

امسال جايزه اول يونيسف به يک عکاس آمريکايی، جايزه دوم به مجيد سعيدی و جايزه سوم به جی.ام.بی آکاش، عکاس بريتانيايی تعلق گرفته است.

مجيد سعيدی می گويد ده روز پيش از برنده شدنش از اهداء اين جايزه آگاه شده است: «اهداء اين جايزه را ده روز پيش از طريق ايميل به من اطلاع دادند. بعد از آن خود دبير کل يونيسف با من تماس گرفتند و خبر مجدد اعطاء جايزه را به من دادند.»

اين جايزه بين آثارعکاسان حرفه ای ۳۳ کشور جهان انتخاب شده است. يعنی در ميان چيزی بالغ بر ۱۳۰ هزار عکس از مجموعه عکس های من و عکاسان ديگری از سراسر جهان.

آقای سعیدی می گوید «خوشحالم و اميدوارم بتوانم برای اطلاع رسانی در مورد اين اتفاقات ناخوشايند به افکار عمومی جهانيان- هر چند کوچک – موثر باشم.»

مجيد سعيدی متولد سال ۱۳۵۴ در تهران است و تا کنون با نشريات متعدد داخلی و خارجی از جمله مجله معتبر تايم، همکاری کرده است. او هم اکنون عکاس آژانس خبری گتی ايميج آمريکاست.

آقای سعيدی، عکاسی خبری را يک عمل انساندوستانه می داند که هدفش مبارزه با خشونت و نشان دادن حقايق به دنياست.

وی در این مورد می گوید «همه کار ما عکاسان خبری به انسان دوستی و بشر دوستی برمی گردد. به نوعی ما به انسانها کمک می کنيم تا از خشونت بر عليه همديگر پرهيز کنند.

البته نمی دانم خود من تا چه اندازه در اين هدف موفق بوده ام؟ ولی کار ما اين است که جهان و جهانيان را از عواقب خشونت و اتفاقات بدی که در سراسر جهان رخ می دهد، آگاه کنيم.»

مجيد سعيدی در حدود ۲۰ سال است که عکاسی می کند و مجموعه عکسهای مختلفی از سوژه های اجتماعی در ايران و همچنين از جنگ های عراق و لبنان دارد.

اما در ماه های اخير بيشتر در افغانستان به عکاسی مشغول بوده است. اودر مورد علت آنکه سوژه هايش را نه در ايران، بلکه در افغانستان می جويد، چنين می گويد:

«اولا ايران در شرايط جنگ نيست. و آن اتفاقاتی که درايران رخ می دهد طبعا مانند اتفاقات افغانستان نيست.

دوما اينکه در افغانستان آزادی عمل بيش از اندازه ايی برای رسانه ها و عکاسان و حتی برای من نوعی که به عنوان يک خارجی در اين کشور کار می کنم، وجود دارد. ايران در اين مورد کمی نسبت به ساير کشورها فضای بسته تری دارد.

به همين دليل است که من کشور همسايه – افغانستان – را که بسيار هم به مردم آن علاقمندم برای عکاسی انتخاب کرده ام.»

مجيد سعيدی که دبير سرويس عکس خبرگزاری فارس بود در پی حوادث انتخابات رياست جمهوری دوره دهم در ايران، در سال گذشته و همزمان با موج بازداشت خبرنگاران و تعدادی از عکاسان، بازداشت شد و در دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزيری محکوم گرديد.
XS
SM
MD
LG