لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

ارزش يورو در برابر دلار به کمترین میزان ظرف ۱۱ سال گذشته رسید


ارزش برابری يورو در برابر دلار در روز جمعه ۱۵ اسفند به پايين ترين ميزان خود در ۱۱ سال و شش ماه گذشته رسيد و هر يورو در برابر ۱.۰۸۵ دلار معامله شد.

در ۱۶ سالی که از عمر يورو گذشته فقط چند بار ارزش برابری آن به حد يک دلار رسيده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، کاهش ارزش يورو به بهبود اقتصاد کشورهای منطقه يورو کمک می‌کند. اکنون برای جهانگردان آمريکايی سفر به سواحل معروف ايتاليا از سفر داخلی به سواحل اقيانوس اطلس در کارولينای شمالی ارزانتر تمام می‌شود.

ارزش يورو، پول واحد اروپا، از ماه مه گذشته که در آن زمان با ۱.۴۰ دلار معاوضه می‌شد، همچنان روند کاهشی داشته است. در همين حال ارزش دلار در مقابل تمام ارزهای ديگر رو به افزايش بوده است.

روز جمعه ۱۵ اسفند يک يورو با ۱.۰۸۵۰ دلار معاوضه شد که پايين ترين نرخ برابری يورو از سال ۲۰۰۳ است.

اين کاهش ارزش پر شتاب، بر آمريکا و اروپا تاثيراتی داشته است.

برای گردشگران آمريکايی، اروپا ارزانتر شده است. يورو ضعيف‌تر به معنی ارزش برابری بهتر برای آمريکايی‌هايی است که برای تعطيلات عيد پاک عازم فرانسه هستند. شرکت‌های مسافرتی يونان نيز از تمايل بيشتر گردشگران آمريکايی برای سفر به اين کشور خبر می‌دهند.

برای بهبود اقتصاد آن دسته از کشورهای اروپايی که بخش مهمی از درآمد و بازار کار آنها به رونق گردشگری وابسته است اين خبر خوشی است. يک پنجم درآمد يونان از محل صنعت گردشگری تامين می‌شود.

آندراس آندراسی، رييس انجمن شرکت‌های گردشگری يونان گفت: «يورو ارزان باعث جذابيت بيشتر يونان می‌شود. چشم‌انداز ورود توريست از آمريکا بسيار مثبت است».

با اين حال در دراز مدت، تاثير اصلی يورو ضعيف زمانی آشکار می‌شود که شرکت‌ها طرح‌های خود را برای سرمايه‌گذاری و بازاريابی مشخص کنند.

اقتصادهای قوی‌تر اروپا از جمله آلمان نيز که سازنده و صادرکننده کالاهای گرانبها هستند، از کاهش ارزش برابری یورو بهره‌مند می‌شوند. اما کاهش ارزش يورو در مقابل ارزهای ديگر، به صنايع مشابه در آمريکا که محصولات‌شان را به اروپا صادر می‌کنند ضرر می‌رساند.

آنکه ريندرمان، يکی از تحليلگران ارشد موسسه اعتبار سنجی «مودی» گفت: «افت ارزش برابری يورو به سود شرکت‌هايی است که بخش عمده هزينه‌های‌شان به يورو پرداخت شده است و بخش اصلی فروش آنها در خارج از حوزه يورو است».

او افزود شرکت‌های خودروسازی دايملر، فولکس واگن و ب‌ام‌و که بيشترين بخش توليدات‌شان را به بازار آمريکا می‌فروشند، از جمله اين شرکت‌ها هستند. اما شرکت‌های اروپايی ديگر، از جمله خطوط هوايی، ممکن است از اين تغيير بهره‌مند نشوند.

تقاضای بيشتر برای سفر هوايی به اروپا به احتمال بسيار نصيب خطوط هوايی غير اروپايی خواهد شد.

يکی از دلايل اصلی افت ارزش برابری يورو اختلاف بين عملکرد اقتصادی آمريکا و کشورهای منطقه يورو است. پس از بحران اقتصادی جهانی، در اروپا روند بهبود اقتصادی ضعيف و آهسته است اما به نظر می‌رسد اقتصاد آمريکا با قدرت در حال احيا شدن است.

اقدامات بانک‌های مرکزی يکی از مهمترين عوامل چنين روندی است. بانک مرکزی اروپا با کاهش شديد نرخ بهره و افزايش چشمگير نقدينگی ارزش يورو را کاهش داد.

در حالی‌که بانک مرکزی آمريکا بر خلاف آن عمل کرده و پس از پايان طرح‌های مشوق اقتصادی اکنون آماده افزايش نرخ بهره بانکی است.

گزارش اداره کار آمريکا در روز ۱۵ اسفند درباره آمار بيکاری و اشتغال‌زايی اين شکاف را به وضوح نشان داد و خوش‌بينی کارشناسان برای افزايش نرخ بهره بانکی را تقويت کرد.

اينکه دقيقا چه زمانی ارزش يورو و دلار کاملا برابر خواهد شد، نوسانات بازار تعيين خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG