لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

بازداشت بيش از ۲۰ کارگر معدن در استان یزد


بازداشت بیش از ۲۰ کارگر معدن چادرملو در استان یزد
بازداشت بیش از ۲۰ کارگر معدن چادرملو در استان یزد
فرماندار اردکان استان يزد،پنجشنبه،دهم بهمن ماه، اعلام کرد که بيش از ۲۰ کارگر معدن چادرملو توسط پليس امنيت احضار و سپس بازداشت شده اند.
به گزارش خبرگزاری ايلنا، احمد کمالی گفت که احضار و بازداشت اين کارگران با شکايت کارفرما صورت گرفته است.
اين مقام دولتی با انتقاد از اعتراض های صنفی کارگران معدن چادرملو در روزهای گذشته، آنچه که «تحريک کارگران به اعتصاب» ناميد، توسط به گفته او «عده محدودی» صورت می‌گيرد.
اعتصاب در قوانين جمهوری اسلامی ايران به رسميت شناخته نمی شود.
فرماندار اردکان با طرح اين موضوع که حقوق کارگران معدن چادرملو از حقوق بسياری از مسئولان دولتی بيشتر است، افزود:«تا زمانی که مراجع قانونی برای رسيدگی به اعتراضات کارگران وجود دارند، تحريک کارگران به اعتصاب شيوه درستی برای بيان اعتراض نيست.»
سه هزار کارگر معدن چادرملو در دور سوم اعتراض صنفی خود که از روز سه شنبه تا روز پنجشنبه ادامه داشته است، خواستار بازگشت به کار بهرام حسنی نژاد، يکی از نمايندگان خود، در هفته های اخير شده اند.
نخستين اعتراض صنفی اين کارگران روز ششم آذر ماه در اعتراض به دستمزدهای نابرابر می خواندند و نيز اعتراض به اخراج نماينده شان ، آغاز شده بود.
فرماندار اردکان در مورد تاييد حکم اخراج بهرام حسنی‌نژاد توسط هيات تشخيص اداره کار اردکان گفت: او می‌تواند از نهادهای بالادستی مانند اداره کار استان يزد يا وزارت کار اقدام کند اما توقف توليد در يک مجموعه سه هزار نفری به دليل اخراجش قابل قبول نيست.
به نوشته ايلنا، کارگران معترض معتقدند حکم اخراج آقای حسنی‌نژاد بر خلاف ماده ۲۵ و ۲۷ قانون کار صادر شده است.

برخورد با کارگران معدن چادر ملو در شرايطی صورت گرفته است که وزير کشور اواخر مهر ماه با تأکيد بر اينکه «برخورد راه مناسبی با تجمعات کارگری نيست» گفت: حرف های معترضين در تجمعات کارگری در کنار سخنان صاحبان صنايع بايد شنيده شود.
به گزارش ايلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی اين موضوع را پس از تجمع کارگران شرکت واگن سازی پارس در اراک اعلام کرده بود.
ماده ۲۵ قانون کار صراحت دارد هيچ يک از طرفين (کارگر و کارفرما) به تنهايی حق فسخ قرارداد موقت را ندارند. ماده ۲۷ قانون کار نيز، اخراج کارگر را به نظر مثبت نهاد صنفی کارگاه مربوطه ( انجمن صنفی کارگران آسفالت طوس) منوط کرده است.
اين در شزايطی است که قرارداد آقای حسنی‌نژاد تا ۲۹ اسفند سال جاری اعتبار دارد که کارفرما به صورت يک جانبه اين قرارداد را فسخ کرده است.
در همين رابطه، يکی از نمايندگان کارگران با اشاره به اينکه بهران حسنی نژاد جزو بازداشت شدگان است، گفت که علی همت چراغی، مهدی مظفری، ناصر شيخی، مسلم غنی‌زاده و احمد‌پور جنائی در ميان بازداشتی ها قرار دارند.
بر اساس اين گزارش، چهار کارگران نيز با نام‌های رامين حيدر جان، بهزاد طالب‌پور، محمود دهقان و احمد نصيرپور نيز در محل کارخانه و در جمع کارگران متحصن بازداشت شده‌اند.
XS
SM
MD
LG