لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

آمریکا ادعای تازه ایران در مورد شکار پهپاد را رد کرد


اسکن‌ایگل
اسکن‌ایگل
جيسون سالاتا، یکی از سخنگویان ناوگان پنجم آمريکا در خلیج فارس، روز سه‌شنبه، ۱۴ آذرماه، ادعای تازه ايران درباره شکار پهپاد آمریکایی در آسمان ايران را رد کرد و گفت که «همه هواپيماهای بدون سرنشين در منطقه خاورمیانه بازشماری شده‌اند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سخنگوی ناوگان پنجم آمريکا در خليج فارس روز سه‌شنبه افزود که «عمليات نيروهای آمريکايی در محدوده آب‌ها و فضای شناخته شده بين‌المللی انجام می‌گيرد».

واحد مرکزی خبر ایران ساعاتی پیش در روز سه‌شنبه به نقل از فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران از گرفتار شدن یک پهپاد آمریکایی در روزهای اخیر به دست نیروهای سپاه خبر داده بود. این پهپاد بر فراز خیلج فارس در حال گشت‌زنی بوده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی، این پهپاد یا هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی «به محض ورود به حریم فضایی ایران» به دست سیستم کنترل نیروی دریایی سپاه پاسداران افتاده است.

علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه، این پهپاد را از نوع «اسکن‌ایگل» دانسته که به دست کمپانی بوئینگ در آمریکا ساخته می‌شود.

جيسون سالاتا در این مورد گفت: «اخیرا هیچ گزارشی از گم شدن یک «اسکن‌ایگل» دریافت نکرده‌ایم.»

پیشتر در ۱۳ آذرماه سال ۱۳۹۰ رسانه‌های ایران گزارش دادند که نیروهای مسلح کشور توانسته‌اند «یک فروند پرنده هدایت‌پذیر از دور، پَهپاد، متعلق به آمریکا» (آر کیو ۱۷۰) را که در حوالی شهر کاشمر، در عمق ۲۲۵ کیلومتری خاک ایران، در حال پرواز بوده با «اندکی خسارت» در اختیار بگیرند.

مقام‌های آمریکایی در مقابل بر اساس ارزیابی‌های اطلاعاتی خود اعلام کردند که این هواپیمای بی‌سرنشین دچار مشکل فنی شده و ایران از فناوری‌های الکترونیکی و رایانه‌ای برای در اختیار گرفتن آن استفاده نکرده‌ است.

اواسط آبان‌ماه سال جاری نیز وزارت دفاع آمریکا رسما اعلام کرد که دو جنگنده ایرانی در خلیج فارس به سوی یک پهپاد غیرمسلح شلیک کرده‌اند.

جمهوری اسلامی در واکنش به این خبر اعلام کرد که این پهپاد آمریکایی وارد حریم هوایی ایران شده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که پهپاد «اسکن‌ایگل» حدود یک متر و ۲۰ سانتی‌متر طول دارد و پهنای آن از نک یک بال تا بال دیگر حدود سه متر است.
XS
SM
MD
LG