لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

گابریل گارسیا مارکز ۸۷ ساله در بیمارستان بستری شد


گابریل گارسیا مارکز مقابل خانه خود در مکزیکوسیتی.
گابریل گارسیا مارکز مقابل خانه خود در مکزیکوسیتی.
گزارش‌ها حاکی است که گابریل گارسیا مارکز، رمان نویس کلمبیایی و برنده نوبل ادبیات، روز پنجشنبه ۱۴ فروردین در بیمارستانی در مکزیکوسیتی بستری شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های وزارت بهداشت مکزیک که نخواستند نامشان فاش شود این خبر را اعلام کردند. آن‌ها حاضر نشدند تا درباره علت بستری شدن آقای مارکز توضیحی دهند چرا که خانواده این نویسنده کلمبیایی خواهان حفظ حریم شخصی وی شده‌اند.

با این حال، رسانه‌های مکزیک گزارش داده‌اند که علت بستری شدن این نویسنده کلمبیایی ذات الریه بوده است.

گابریل گارسیا مارکز ۸۷ ساله بیش از سه دهه است که در مکزیکوسیتی زندگی می‌کند و در سال‌های اخیر به ندرت در انظار عمومی ظاهر شده است.

وی آخرین بار روز ششم مارس و در روز تولدش، برای خبرنگاران و کسانی که گل و شیرینی به در خانه او در جنوب مکزیکوسیتی آورده بودند بهترین آرزو‌ها را کرد. وی در حالی که خنده به لب داشت مقابل دوربین عکاسان ژست گرفت ولی سخنرانی نکرد.

الینا پونیاتوسکا، دوست مارکز که خود نیز نویسنده و روزنامه نگار است گفته که او آخرین بار در ماه نوامبر مارکز را ملاقات کرد که برایش یک دسته‌ گل سرخ آورده بود، نمادی که بار‌ها در اثر جاودانه او به نام «صدسال تنهایی» ظاهر می‌شود.

خانم پونیاتوسکا به آسوشیتدپرس گفته است که مارکز خوب به نظر می‌رسیده است.

گارسیا مارکز در بسیاری از کشورهای اسپانیایی زبان پس از میگوئل سروانتس، نویسنده قرن هفدهم، محبوب‌ترین نویسنده به شمار می‌رود. بسیاری از آثار وی با کارهای ادبی مارک تواین و چارلز دیکنز مقایسه می‌شود.

مهم‌ترین کتاب وی با نام «صدسال تنهایی» در سال ۱۹۶۷ منتشر شد که بیش از ۵۰ میلیون از آن به فروش رفته و به ۲۵ زبان ترجمه شده است. این اثر به مدت دو دهه در اوج ادبیات آمریکای لاتین بود.

از دیگر آثار مردی با ابروهای پرپشت و سبیل سفید که دوستانش او را «گابو» صدا می‌زنند می‌توان به «عشق سال‌های وبا»، «پاییز پدرسالار»، «ژنرال در هزار توی خود» و «گزارش یک مرگ» اشاره کرد.

وی در سال ۱۹۸۲ برنده جایزه نوبل ادبیات شد و آثار او در کشورهای اسپانیایی زبان بعد از انجیل بیشترین فروش را داشته است.
XS
SM
MD
LG