لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

«يك نوع انزجار در داخل حاكميت نسبت به احمدی نژاد وجود دارد»


محمود احمدی نژاد، در دیدار با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، یک بار دیگر گم شدن یك میلیارد دلار از درآمدهای نفتی را کذب محض خواند .
محمود احمدی نژاد، در دیدار با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، یک بار دیگر گم شدن یك میلیارد دلار از درآمدهای نفتی را کذب محض خواند .
محمود احمدی نژاد، در دیدار با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، یک بار دیگر گم شدن یك میلیارد دلار از درآمدهای نفتی را کذب محض خواند و طرح این موضوع را در مجلس و آن هم در آستانه انتخابات سال گذشته، ضربه‌ به دولت نهم دانست.

بر اساس گزارش سایت پارلمان نیوز، وابسته به جناح اقلیت مجلس شورای اسلامی، و خبرگزاری فارس، رییس جمهوری اسلامی ایران، همچنین از علی لاریجانی، رییس مجلس گلایه کرده که چرا او بر این موضوع صحه گذاشته است.



گلایه ها و انتقادهای علنی محمود احمدی نژاد و علی لاریجانی از یکدیگر؛ موضوع گفت و گوی رادیو فردا با مجتبی واحدی، سردبیر پیشین روزنامه آفتاب یزد، است که اینک ساکن آمریکاست.

رادیو فردا: مبنا و پایه گلایه تازه آقای احمدی نژاد، چیست؟

مجتبى واحدى: آقاى احمدى نژاد در صحبت هاى اخيرشان گفته اند كه بعد از اينكه مشخص شد اين بحث يك ميليارد دلار واقعيت نداشته است،‌ چرا دوباره آقاى لاريجانى بر آن صحه گذاشته است؟

موضوع از اين قرار است كه آقاى احمدى نژاد،‌ سال گذشته در شرايطى كه ديوان محاسبات اصرار داشت اين پرونده، حقيقى است،‌ ايشان به تلويزيون آمدند و به دروغ گفتند كه ديوان محاسبات اين پرونده را بسته است.

البته من هنوز از ديوان محاسبات نشنيده ام كه پرونده بسته شده باشد. اما به فرض هم كه پرونده بسته شده باشد،‌ گله آقاى احمدى نژاد،‌ بلاموضوع است.

به اين دليل كه سال گذشته و درست زمانى كه ديوان محاسبات بر صحت اين پرونده تاكيد داشت،‌ آقاى احمدى نژاد – به دروغ – در يك مصاحبه تلويزيونى گفت كه ديوان محاسبات اين پرونده را بسته است،‌ البته خيلى نبايد از دروغ آقاى احمدى نژاد كسى به فكر فرو برود يا اينكه به فكر پاسخگويى باشد.

اما نكته مهم شايد اين باشد كه ايشان به صورت روشن از آقاى لاريجانى نام برده است. اين روزها، گوشه و كنايه هايى از سوى هر دو طرف شنيده مى شود، به اعتقاد شما ريشه اين گوشه و كنايه ها در چيست؟

ببينيد،‌ آقاى احمدى نژاد تا چند وقت پيش بسيار تلاش مى كرد كه خودش را قدر قدرت نشان دهد و وانمود كند كه كسى جرات نمى كند عليه ايشان كارى انجام دهد يا عليه ايشان حرفى بزند.

اما اخيرا احساس كرد كه شرايط، ديگر مثل گذشته نيست. به دليل يك نوع انزجارى كه در داخل حاكميت از بالاترين سطح تا پايين ترين سطح نسبت به آقاى احمدى نژاد وجود دارد.

به هر حال آقاى احمدى نژاد تصورش بر اين است كه اگر اختلاف را علنى كند،‌ رهبرى وارد ماجرا خواهد شد. و ورود رهبرى به اين معناست كه وى از مجلس خواهد خواست در مقابل آقاى احمدى نژاد كوتاه بيايد. براى اينكه آقاى احمدى نژاد نشان داده است كه اهل كوتاه آمدن نيست.

او به دليل اينكه احساس مى كند حاكميت به وجودش نياز دارد از هر فرصتى سوء استفاده مى كند و در هيچ موردى كوتاه نمى آيد. او در قضيه آقاى مشایى كوتاه نيامد،‌ در مورد ماجراى آقاى رحيمى و در بسيارى از مسائل پيش آمده به هيچ وجه كوتاه نيامده است.

