لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

آغاز جیره‌بندی آب در تعدادی از شهرهای ايران


شاهين پاک روح ،معاون آب و فاضلاب ايران، روز چهارشنبه، از شروع جیره‌بندی آب در تعدادی از شهرهای ايران خبر داده است. رحيم ميدانی،معاون وزير نيرو نيز گفته که « ايران به شرايط تنش آبی رسيده است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، شاهين پاک روح، معاون هماهنگی و پشتيبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب ايران، چهارم تير ۱۳۹۳ از خطر جیره‌بندی آب در ۱۲ کلانشهر کشور خبر داد و افزود که «در تعدادی از اين شهرها جيره بندی شروع شده است.»
آقای پاک روح تهران، کرج، همدان، اهواز، مشهد و اصفهان را از جمله شهرهايی ذکر کرد که امکان جیره‌بندی آب در آنها وجود دارد و خبر داد که در شهر کرج جيره بندی آب شروع شده است.
۲ تير ۱۳۹۳ و پس از قطع شدن آب بخشهايی از کرج آب و فاضلاب اين شهر با انتشار اطلاعيه هايی جدول زمان بندی قطع آب را منتشر کرد.
آغاز جيره بندی آب در حالی است که حميدرضا جانباز ، مشاور وزير نيرو ،۲ تير ۱۳۹۳ از دستور حسن روحانی، رئيس جمهوری ايران، برای جیره‌بندی نشدن آب خبر داده بود.
آقای جانباز گفته بود: «برنامه‌ های وزارت نيرو برای تامين آب ۱۲ کلانشهر تدوين و در قالب برنامه منسجمی به رئيس جمهوری منعکس شده است. »
وی اضافه کرده بود: «دستور مثبت رئيس‌ جمهوری را گرفته‌ايم و برنامه‌ ريزی ما برای اين شهرها و تمام مناطق شهری اين است که کمبود و جیره‌بندی آب نداشته باشيم. »
شاهين پاک روح ، معاون شرکت آب و فاضلاب بحران کم آبی روستاها را شديد تر از شهرها ذکر کرده و دليل اين اتفاق را خشک شدن منابع آب زير زمينی و آب های جاری دانسته است.

تنش آبی در ايران
رحيم ميدانی،معاون وزير نيرو در امور آب ۳ تير ۱۳۹۳ گفت که« ايران به شرايط تنش آبی رسيده. »
آقای ميدانی دليل اين مشکل را عدم تعادل شديد در منابع و ميزان مصرف آب ذکر کرد و افزود: «وارد کردن فشار زياد به منابع آبی در بخش کشاورزی و صنعت اين عدم تعادل را به وجود آورده است.»
به گزارش خبرگزاری ايرنا آقای ميدانی همچنين خبر داده است که «در حال حاضر آبرسانی به حدود ۵ هزار روستا با تانکر انجام می شود . »
همزمان محمد پرورش ،مدير عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ،با بيان اينکه برای تامين نياز شهروندان تهران ۸۰ ميليون متر مکعب آب کم داريم، گفت: «وضعيت بارشهای استان تهران امسال حدود ۳۰ درصد نسبت به سال ۹۲ کاهش داشته است . »
آقای پرورش اضافه کرد: «امسال ۵۰۰ ميليون متر آب پشت سدها داريم، در حالی که اين ميزان در سال ۹۲ حدود ۹۰۰ ميليون متر مکعب بوده است. »
سايت وزارت نيرو نيز گزارش کرده که حجم آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای مهرماه ۹۲ تاکنون در مقايسه با دوره مشابه گذشته پنج درصد کاهش يافته است.
به گزارش پايگاه اطلاع رسانی وزارت نيرو، حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون با پنج درصد کاهش در مقايسه با سال آبی گذشته به ۲۸ ميليارد و ۷۷۰ ميليون مترمکعب رسيده است.
اين ميزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۰ ميليارد و ۳۶۰ ميليون مترمکعب گزارش شده بود.

XS
SM
MD
LG