لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

امام جمعه مشهد: احمدی‌نژاد مقابل ولایت فقیه ایستاد و تمام شد


احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد
احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، روز پنج شنبه ۱۸ دی با تاکید بر اینکه محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری سابق ایران، یک جریان سیاسی «محسوب نمی‌شود» گفت که او در مقابل آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی «ایستاد و سقوط کرد».

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای علم‌الهدی در همایش اصولگرایان در پاسخ به سئوالی تصریح کرد: «آقای احمدی‌نژاد یک نفری بود که تمام شد. آقای احمدی‌نژاد یک جریان محسوب نمی‌شود؛ او در مقابل ولایت فقیه ایستاد و سقوط کرد».

بسیاری از اصولگرایان ماجرای موسوم به «خانه‌نشینی یازده روزه» آقای احمدی‌نژاد در فروردین ۹۰ و پس از مخالفت علنی رهبر جمهوری اسلامی با کناره‌گیری حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، را سرپیچی از دستور ولایت فقیه، یعنی آیت‌الله خامنه‌ای، تعبیر می‌کنند.

همزمان با سخنان آقای علم الهدی، غلامعلی حداد عادل، نماینده تهران در مجلس درباره نقش محمود احمدی‌نژاد در جریان اصولگرایی گفت: «اول باید دید آقای احمدی‌نژاد اصولگرا است یا خیر، آیا شما تا به حال شنیده‌اید که آقای احمدی‌نژاد بگوید من اصولگرا هستم».

وی در پاسخ به سوالی ضمن تایید حمایت اصولگرایان از آقای احمدی نژاد درانتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۸۴ و ۸۸ تصریح کرد: «وقتی دیدیم رفتارش متفاوت شده به مخالفت با وی پرداختیم. از همه منتقد‌تر من بودم که در قضیه ریاست مجلس اگر موافق بودم آن مخالفت‌ها با من نمی‌شد».

آقای حداد عادل در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «در سال ۷۶ تا ۸۴ همه دیدیم که آنها چقدر حرف‌های زیبا زدند و رفتارهای زشت از خود نشان دادند. آن قدر این کشور دچار جدل و جدال شد که مردم در سال ۸۴ به آن فصل آلوده و در هم و برهم که خسته‌اشان کرده بود واکنش نشان دادند».

در ماه‌های گذشته خبرهایی درباره احتمال حضور محمود احمدی‌نژاد در انتخابات آینده مجلس یا ریاست جمهوری منتشر شد.

داود احمدی‌نژاد، برادر آقای احمدی‌نژاد، روز ۱۰ خرداد، گفته بود که احتمال نامزدی برادرش در انتخابات ریاست ‌جمهوری آتی «بسیار زیاد» است.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، پنجم دی‌ماه، سخنان منتسب به رییس جمهوری سابق ایران در جمع تعدادی از اعضای جبهه پایداری در مجلس را منتشر کرد.

آقای احمدی‌نژاد در این دیدار گفته بود که او برنامه و انگیزه‌ای برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده کشور ندارد، اما اگر «توطئه»‌ای که به عقیده او علیه رهبر جمهوری اسلامی در جریان است شدت پیدا کند به «صحنه» خواهد آمد.

دفتر رییس جمهوری سابق ایران اما این اظهارات منتشر شده به نقل از آقای احمدی‌نژاد را تکذیب کرد.

در واکنش به خبرهای منتشر شده درباره احتمال حمایت جریان اصولگرا از آقای احمدی‌نژاد در انتخابات آینده، برخی از اصولگرایان در اصولگرا بودن وی ابراز تردید کرده‌اند.

از جمله محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس، پنجم آبان گفت که آقای احمدی‌نژاد در طی هشت سال ریاست‌جمهوری‌اش اعتقادی به اصولگرایی نداشت و «ما هم بالاخره کشف نکردیم که چه نوع اصولگرایی را قبول دارد».

«همه پرسی را یک بار بنی‌صدر مطرح کرد»

امام جمعه مشهد در بخش دیگری از سخنان خود درباره مطرح شدن همه پرسی توسط حسن روحانی، رییس جمهوری ایران گفت: «این همه پرسی را یک بار بنی‌صدر مطرح کرد و باید از این تعابیر تکراری خودداری کرد».

ابوالحسن بنی صدر، نخستین رییس جمهوری ایران پس از انقلاب بهمن ۵۷ بود که خرداد سال ۶۰ و پس از بالا گرفتن اختلافات میان او و نهادهای انقلابی، با رای مجلس برکنار شد.

آقای علم الهدی اضافه کرد: «رییس جمهور باید از حرف‌هایی که مردم از آن‌ها خاطره سوء و مغرضانه دارند خودداری کند، همه پرسی تقنینی دست مجلس است و به رای اکثریت نمایندگان نیاز دارد از این رو نمی‌توان این مسئله را در برابر نهادهای قانونی نظام علم کرد».

در روزهای گذشته سخنان حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، درباره انجام همه ‌پرسی درباره مسائل مهم باعث انتقاد شدید اصولگرایان و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی شده است.

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر ایران در روزنامه کیهان، روز دوشنبه در واکنش به پیشنهاد آقای روحانی درباره همه‌پرسی گفته بود که «رییس‌جمهور حقوقدان فرق رفراندوم تقنینی و رفراندوم اساسی را نمی‌داند».

در واکنش به این حملات، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت روز ۱۷ دی گفت: «این همه اظهار نگرانی با الفاظی که زیبنده مقام دوم کشور و نظام صورت می‌گیرد، سنجیده و مورد تایید نخواهد بود».

در‌‌ همان روز آیت‌الله خامنه‌ای از مسئولین دولت روحانی خواست که «حاشیه سازی نکنند و ضمن خودداری از بیان حرف‌های غیرلازم، دو دستگی بوجود نیاورند».

XS
SM
MD
LG