تصور آقاى احمدى نژاد اين است كه اگر ماجراى اختلافش با آقاى لاريجانى را بزرگ نمايى كند و رهبرى وارد اين ماجرا بشود، به خصوص كه الان در آستانه روز ۲۲ خرداد ماه ممكن است اختلاف درون حاكميت به نفع مردم و جنبش سبز عمل كند،‌ در نهايت رهبرى از آقاى لاريجانى خواهد خواست كه موضوع را مختومه نمايد.

آقاى احمدى نژاد با اين پيش فرض ماجرا را علنى كرده است در حالى كه به اعتقاد من اين اتفاق نخواهد افتاد.

آقاى واحدى، همه درگيرى مابين دو طرف بر سر مسائلى است كه اين روزها مى گذرد يا اينكه نگاهى هم به آينده دارد؟ مثلا انتخابات بعدى رياست جمهورى؟

ببينيد. طرح هايى كه از سوى دوستان آقاى احمدى نژاد مطرح شد و حتى از سوى سايت هاى طرفدار ايشان نوشته شد، مبنى بر اين بود كه مخالفت هاى موجود با آقاى مشایى، به اين دليل است كه ايشان يكى از كانديداهاى دوره بعد رياست جمهورى است.

در واقع مى شود گفت كه آقاى احمدى نژاد،‌ تبليغات زودهنگامى را براى دوره بعد رياست جمهورى در داخل حاكميت، آغاز كرده است. چرا كه اصلا بحث اصلاح طلبان كه ديگر منتفى است.

او سعى مى كند در داخل حاكميت ديگران را تحريك كند تا واقعيات را درباره آقاى احمدى نژاد و فساد موجود در اطرافيانش ابراز نكنند. طبعا اين اظهارات نگاهى به آينده دارد. منتهی اين نگاه به آينده را آقاى احمدى نژاد زودتر از موعد آغاز كرده اند.

آقاى احمدى نژاد همواره بر اصل مبارزه با فساد اقتصادى تاكيد مى كند. با وجود اينكه اصلاح طلبان بسيارى هم اكنون در زندان به سر مى برند اما نمونه اى از اين فساد در جريان اصلاح طلب مطرح نشده است. اما اخيرا ايشان در كرمان به اين نكته اشاره كرده است كه يك نفر حوالى تهران ۳۰۰ هكتار زمين را غضب كرده و سعى مى كند كه اين زمين هاى غصبى را،‌ به طور قانونى تصاحب كند. برخى،‌ سخنان ايشان را به اين شكل تفسير كرده اند كه احتمالا منظور نظرشان، آقاى جواد لاريجانى بوده است. نظر شما در اين مورد چيست؟

كمى بعيد به نظر مى رسد كه آقاى احمدى نژاد در شرايط فعلى به جنگ آقاى جواد لاريجانى برود. چون از بين برادران لاريجانى،‌ تنها كسى كه به شكل مشمئز كننده اى از آقاى احمدى نژاد حمايت مى كند،‌ آقاى جواد لاريجانى است.

بعيد مى دانم در شرايط فعلى كه آقاى احمدى نژاد در معرض انزواى داخلى و خارجى قرار گرفته است،‌ حاضر باشد معدود طرفدارانش را هم از دست بدهد.

ضمن اينكه با توجه به نفوذى كه آقاى لاريجانى در دستگاه قضايى دارد،‌ فشار به ايشان مى تواند فشار بر سر موضوع آقاى رحيمى را زياد كند. به اعتقاد من اشاره به اين ۳۰۰ هكتار با موضوع آقاى لاريجانى مطابقت ندارد.

اگر آقاى لاريجانى هم چنين كارى كرده باشد، مطمئن باشيد كه آقاى احمدى نژاد در چنين شرايطى به جنگ با آقاى لاريجانى نخواهد رفت.

ضمن اينكه در شرايطى كه افشاگرى بر سر موضوع آقاى رحيمى، طبل رسوايى دولت آقاى احمدى نژاد را به صدا در آورده است،‌ ديگر كسى، خيلى هم حرف هاى آقاى احمدى نژاد را قبول نخواهد كرد.
XS
SM
MD
LG