لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۵

جمهوريخواهان مجلس نمايندگان: برای رد توافق با ايران رای کافی داريم


جمهوريخواهان مجلس نمايندگان آمريکا روز دوشنبه ۱۲ مرداد اعلام کردند که برای رد توافق اتمی با ايران رای کافی در اختيار دارند، و اين در حالی است که دمکرات‌ها حمايت خود را از اين توافق که ميان ايران با شش قدرت جهانی امضاء شده است ابراز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، از آنجايی که جمهوريخواهان ۲۴۶ کرسی مجلس نمايندگان را در اختيار دارند احتمال زيادی وجود دارد که آنها بتوانند ۲۱۸ رای را برای حمايت از طرحی در زمينه رد اين توافق جمع آوری کنند که از سوی پيتر راسکام، نماينده جمهوريخواه از ايالت ايلينوی، ارائه شده است.

آقای راسکام در بيانيه‌ای گفته است: «زمان به سود توافق نيست. هر چقدر که اعضاء (مجلس نمايندگان) وقت صرف بررسی اين توافق می‌کنند بيشتر پی می‌برند که اين يک اشتباه تاريخی است».

هنوز مشخص نيست که جمهوريخواهان بتوانند رای کافی برای بی‌اثر کردن وتوی احتمالی باراک اوباما در قبال چنين طرحی داشته باشند. رييس جمهوری آمريکا اميدوار است که همراهی دمکرات‌ها با توافق ايران بتواند مانع از رد آن در کنگره شود.

آدام شيف و آنا اشو، از ايالت کاليفرنيا، روز دوشنبه به فهرست در حال گسترش نمايندگانی اضافه شدند که گفته‌اند از اين معاهده بين‌المللی حمايت می‌کنند.

آقای شف که ارشدترين نماينده دمکرات در کميته اطلاعاتی مجلس نمايندگان است، گفته که توافق با ايران «به شکلی واقعی مانع دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای» حداقل تا ۱۵ سال ديگر می‌شود.

کنگره آمريکا ۶۰ روز فرصت دارد تا اين توافق را بررسی کند و انتظار می‌رود که تا روز ۱۵ سپتامبر برای رد يا تصويب آن رای‌گيری نمايد و يا درباره آن رای‌گيری نکند.

خانم اشو گفته است که تصميم او بر اساس اعتماد به ايران نيست، «برعکس اين رژيم فهرست بلندبالايی از قانون شکنی‌ها در کارنامه خود دارد که من عميقا مخالف آنها هستم، ولی بايد سازوکاری وجود داشته باشد که آنها را از در اختيار داشتن نيروی اتمی دور نگهدارد».

جمهوريخواهان ارشد در مجلس نمايندگان درباره دلايل مخالفت خود با توافق هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی گفته‌اند که اين توافق مانع دستيابی تهران به سلاح اتمی نمی‌شود، ضمن اينکه ميلياردها دلار از پول‌های بلوکه شده ايران در نتيجه تحريم‌ها را آزاد می‌کند که خرج «گروه‌های تروريستی» نظير حزب‌الله لبنان و حماس خواهد شد.

جان بينر، رييس جمهوریخواه مجلس نمايندگان آمريکا، روز ۳۱ تيرماه گفته بود که او و ساير اعضای کنگره «هر کاری انجام می‌دهند» تا از اجرای توافق اتمی با ايران جلوگيری شود.

ايران و اعضای گروه ۵+۱ پس از دو سال مذاکره در شهرهای مختلف جهان سرانجام ۲۳ تيرماه به يک توافق جامع و نهايی دست يافتند که بر اساس آن، تهران بسياری از فعاليت‌های اتمی خود را محدود خواهد کرد و در مقابل، تحريم‌های سازمان ملل، آمريکا و اتحاديه اروپا عليه آن کاهش يافته يا لغو خواهند شد.

XS
SM
MD
LG