لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

حمید استیلی چگونه باشگاه راه آهن را خرید؟


حمید استیلی، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران و عضو هیات مدیره پرسپولیس، باشگاه راه‌آهن را به مبلغ هشت میلیارد تومان خریداری کرد.

راه آهن پیش از این تحت مالکیت بابک زنجانی بود که اینک در زندان به سر می‌برد اما درباره تاریخ و نحوه محاکمه او خبر دقیقی در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است.

محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه فروردین امسال گفته بود: پنج نفر در ارتباط با پرونده بابک زنجانی بازداشت شدند که چهار نفرشان همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

اژه‌ای درباره آخرین وضع پرونده بابک زنجانی گفت: دو نفر از مدیران سیستم بانکی در این پرونده، اسفندماه بازداشت شدند که یکی در بازداشت است و دیگری آزاد شده و یک نفر از مدیران وی نیز اخیرا دستگیر شده که در حال بازجویی است.

حالا جایگزین بابک زنجانی در راه آهن، حمید استیلی است که درباره خرید باشگاه راه آهن به ایسنا گفته است: «چون این تیم در حال نابودی بود و حتی صحبت‌هایی مبنی بر سقوط به یک دسته پایین‌تر شده بود، نمی‌خواستیم بلایی که سر پاس آمد سر این تیم ۷۶ ساله پایتخت بیاید، بنابراین از دوستانم خواستم کمک کنند تا بتوانیم این تیم را بگیریم.»

استیلی بدون نام بردن از دوستان مورد اشاره‌اش، گفته است که خرید باشگاه راه‌آهن خللی در حضور او در جلسات هیات مدیره پرسپولیس ایجاد نخواهد کرد.

صادق رییسی کیا مدیرعامل باشگاه راه‌آهن هم گفته که «قرار است دوستان دیگر نظیر امیررضا خادم، هادی ساعی و‌نژاد فلاح نیز به استیلی کمک کنند.»

استیلی در پاسخ به این سوال که چگونه به صورت همزمان مالک راه آهن است و سرمربی این تیم، می‌گوید: «فعلاً تنها موردی که برای من اهمیت دارد آماده‌سازی تیم است چون از سایر تیم‌ها عقب‌تر هستیم. چیزی که برای ما در راه‌آهن اهمیت زیادی خواهد داشت بحث مسائل فرهنگی و اخلاقی است.»

سایت خبرآنلاین نوشته است که در واگذاری راه آهن فقط هشت میلیارد تومان پول نقد برای تسویه بدهی‌ها طلب شده. دو میلیارد بدهی معوقه‌اش منتقل شده و احتمالاً باید دو میلیارد هم در طول سال به حساب دادستانی واریز شود.

نگاهی به آرشیو اخبار متقاضیان خرید راه آهن نشان می‌دهد، یکی از اولین مشتریان این تیم شرکتی به نام «اقلیم سازان» بوده که مذاکراتش با رییسی کیا نیمه تمام ماند.

نکته مهم درباره آن‌ها، مالکیت برادران سیاسی است. شرکتی که سایت رسمی ندارد اما در صفحه فیسبوکش نمونه‌هایی از ساختمان سازی‌های آن دیده می‌شود. شرکتی که حوزه فعالیتش غرب تهران اعلام شده و پروژه‌های مختلفی در مناطق ۲۱ و ۲۲ دارد.

مدیریت این شرکت را محمدرضا سیاسی بر عهده گرفته است. نام برادران سیاسی، با انتخاب محمود گودرزی به عنوان وزیر ورزش مطرح شد و حمیدرضا سیاسی هم ریاست هیات مدیره پرسپولیس را بر عهده گرفت.

خبرآنلاین نوشته که این شرکت به عنوان گزینه اصلی خریداری راه آهن مطرح است. یعنی رییس هیات مدیره پرسپولیس از مالکان جدید راه آهن است اما قرار نیست که این خبر رسانه‌ای شود.

راه آهن پیشتر هم دو بار چنین شرایطی را تجربه کرده بود. مالکی به نام «صبتی» یک سال تیم را با این شرایط در اختیار گرفته بود و بعد مالکیتش به بابک زنجانی واگذار شد.

