لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

اردوغان کابینه ترکیه را در پی جنجال فساد مالی ترمیم کرد


رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه پس از مشورت با عبدالله گل ریيس جمهوری اين کشور نيمه شب چهارشنبه به وقت محلی فهرست ده عضو جديد کابينه خود را منتشر کرد.

روز چهارشنبه، چهارم دی ماه ، وزیران اقتصاد، شهرسازی و کشور ترکيه که فرزندان آنها ۹ روز قبل به اتهام فساد مالی بازداشت شده بودند، از سمت‌های خود استعفا داده بودند.

به گزارش خبرگزاری رسمی «آناتولی» ترکيه، به غير از سه وزير ياد شده، اردوغان نیز هفت وزير ديگر را برکنار و اسامی ده عضو جديد کابينه دولت را اعلام کرد.

به اين ترتيب، به غير از سه وزير مستعفی، وزیران «دادگستری»، «ورزش و جوانان»، «خانواده و سياست اجتماعی»، «علم، صنعت و تکنولوژی»، «امور اروپا» و «حمل و نقل و ارتباطات» از کار برکنار شده و افراد جديدی جايگزين آنها شدند.

اردوغان همچنین معاون سياسی خود بکير بوزداغ را به سمت مسوول وزارت دادگستری (عدليه) انتخاب کرد.

از سوی دیگر، به گزارش روزنامه حريت، اردوغان بايراکدار، وزير شهرسازی ترکيه که روز گذشته استعفا داده بود، در گفت‌وگو با تلويزيون «ان تی وی» گفته بود که «از رجب طيب اردوغان می‌خواهم به خاطر ملت و رفاه مملکت، خودش نيز استعفا دهد».

اردوغان عصر روز چهارشنبه طی سخنرانی در حضور استانداران و اعضای حزب حاکم «عدالت و توسعه» گفت که جنجال فساد مالی «عليه حاکميت ملی و استقلال کشور» در حال بهره‌برداری توسط بعضی رسانه‌ها، گروه‌ها و کشورهای خارجی است، کسانی که خواهان «ساقط کردن» دولت هستند.

در پی افشای پولشويی ۸۷ ميليارد يورويی رضا ضراب تاجر ايرانی‌تبار در ترکيه، ۵۷ نفر به اتهام دريافت رشوه از وی، همچنين همکاری در پولشويی، نقل و انتقالات غيرقانونی پول و قاچاق طلا بازداشت شدند.

خبرگزاری رويترز، روز پنج شنبه درباره تبعات اقتصادی اين جنجال مالی گزارش داد که هم ارزش ليره نسبت به دلار به شدت کاهش يافته و هم ارزش بازار سهام ترکيه تا ۴.۲ درصد افت کرده است.

به گزارش روزنامه «تويز زمان» ترکيه، اردوغان نيز عصر چهارشنبه در سخنرانی خود گفت که بازداشت ریيس هالک بانک و متهم کردن اين بانک به نقل و انتقالات مالی غير قانونی، طی ۹ روز گذشته ۱.۶ ميليارد دلار ارزش سهام بانک را پايين آورده و اين جنجال مجموعا تاکنون ۲۰ ميليارد دلار به اقتصاد کشور ضرر زده است.

برخی از افراد بازداشت شده در پرونده فساد مالی آزاد شده اند، اما ۲۳ نفر شامل فرزندان سه وزير، همچنين ریيس بانک دولتی «هالک بانک» و رضا ضراب هنوز در زندان هستند.

واکنش بابک زنجانی

رسانه‌های ترکيه درباره تحقيقات پليس از ضراب نوشته‌اند که وی در بازجويی‌ها، بابک زنجانی تاجر جنجالی ايرانی را «ریيس» خود معرفی کرده است و به نام چند ايرانی اشاره کرده است که در پولشويی به وی کمک کرده‌اند.

زنجانی که خود در ايران درگير اتهاماتی است که درباره فساد مالی وی مطرح است و اخيرا تعدادی از نمايندگان مجلس خواهان رسيدگی قوه قضاییه به پرونده وی شده‌اند، مدير و صاحب هلدينگ سورينت است. دهها شرکت از آسيای شرقی گرفته تا ايران و تاجيکستان زير مجموعه این هلدینگ هستند.

زنجانی ماه اوت به خبرگزاری ايسنا گفته بود که صاحب يک هلدينگ (شرکت مادر) در ترکيه است که يک بانک نيز زير مجموعه اين هلدينگ است و در تاجيکستان فعاليت می‌کند.

رسانه‌های ترکيه می‌نويسند که هلدينگ «کونت کوسمتيک» در ترکيه نيز تحت مالکيت زنجانی بوده، همچنين وی سهامدار شرکت هواپيمايی اونور در ترکيه است. نام زنجانی در ليست سياه آمريکا و اتحاديه اروپا گنجانده شده است.

زنجانی روز چهارشنبه در واکنش به اشاره رسانه‌های ترکيه به نام وی در پولشويی و ارتباط ضراب با وی، طی يادداشتی در سايت هلدينگ سورينت اعلام کرد که «تمامی فعاليت‌های من در ترکيه دارای اسناد و مدارک می‌باشد و در ترکيه هيچ فعاليت غير قانونی انجام نداده‌ام».

وی در ادامه نوشته است که «از نام‌های برده‌شده در بازجويی تنها رضا ضراب را به دليل ايرانی‌بودنش می‌شناسم. با رضا ضراب در تمام عمرم تنها چند دفعه‌ای ملاقات داشتم اما هيچ‌گونه فعاليت تجاری مشترکی انجام نداده‌ايم و از فعاليت‌های رضا ضراب هيچ اطلاعی ندارم. حتی نمی‌دانم محل کار ايشان کجاست! اگر هم فعاليت‌های غير قانونی انجام داده باشد خودش مسئول است و اين مسئله به من هيچ ارتباطی ندارد».

اردوغان به خاطر اينکه پليس به مدت دو سال از موضوع فساد مالی خبردار بوده، اما به وی گزارش نداده بود، ۷۰ مامور ارشد پليس را عزل، يا محل کار آنها را تغيير داده است.
XS
SM
MD
LG