لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

واليبال جام بين‌ قاره‌‌ای: ايران مغلوب برزيل شد


تيم ملی واليبال ايران در نخستين بازی خود از جام بين قاره‌‌ای ۲۰۱۳ با نتيجه ۳-۱مقابل برزيل شکست خورد. ايران به عنوان قهرمان آسيا در اين مسابقات حضور دارد و برزيل نيز مدافع عنوان قهرمانی است.
سايت فدراسيون جهانی واليبال در گزارش خود از اين مسابقه که در صفحه اول آمده، عکس سيدنی دوس سانتوز و امير غفور را منتشر کرده و نوشته است که برتری برزيل به راحتی رقم نخورد.
در ديگر بازی برگزار شده، ايتاليا در ديداری که خوليو ولاسکو نيز از نزديک تماشا می‌کرد، موفق شد با همين نتيجه از سد روسيه بگذرد. آتزوری در حالی به برتری رسيد که کريستيان ساوانی کاپيتان و سيمونه پارودی از اسپکرهای اصلی خود را به دليل مصدوميت در اختيار ندارد اما از ايوان زايتسف، تراويسا، بيرارلی، برتا، سابی و ديگر بازيکنان مطرح خود بهره می‌گيرد . ژاپن و آمريکا هم در اين مسابقات حضور دارند. جدول مسابقات به صورت دوره‌ای تنظيم شده و همه تيم‌ها بايد با يکديگر رويارو شوند.
اين مسابقات از سال ۱۹۹۳ و هر چهار سال يک بار برگزار می‌شود. برزيل با سه قهرمانی و دو نايب قهرمانی، پر افتخارترين تيم تاريخ اين رقابت‌ها محسوب می‌شود. کوبا و ايتاليا نيز هر کدام يک بار جام را به خانه برده‌اند. ايران در سال ۲۰۰۹ هم به عنوان نايب قهرمان آسيا در اين مسابقات حضور داشت که با هدايت حسين معدنی بر مصر غلبه کرد اما با نتيجه مشابه ۳-۱ به برزيل، لهستان و کوبا باخت و مقابل ژاپن هم ۳-۲ مغلوب شد.
شاگردان خوليو ولاسکو امسال در نخستين مسابقه خود مقابل قهرمان آمريکای جنوبی، ست اول را ۲۵ بر ۱۶ و ست دوم را ۲۵ بر ۱۷واگذار کردند اما در ست سوم مقابل تيمی به برتری ۲۵ بر ۲۷ رسيدند که دو طلای المپيک دارد، سه بار قهرمان جهان شده، دو بار فاتح جام جهانی، ۹ مرتبه روی سکوی شماره يک ليگ جهانی ايستاده و سه بار نيز حرف اول همين مسابقات را زده است.
در گيم چهارم هم ايران در امتياز ۲۰ بر ۱۸ پيش افتاد و می‌توانست بازی را به گيم سرنوشت‌ساز پنجم بکشد اما تايم اوت به موقع سرمربی برزيل، روند بازی را تغيير داد و تيم با تجربه برزيل توانست از گام اول به سلامت بگذرد و ست چهارم را هم ۲۵ بر ۲۳ به سود خود خاتمه دهد. سرمربی برزيل از سال ۲۰۰۱ هدايت برزيلی‌ها را بر عهده گرفته و حالا سيزدهمين سال حضورش در اين سمت را پشت سر می‌گذارد.
اين اولين رويارويی واليبال ايران و برزيل طی چهار گذشته بود. آخرين بازی نيز در جريان دوره گذشته همين جام قهرمانان بود که بازی با نتيجه مشابه به سود سلسائو تمام شد. به زعم مفسران واليبال، دست خوليو ولاسکو برای خنثی کردن تدابير برناردو رزنده چندان پر نبود. تيم ملی واليبال ايران با ميانگين قدی ۱۹۴ سانتی‌متر مقابل تيمی ايستاد که ميانگين قدی ۱۹۹ سانتی‌متر را دارد.
ولاسکو بازی را با ترکيب سعيد معروف، فرهاد قائمی، محمد موسوی عراقی، حمزه زرينی، عادل غلامی و امير غفور آغاز کرد. ايران در گيم نخست در دريافت‌های اول مشکل داشت و بازيکنان هم سردرگم بودند. در گيم دوم و سوم اين نقيصه به تدريج برطرف شد و بازيکنان با فضای زمين و مسابقه اخت شدند که چنين تغيير روندی در عرصه ورزش، دليلی نمی‌تواند داشته باشد جز کمبود تجربه نسبت به تيم مقابل.
در پايان اين مسابقه برونو رزنده پاسور برزيل به عنوان بهترين بازيکن ميدان انتخاب شد. همچنين والاس دو سانتوز بازيکن شماره ۴ طلايی‌ پوشان با کسب ۱۹ امتياز امتياز آورترين بازيکن ميدان را نصيب خود کرد. در تيم ايران هم امير غفور توانست ۱۵ امتياز کسب کند.
تيم ايران روز چهارشنبه در دومين مسابقه از ساعت ۶:۴۰ صبح به وقت تهران و در شهر کيوتو، مقابل ايتاليا صف‌آرايی خواهد کرد. اما ساير بازی‌های ايران در برابر روسيه، آمريکا و ژاپن به ميزبانی توکيو برگزار خواهد شد.
پيش از شروع رقابت‌ها سعيد معروف، فرهاد ظريف و عليرضا مباشری طبق قرعه کميته دوپينگ برگزاری مسابقات، تست دوپينگ دادند. کميته آمار مسابقات، فرهاد ظريف ليبروی تيم ملی واليبال ايران را با ۱۶۵ سانتی متر قد به عنوان کوتاه قامت‌ترين و ديميتری موزورسکی از روسيه را با ۲۱۸ سانتی‌متر به عنوان بلندقامت‌ترين مرد حاضر در اين مسابقات معرفی کرده است.
XS
SM
MD
LG