لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

هواپيمای حامل کمک ايران برای يمن در فرودگاه جيبوتی فرود آمد


يک هواپيمای ايرانی حامل کمک برای يمن روز جمعه هشتم خرداد در فرودگاه جيبوتی فرود آمد و به گزارش خبرگزاری فارس، محموله آن قبل از پرواز به يمن توسط سازمان ملل متحد بازرسی خواهد شد.

خبرگزاری رويترز گزارش داده است که از ماه مارس و شروع درگيری‌های شديد بين شيعيان حوثی مورد حمايت ايران و نيروهای وفادار به رييس جمهوری يمن که مورد حمايت عربستان سعودی هستند، اين اولين هواپيمای ايرانی است که در يمن فرود خواهد آمد.

در ماه آوريل دو هواپيمای باربری ايرانی حامل مواد غذايی و دارو قبل از اينکه فرود بيايند توسط جنگنده‌های عربستان سعودی مجبور شدند حريم هوايی يمن را ترک کنند.

خبرگزاری فارس از قول صارم رضايی، رييس هيات نمايندگی هلال احمر ايران، که همراه اين هواپيما سفر کرده است گزارش داد :«هواپيمای حامل اين کمک‌ها با امنيت روز جمعه صبح در جيبوتی فرود آمد. محموله آن به برنامه جهانی غذا تحويل داده خواهد شد. اين نهاد آن را به هلال احمر منتقل خواهد کرد و به اين شکل بين مردم بيگناه يمن توزيع خواهد شد».

يک کشتی ايرانی حامل کمک برای يمن نيز که به مقصد بندر حديده در سواحل دريای سرخ و تحت کنترل شيعيان حوثی حرکت می‌کرد، هفته پيش پس از توافق دولت ايران با بازرسی بين‌المللی از اين کشتی به جيبوتی تغيير مسير داد.

دولت ايران پذيرفت که محموله‌های کشتی را به برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد تحويل دهد. اين نهاد از طريق امکانات خود اين محموله را به يمن منتقل خواهد کرد.

اين تصميم حکومت ايران از احتمال بروز يک رويارويی نظامی با عربستان سعودی پيشگيری کرد که برای جلوگيری از انتقال تسليحات به حوثی‌ها از چند هفته پيش تردد تمام کشتی‌ها به سوی يمن را کنترل می‌کند.

دولت‌های آمريکا و عربستان سعودی، ايران را به ارسال تسليحات برای شورشيان حوثی متهم کرده‌اند. اما حکومت ايران اين اتهامات را تکذيب کرده و همواره بر گفت‌وگو با هدف يافتن يک راه حل صلح آميز برای بحران يمن تاکيد کرده است.

XS
SM
MD
LG