لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

جام جهانی ۲۰۱۴، چشم انتظار چهار تيم اروپايی


رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در نقاط مختلف جهان به واپسين روزهايش نزديک می‌شود. از دور رفت مرحله حذفی در اروپا، فرانسه با پذيرش شکست مقابل اوکراين در شرايط دشواری قرار گرفت و رومانی نيز کار سختی در بخارست پيش رو خواهد داشت.

شادمان‌ترين تيم‌ها در مرحله حذفی، اروگوئه و مکزيک هستند که در بازی رفت، پنج گل وارد دروازه اردن و نيوزلند کردند تا در آستانه صعود به جام جهانی بايستند. خصوصاً اروگوئه که اين نتيجه را در خانه حريف ثبت کرد و گلی هم نخورد.

سه‌شنبه شب ديدارهای دوستانه‌ای نيز برگزار شد که در مهم‌ترين بازی‌ها انگلستان در خانه ۲-۰ به شيلی باخت. آلکسيس سانچز هر دو گل شيليايی‌ها را به ثمر رساند. ايتاليا و آلمان هم در سن سيرو به تساوی يک بر يک رسيدند. مت هوملس مدافع آلمان و ايگناسيو آباته گلزنان اين جدال کلاسيک فوتبال اروپا بودند.

در حالی که ايران پس از راهيابی به جام جهانی هيچ ديدار دوستانه‌ای برگزار نکرده، کره جنوبی موفق شد سوئيس را ۲-۱ مغلوب کند و ژاپن نيز به مصاف هلند خواهد رفت.

آيت‌اللهی نايب رييس فدراسيون فوتبال ايران درباره ناتوانی ايران برای برپايی بازی‌های دوستانه گفت: «شرکت بزرگی چون هيوندای پشتوانه تيم ملی کره‌جنوبی است. هزينه آماده‌سازی تيم‌ ملی اين کشور حدود ۱۶۰ ميليون دلار برآورده شده و ما هيچ وقت نمی‌توانيم به لحاظ مالی هم‌سنگ آنها باشيم.»

ديدارهای برگشت مرحله حذفی اروپا، سه‌شنبه برگزار خواهد شد تا چهار تيم ديگر از اين قاره به جام بيستم صعود کنند. اوکراين، يونان و پرتغال سه تيم پيروز دور رفت بودند که در اين بين، اوکراين و يونان به خاطر برتری با بيش از يک گل، از وضعيت بهتری برخوردارند. شرح بازی‌های دور رفت در ادامه آمده است.

اکراين ۲ فرانسه ۰

فرانسه در اکراين با نتيجه دو بر صفر متحمل شکست شد تا در آستانه حذف قرار بگيرد. گل‌های اوکراين را رومن زوزوليا و آندری يارملنکو از روی نقطه پنالتی به ثمر رساندند.

اکراينی‌ها بهترين نتيجه دور رفت بين هشت تيم حاضر را به جا گذاشتند و در بازی برگشت اگر با هر نتيجه‌ای که اختلافش يک گل باشد ببازند، باز هم راهی برزيل خواهند شد تا فرانسه با ستارگانش، بزرگترين ناکام فوتبال جهان در راهيابی به جام جهانی لقب بگيرد.

امير قلعه‌نويی سرمربی استقلال نيز در استاديوم المپيک کی‌يف حضور داشت و اين بازی را از نزديک تماشا کرد. اکراين هرگز نتوانسته بود فرانسه را ببرد ولی در مسابقه‌ای بسيار مهم، اولين پيروزی‌اش را مقابل فاتحان جام جهانی ۱۹۹۸ رقم زد.

ديديه دشان سرمربی فرانسه پس از بازی گفت: «در شرايطی شکست خورديم که صاحب موقعيت‌های زيادی بوديم اما گلی نزديم. در مقابل اکراينی‌ها از امتياز ميزبانی نهايت استفاده را کردند. نتيجه‌ای بسيار بد رقم خورد و چاره‌ای نداريم جز اين که برای جبران، به خود ايمان داشته باشيم.»

فرانسوی‌ها در مسابقات مقدماتی جام ۹۴ هم در دوران اوج ستارگانی مانند ژان پير پاپن، ديويد ژينولا، اريک کانتونا، ديديه دشان و مارسل دسايی از دو ديدار خانگی آخرشان فقط يک امتياز نياز داشتند اما هم به اسراييل و هم به بلغارستان باختند. کابوسی که ممکن است برای خروس‌ها تکرار شود.

پرتغال ۱ سوئد ۰

نخستين قسمت از رويايی کريستيانو رونالدو با زلاتان ابراهيموويچ به سود مهاجم پرتغالی به پايان رسيد. او با گلزنی در دقيقه ۸۲ مانع از رقم خوردن تساوی نااميد کننده در ليسبون شد و يک بار هم توپ را به تير کوبيد.

پرتغال در ۲۰ دقيقه پايانی بازی خوبی ارائه کرد اما به طور کلی، جای خالی بزرگان نسل طلايی دهه قبل اين کشور مثل دکو، روی کاستا، فرناندو کوتو و لوئيز فيگو در اين تيم مشهود است.

پائولو بنتو سرمربی پرتغال درباره بازی برگشت گفت: قطعاً با سيستم دفاعی به زمين نخواهيم رفت. در بازی رفت هم موقعيت‌های زيادی را خلق کرديم و برتری داشتيم اما زياد گل نزديم.

زلاتان ابراهيموويچ هم با ابراز تاسف از دريافت گل در دقايق پايانی گفت: بدشانسی آورديم و مستحق اين شکست نبوديم. با اين حال به هواداران‌مان می‌گويم بسيار به ديدار برگشت خوش‌بين هستم و می‌توانيم خيلی کارها انجام دهيم. در بازی خانگی به پرتغال نشان خواهيم داد تماشاگران پرشورتر و بيشتری داريم که کاملاً از تيم کشورشان حمايت می‌کنند.

يونان ۳ رومانی ۱

کنستانتينوس ميتروگلو مهاجم المپياکوس دو بار و ديميتريس سالپيگيديس برای يونان گلزنی کردند. تک گل رومانی هم توسط بوگدان استانچيو زده شد. يونانی‌ها با اين پيروزی اميدوارانه گام به بازی برگشت در بخارست خواهند گذاشت تا با هدايت فرناندو سانتوز، راهی جام جهانی شوند.

يونان و ايسلند از گروه‌هايی راهی اين مرحله شدند که کمترين تعداد مدعی را نسبت به ساير گروه‌ها داشت. اما رومانی در شرايطی موفق به صعود شد که رويای صعود تيم‌های ترکيه و مجارستان را نقش بر آب کرد.

ايسلند ۰ کرواسی ۰

بازی رفت ايسلند و کرواسی در ريکياويک به تساوی انجاميد تا کروات‌ها با آرامش خاطر در انتظار ديدار برگشت بمانند. مردان شمالی با اخراج اسکولاسون ۴۰ دقيقه را ۱۰ نفره بازی کردند و نتوانستند از امتياز ميزبانی بهره ببرند.

ايسلند با هدايت لارس لاگربک از گروهی صعود کرده که اسلواکی و نروژ در آن گروه از راهيابی به مرحله بعد بازماندند. کرواسی با ستارگانی مثل ماريو مانزوکيچ از بايرن مونيخ و لوکا مودريچ از رئال مادريد، با يک گل در زاگرب هم مسافر برزيل خواهند شد.
XS
SM
MD
LG