لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

برگزاری مراسم حکومتی ۱۳ آبان با هشدار نسبت به «نفوذ آمریکا» در ایران


در مراسم روز ۱۳ آبان امسال پرچم‌های آمریکا، بریتانیا و عربستان (پس از تغییر شکل آن) به آتش کشیده شدند.
در مراسم روز ۱۳ آبان امسال پرچم‌های آمریکا، بریتانیا و عربستان (پس از تغییر شکل آن) به آتش کشیده شدند.

گروه‌های تندرو در ایران در نخستین راهپیمایی روز ۱۳ آبان پس از توافق اتمی وین، بهبود مناسبات ایران با غرب را محکوم کردند و درباره به گفته آنان «نفوذ» آمریکا در ایران هشدار دادند.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که راهپیمایی امسال با توجه به توافق اتمی وین و بهبود مناسبات دولت میانه‌رو حسن روحانی با غرب توجه بیشتری به خود جلب کرد.

به گفته این خبرگزاری، تندرو‌ها نگران هستند که تلاش‌های حسن روحانی برای بهبود مناسبات با غرب راه را برای «سلطه» آمریکا بر ایران و از بین بردن انقلاب اسلامی هموار کند.

در مراسم روز ۱۳ آبان امسال پرچم‌های آمریکا، بریتانیا و عربستان (پس از تغییر شکل آن) به آتش کشیده شدند.

شرکت کنندگان در راهپیمایی روز چهارشنبه پلاکاردهایی حمل می‌کردند که شعارهایی چون «نفوذ سیاسی و امنیتی ممنوع است»، «لعنت خدا بر کدخدا» و «چون مصدق به آمریکا اعتماد نکنیم» روی آن‌ها نوشته شده بود.

بر اساس گزارش‌ها، شرکت کنندگان همچنین شعارهایی نظیر «لعنت بر آمریکا» و «نه توافق، نه تسلیم» سر می‌دادند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از توافق اتمی وین بار‌ها درباره به گفته او «نفوذ» آمریکا در ایران هشدار داده است.

او روز سه‌شنبه نیز با تاکید بر «دشمن» بودن آمریکا، گفته بود که «اشتباه مصدق پس از ملی ‌شدن صنعت نفت، تکیه و اعتماد و امید به آمریکا بود».

بر اساس گزارش‌ها، گروهی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات ۱۳ آبان پلاکاردهایی در دست داشتند که تاسیس شعبه رستوران‌ها و مواد غذایی آمریکایی در ایران مانند کی‌اف‌سی، مک دونالد، استارباکس و کوکاکولا را محکوم می‌کرد.

پیش از این برخی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی حضور شرکت‌های فست فود و سایر محصولات آمریکایی را بخشی از به گفته آنان پروژه «نفوذ» آمریکا برای ترویج سبک زندگی خود و نابود کردن ارزش‌های انقلاب اسلامی توصیف کرده‌ بودند.

در همین حال، ابراهیم رییسی، دادستان کل ایران، در سخنرانی راهپیمایی روز چهارشنبه گفت: «ما تحت هیچ شرایطی به آمریکا اجازه نمی‌دهیم که در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور نفوذ کند».

پس از توافق اتمی وین شرکت‌های اروپایی خود را برای بازگشت به بازار ایران پس از لغو تحریم‌ها آماده می‌کنند ولی هنوز مشخص نیست که به شرکت‌های آمریکایی نیز اجازه فعالیت در ایران داده شود.

دادستان کل ایران در بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه خود با اشاره به بازداشت تعدادی از روزنامه‌نگاران در روزهای گذشته از آنان به عنوان «یک شبکه نفوذی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی» و همچنین «عناصر جاسوس و مزدوران قلم به دست آمریکایی» نام برد.

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز سه‌شنبه از بازداشت به گفته این نهاد «چند تن از اعضای شبکه نفوذی همکار با دولت‌های متخاصم غربی»، خبر داده بود.

در همین زمینه، خبر بازداشت چهار روزنامه‌نگار به نام‌های عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، آفرین چیت‌ساز و سامان صفرزائی تایید شده است.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران روز چهارشنبه ضمن اشاره‌ صریح به این بازداشت‌ها تاکید کرده است که «نباید عده‌ای با کلمه "نفوذ" بازی کنند».

سپاه پاسداران از زمان روی کار آمدن دولت حس روحانی تعدادی از فعالان، هنرمندان و روزنامه نگاران را بازداشت کرده است.

علاوه بر این، چهار شهروند ایرانی- آمریکایی از جمله جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشینگتن پست هم اکنون در ایران زندانی هستند.

راهپیمایی روز ۱۳ آبان در ایران هر سال با مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

روز سیزده آبان ۱۳۵۸ گروهی از دانشجویان انجمن‌های اسلامی به ساختمان سفارت آمریکا در تهران حمله کرده و ۵۲ نفر از کارکنان سفارت را به گروگان گرفتند.

بهانه این اقدام تحویل ندادن شاه از سوی آمریکا برای محاکمه در ایران بود. کارکنان سفارت آمریکا به مدت ۴۴۴ روز در اسارت بودند و از آن زمان تاکنون مناسبات دیپلماتیک بین ایران و آمریکا قطع شده است.

XS
SM
MD
LG