حالا دوباره مالکی ناشناخته پا به میدان گذاشته است. اینکه حمیدرضا سیاسی چرا نمی‌خواهد نامش مطرح شود شاید به دلیل حضورش در پرسپولیس باشد و محدودیت‌های مختلفی که این فعالیت همزمان در پی دارد. آن‌ها می‌گویند در این تیم نقشی ندارند اما نامشان همه جا پیچیده است.

حمیدرضا سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، پاسخ مشخصی به سوالات نداده است. او درباره مشکلات تمدید قرارداد با سیدجلال حسینی و نیلسون که دو بازیکن کلیدی پرسپولیس هستند، گفته است: در جریان مشکل این دو نفر نیستم تا بخواهم درباره‌اش اظهار نظر کنم، به همین دلیل حرفی نمی‌زنم.

وی درباره جلسه با خلعتبری گفته است: انشاءالله در جلسه فردای هیات مدیره درباره خواسته‌های خلعتبری صحبت می‌کنیم. او پیشنهادهای خوبی دارد اما درباره نظر خلعتبری که آیا بجا و یا نابجا است من نظری ندارم ولی همه‌چیز را بررسی خواهیم کرد.

درباره رفتن رحیمی مدیرعامل باشگاه به امارات نیز یادآور شده است: بحث رفتنش مطرح است اما فردا در جلسه هیات مدیره درباره این موضوع بیشتر صحبت می‌کنیم تا همه‌چیز مشخص شود.

سیاسی درباره قطعی شدن حضور استیلی در راه‌آهن نیز گفته که «استیلی باید بین راه‌آهن و پرسپولیس یکی را انتخاب کند چون نمی‌تواند در هر دو جا حضور داشته باشد. به زودی این موضوع را با استیلی مطرح می‌کنیم».

اما نقش خود وی در خرید راه آهن توسط استیلی چیست؟ حمیدرضا سیاسی می‌گوید: هیچ نقشی نداشتم و دخالتی در این موضوع نکردم.

موضوع دیگری که درباره پنهان کاری چهره‌های تازه وارد به فوتبال ایران مطرح است، شاید عاقبت تلخ سرمایه گذارانی باشد که مدتی در فوتبال مطرح می‌شوند و ناگهان سر از گرداب مسائل حقوقی و قضایی در می‌آورند.

گقته می‌شود راه آهن جدید چند تغییر پیش رو دارد. آن‌ها خواستار جذب علی کریمی هستند. محمد غلامی را هم جذب کرده‌اند. زادمهر هم از هیات مدیره پرسپولیس جدا شده و سرپرست و مدیر اجرایی این تیم قدیمی پایتخت خواهد شد.

سایت باشگاه راه‌آهن نوشته بود، در مذاکرات چند روز اخیر که بین مسئولان هلدینگ سورینت، باشگاه راه آهن، نمایندگان دادستانی و خریداران جدید صورت گرفت، قرارداد نهایی به امضا رسید و سهام باشگاه راه آهن به طور قطعی واگذار شد. اما این سایت هم نامی از خریداران نیاورده! چنین موضوعی در فوتبال جهان کم سابقه است. اینکه رسانه‌ها یا هواداران یک باشگاه ندانند چه کسی مالک تیم‌شان است.

حمید استیلی به عنوان سرمربی و صادق رییسی کیا به عنوان مدیرعامل باشگاه راه‌آهن برای حضور در لیگ چهاردهم معرفی شده‌اند.

فروردین امسال صادق رییسی‌کیا با اعلام خبر موافقت بابک زنجانی با واگذاری باشگاه راه‌آهن سورینت، گفته بود: پیرو موافقتی که دادستانی کل کشور برای واگذاری باشگاه اعلام کرده بود توانستیم موافقت بابک زنجانی، مالک باشگاه را هم بگیریم.

مدیرعامل باشگاه راه‌آهن با بیان اینکه زنجانی تنها با کلیات واگذاری موافقت کرده و هنوز توافقی بر سر قیمت و نحوه پرداخت صورت نگرفته است، گفته بود: خریدارهایی که پیشنهاد داده‌اند از بخش صنعتی و ساختمانی هستند. آن‌ها نیز علاقه دارند پرونده‌ واگذاری زود‌تر بسته شود و کارشان را برای فصل آینده شروع کنند.

XS
SM
MD
LG