لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

«اچ‌اس‌بی‌سی» به همکاری در تخلفات مالیاتی مشتریانش اعتراف کرد


بانک بریتانیایی اچ‌اس‌بی‌سی در واکنش به گزارش رسانه‌ها در مورد کمک به مشتریان ثروتمند بانک برای پنهان کردن میلیون‌ها دلار دارایی و فرار مالیاتی، اعتراف کرد که بانک زیر مجموعه‌اش در سوئیس تخلف‌هایی مرتکب شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از زوریخ، بانک اچ‌اس‌بی‌سی یکشنبه شب و پس از انتشار گزارش رسانه‌ها گفت: «ما این گزارش‌ها را تایید می‌کنیم و در مورد نقض مقررات و تخلف در کنترل خود را مسئول می‌دانیم».

تعدادی از رسانه‌های معتبر از جمله روزنامه‌های فرانسوی «لوموند» و بریتانیایی «گاردین»، در گزارش‌های خود شعبه سوئیسی اچ‌اس‌بی‌سی را به همکاری در تخلف مالیاتی متهم کردند.

این رسانه‌ها مدارکی را که کنسرسیوم بین‌المللی خبرنگاران تحقیقی (آی‌سی‌آی‌جِی) اولین بار از طریق روزنامه لوموند بدست آورده بود، منتشر کرده‌اند.

بانک اچ‌اس‌بی‌سی در پاسخ به این گزارش‌ها گفت شعبه سوئیسی این بانک پس از خرید آن در سال ۱۹۹۹ به طور کامل در این بانک ادغام نشده بود و در نتیجه در زمینه تبعیت از مقررات، معیارهای «بسیار نازلتری» داشت.

گاردین در گزارش خود می‌گوید این پرونده‌ها نشان می‌دهند که بانک سوئیسی متعلق به اچ‌اس‌بی‌سی به عنوان یک روال معمول به مشتریان اجازه می‌داد مقادیر قابل ملاحظه‌ای پول نقد، به ویژه ارز خارجی را که در سوئیس محل خرج کردن نداشت از حساب خود برداشت کنند.

این روزنامه بریتانیایی افزود: اچ‌اس‌بی‌سی خدمات بانکی تازه‌ای عرضه کرده بود که به مشتریان ثروتمند امکان می‌داد از پرداخت مالیات‌های اروپایی فرار کنند و همچنین در همکاری با بعضی از مشتریان، اندوخته‌های بانکی اعلام نشده آن‌ها را از ادارات مالیاتی پنهان می‌کرد.

انتشار این گزارش‌ها در بریتانیا، در آستانه برگزاری انتخابات سراسری این کشور که در ماه مه برگزار می‌شود بحث‌های سیاسی تازه‌ای را دامن زده است.

مارگارت هاج، یکی از نماینده‌های ارشد حزب کارگر بریتانیا، گفت مقامات مالیاتی بریتانیا برای کنترل و مبارزه با این فرار مالیاتی کاری انجام نداده‌اند.

او روز دوشنبه به رادیو بی‌بی سی ۴ گفت: «کشورهای دیگر مالیات بسیار بیشتری اخذ کرده‌اند. ما هیچوقت برای حمایت از مردمی که مالیات پرداخت می‌کنند با قاطعیت و سختگیری برخورد نمی‌کنیم».

در همین حال دیوید گوک، یکی از نمایندگان حزب محافظه کار در پارلمان و از مقامات وزرات دارایی با انتقاد از بانک اچ‌اس‌بی‌سی گفت این پرونده از عملکرد ضعیف سیستم بانکداری در آن زمان پرده بر می‌دارد.

او فرار مالیاتی را «کاملا غیرقابل قبول» خواند و گفت: «بانک اچ‌اس‌بی‌سی مسلما باید به این سوال‌ها پاسخ بدهد. عملکردی که در این پرونده‌ها در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ نشان داده شده عملکردی نیست که از یک بانک مهم انتظار می‌رود».

اطلاعات مربوط به مشتریان اچ‌اس‌بی‌سی توسط اِروه فالچیانی، یک کارمند سابق بخش کامپیوتری بانک خصوصی اچ‌اس‌بی‌سی در سوئیس، افشا شده و پس از تحویل آن به مقامات مسئول، در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.

اچ‌اس‌بی‌سی گفت: آقای فالچیانی جزییات حساب‌های بانکی مشتریان را در اواخر سال ۲۰۰۶ و اوایل ۲۰۰۷ از بانک خارج کرده است. مقامات فرانسه اطلاعات مربوط به هزاران مشتری را در اختیار مقامات مالیاتی کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی و حتی آرژانتین قرار دادند.

خبرگزرای رویترز در ادامه می‌نویسد اِروه فالچیانی در مورد انتشار گسترده اسنادی که او افشا کرده است تا کنون اظهار نظر نکرده است. با این حال پیشتر به این خبرگزاری گفته بود که او تنها یک افشاگر است که هدفش کمک به دولت‌ها برای شناسایی و به دام انداختن افرادی است که از بانک‌های سوئیسی برای فرار مالیاتی استفاده می‌کنند.

بیانیه چهار صفحه‌ای اچ‌اس‌بی‌سی

بانک چند ملیتی اچ‌اس‌بی‌سی که دفتر مرکزی آن در بریتانیا است، گفت صنعت بانکداری خصوصی سوئیس که به پنهانکاری شهرت دارد، در گذشته به روش متفاوتی عمل می‌کرد و این ممکن است باعث شده باشد «که تعدادی از مشتریان اچ‌اس‌بی‌سی به طور کامل به تعهدات مالیاتی خود عمل نکرده باشند».

اچ‌اس‌بی‌سی در بیانیه‌ مفصل خود گفته است: در سال‌های اخیر در این بانک خصوصی، به ویژه در شاخه سوئیسی آن تغییرات بنیادین ایجاد شده است. سهام اچ‌اس‌بی‌سی دوشنبه ظهر یک و نیم درصد کاهش یافت. شاخص سهام بانک‌های اروپایی دیگر نیز تا حدودی تنزل یافت.

کنسرسیوم بین‌المللی خبرنگاران تحقیقی (ICIJ) گفت: جزییات بیش از ۱۰۰ هزار مشتری در بیش از ۲۰۰ کشور در اختیار آن‌ها است و افزود که از این مجموعه بیش از ۱۱ هزار مشتری در سوئیس، بیش از ۹ هزار مشتری در فرانسه، ۸۸۴۴ مشتری در بریتانیا، ۸۶۶۷ مشتری در برزیل و ۷۴۹۹ مشتری در ایتالیا ساکن هستند.

آی‌سی‌آی‌جِی (ICIJ) افزود: دارايی اعلام نشده اين مشتريان در مجموع بالغ بر ۱۰۰ ميليارد دلار است و به ترتيب ۳۱.۲ ميليارد دلار متعلق به مشتريان سوئيسی، ۲۱.۷ ميليارد دلار مربوط به مشتريان بريتانيايی، ۱۴.۸ ميليارد دلار مشتريان ونزوئلايی و ۱۳.۴ به مشتريان آمريکايی تعلق دارد.

مقامات مالیاتی در فرانسه، بلژیک و آرژانتین گفتند در حال تحقیقات هستند و بانک اچ‌اس‌بی‌سی افزود که با این تحقیقات همکاری می‌کند.

سوئیس،اروه فالچیانی، کارمند سابق بانک اچ‌اس‌بی‌سی، را به جاسوسی صنعتی و نقض قوانین محرمانه کشور متهم کرده است.

XS
SM
MD
LG