لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۸

خدمات جديد گوگل برای مديريت ميراث کاربران پس از مرگ


نحوه برخورد مناسب با ميراث ديجيتال افراد پس از فوت آنها شرکت گوگل را بر آن داشت تا با ارائه خدمات جديدی برای کاربران خود اين امکان را فراهم آورده که سرنوشت ايميل،عکس‌ها و مطالب بلاگ خود را «پس از مرگ» در دست بگيرند.

به گزارش روزنامه گاردین، اين سرويس جديد که «مديريت حساب کاربری غيرفعال» نام گرفته، به کاربران اجازه می‌دهد تصميم بگيرند در صورتی که به مدت سه، شش، ۹ يا ۱۲ ماه وارد حساب‌شان نشوند، کُل اطلاعات‌شان پاک شود يا اينکه، به تشخيص خودشان، داده‌های اطلاعاتی به صورت کامل يا گزينشی (باز هم با نظر خود کاربر) برای شخصی به انتخاب وی ارسال شود.

اين طرح گوگل در حالی مطرح شده که نگرانی‌ خانواده‌ها بابت بروز مشکلاتی که پس از مرگ ناگهانی عزيزان خود بروز می‌کند افزايش يافته است. اعضای خانواده کاربر درگذشته معمولا می‌کوشند به مطالب شخص متوفی بر روی سايت‌هايی مانند فيس بوک دسترسی پیدا کنند يا اينکه آنها را حذف و برای هميشه از دسترس خارج کنند. در همين زمینه یک لایحه پر سر و صدا در اتحاديه اروپا مطرح شده که «حق فراموش شدن» نام گرفته است و اين نهاد در نظر دارد برای اطلاعات ديجيتال آن را به اجرا در آورد.

يکی از جاهايی که پيش از اين خدماتی در زمينه نحوه برخورد با «مرگ ديجيتال» ارائه داده، سايت «Entrustet» است. سايت فوق به کاربران اين امکان را می‌دهد که تصميم بگيرند بعد از مرگ‌شان، اقوام و دوستان چه پيامی را درباره آنها ببينند و به کدام اطلاعات‌شان دسترسی داشته باشند.

در حالی که استفاده از شبکه‌های اجتماعی همه گير شده و به پنجره‌ای مهم به درون زندگی شخص و دوستانش تغيير ماهيت داده، به تازگی مواردی را شاهد بوده‌ايم که نشان می‌دهد تلاش اقوام شخص متوفی برای دسترسی به اطلاعات وی بر روی اينترنت پيچيدگی‌های خاصی پيدا کرده است: به تازگی خانواده يک سرباز که جان خود را از دست داده بود، در تلاش برای دسترسی به حساب وی بر روی سايت ياهو با جواب رد این سایت مواجه شدند. بعضی از خانواده‌های ديگر برای دسترسی به حساب کاربری فيس بوک درگذشتگان خود نياز به دريافت حکم دادگاه پيدا کرده‌اند.

يک سخنگوی فيس‌بوک اعلام کرده که اين مجموعه هم اينک خدمات «حساب کاربری يادبود» را ارائه می‌دهد که در آن صفحه شخص فوت شده حفظ می‌شود اما برای تبليغ مورد استفاده قرار نمی‌گيرد. سخنگوی فيس بوک همچنين می‌افزايد: «اعضای نزديک خانواده شخص متوفی می‌توانند حساب کاربری وی را به طور کامل ببندند - اما ممکن است نياز باشد که علاوه بر اثبات فوت شخص درگذشته، رابطه خانوادگی خود با اين فرد را نيز ثابت کنند.»

در گوگل، چنين سرويسی تنها در صورتی قابل استفاده است که توسط شخص کاربر فعال شده باشد. در غير اين صورت، اعضای خانواده فرد درگذشته که درخواست دسترسی به ايميل، ويدئوها يا ديگر حساب های زيرمجموعه گوگل را دارند، می توانند در برابر ارائه حکم دادگاه به اين داده‌ها دسترسی پيدا کنند.

سامانه گوگل برای فعال سازی خدمت جديدش در گام نخست پيامکی به يک تلفن همراه که در حساب کاربری ثبت شده، ارسال می‌کند و پيامی ديگر به يک ايميل که توسط صاحب اصلی حساب کاربری معين شده باشد. اگر کاربر وارد حساب شود اين خدمت فعال شده و اقدام ديگری لازم نخواهد بود.

از مجموع گزينه‌هايی که گوگل در برابر شما قرار می‌دهد، می‌توانيد انتخاب کنيد که (پس از سه، شش، ۹ يا ۱۲ ماه) داده‌های مربوط به شما حذف شوند يا اينکه قسمتی منتخب يا کُل آن، از سايت‌های زير مجموعه گوگل به تماس‌های مورد اعتمادتان ارسال شود. اطلاعاتی از قبيل صفحاتی که در گوگل پلاس افزوده‌ايد، فهرست تماس‌، فايل‌های ذخيره شده در گوگل درايو، حساب جی ميل، آلبوم‌های عکس در پيکاسا، اطلاعات در گوگل وويس و داده‌های مربوط به شما در سايت يوتيوب.

آندرياس توورک از گوگل می‌گويد: «اميدواريم ارائه اين قابليت جديد به شما کمک کند که ميراث ديجيتال خود را به هر ترتيبی که حافظ حريم شخصی و امنيت‌تان است، کنترل کنيد و بدين ترتيب زمانی که ديگر اينجا نيستيد زندگی را برای عزيزان‌تان آسان تر کنيد.»

هنوز مشخص نيست که «حق فراموش شدن» آن طور که در اتحاديه اروپا مطرح شده، عطف به گذشته خواهد شد يا خير. آنچه معلوم است در حال حاضر طرح پيشنهادی ياد شده تنها «حذف اطلاعات مربوط به زندگان» را در بر می‌گيرد.

---------------------------------------------------------------------------
منبع: برگرفته از روزنامه بریتانیایی گاردین
XS
SM
MD
LG